S Sarcla skrev:
Bild

Ventilationsgaller i husgrund omgivet av grus och stenar, samt ett stuprör mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det luftdonet ser ej ut att vara 160, har du kollat ?
Hur har övergången löst från rektangulär till rund 160?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Det luftdonet ser ej ut att vara 160, har du kollat ?
Hur har övergången löst från rektangulär till rund 160?
Vad menar du med rektangulär?

Har svårt att fota utan att behöver tomma ett skår som sitter bakom. Men jag tror enkelt förklarat att vi använt en sån här (första bilden) för att koppla till fläktmodulen sen är den kopplad med en flexislang som i sin tur är kopplad med ventilationsrör som går ner i grunden och ut. Allt är tätt och fint och utblåset är bra ut från grunden men ändå så vill de inte suga ner matoset ….

• Svart adapterdel till fläktkanal från Bosch, modell HEZ9VDSI0, visas på Elgigantens webbplats med ett pris på 339 kronor.
    Skapa konto
  • Grå ventilationsslang av aluminium, visas med ett pris på 102 kr per meter. Den är flexibelt veckad för enkel installation.
    Skapa konto
  • Spiralformat ventilationsrör i metall, visas med måtten 160 - 3000 och ett pris på 441,00 kr. Kostnadsfri frakt från Ventilation.se.
    Skapa konto
Och luftdonet i grundväggen, är det 160mm? Ser mindre ut

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Hur många böjar är det?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
K Kane skrev:
Följer inte med någon 1-fas kontakt till en Bosch häll. Vad har du fått det i från?
Ingenstans eftersom det var en fråga. Där av frågetecknet i slutet av meningen. Siemens hade en en fas kabel messkickad iaf👍

H Håkan A skrev:
Ingenstans eftersom det var en fråga. Där av frågetecknet i slutet av meningen. Siemens hade en en fas kabel messkickad iaf👍
Frågan var ju om den var använd.
H Håkan A skrev:
Du har väl inte använt den vanliga 1fas kontakten som följde med?

S
Mycket skitsnack om hällar med inbyggd fläkt av folk utan egen erfarenhet i tråden.

Jag har en häll med fläkt från Siemens som funkar jättebra. Ett 160 mm rör ner igrunden och sen ut.

Vad som är fel med din vet jag inte. Men om du kollar i elskåpet är det två stycken 16 A säkringar till hällen?

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Och luftdonet i grundväggen, är det 160mm? Ser mindre ut
Det ska vara 160. Har det stor betydelse?

3 st tror jag

W whak skrev:
Hur många böjar är det?
3 st tror jag

S sinuslinus skrev:
Mycket skitsnack om hällar med inbyggd fläkt av folk utan egen erfarenhet i tråden.

Jag har en häll med fläkt från Siemens som funkar jättebra. Ett 160 mm rör ner igrunden och sen ut.

Vad som är fel med din vet jag inte. Men om du kollar i elskåpet är det två stycken 16 A säkringar till hällen?

[video]
Kul att du är nöjd med din, jag var inte nöjd med min och lyckades faktiskt få den hävd pga detta. Skulle aldrig få för mig att köpa med fläkt i, men det är ju tur att man själv får välja. Vissa grejor måste fungera praktiskt först och främst. Hur ser det ut när du kokar vatten i en hög kastrull? En stekpanna utan kant är ju minimum....

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
S Sarcla skrev:
Det ska vara 160. Har det stor betydelse?
Helt avgörande om de skall funka ok utan tryckfall. Utblåset ser ut som 100, möjligtvis 125, Produkten har krav på 150mm cirkulär kanal, gäller hela vägen. Undvika 90 böjar o flex kanaler ger ännu bättre prestanda

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.