4 450 läst ·
47 svar
4k läst
47 svar
Bosch häll med 3 stiftsuttag
Medlem
· Jönköping
· 120 inlägg
Den klisterlapp som sitter där är nog för att säga att spisen är kopplat 1-fas och säkert finns det 5 ledare i uttaget, då en nolla behövs för 1-fas. Bör kollas upp att det rätt kopplat i det, gör samtidigt som det byts. Då byts sladdstället till en 5-ledare och spisen kopplas in med 3 -faser och noll. Nu har belastning på 1 -fas gjort en stor belastning på att det brända stiftet bränt bra.
Medlem
· Jönköping
· 120 inlägg
Jag förstår inte vilken klisterlapp det är som du menar.
Menar du klisterlappen på den nya hällen? (till vänster om de stansade elscheman)
Antar att det är den du menar.
Jag såg att kabeln på den gamla hällen har också en klisterlapp.
Menar du klisterlappen på den nya hällen? (till vänster om de stansade elscheman)
Antar att det är den du menar.
Jag såg att kabeln på den gamla hällen har också en klisterlapp.
OK det är den nya som har klisterlapp då , tolkade som att gamla hade en. Då kan nya vara kopplad för 1-fas men går att ha 3-fas till, Är det då bara 3 -ledare i kabeln till den nya spisen så är det 1-fas, och enligt instämplingen går det att ha 3-fas , blir byte av sladdställ till 5-ledare då.N Ny Husägare 2012 skrev:
Medlem
· Jönköping
· 120 inlägg
Tack för förklaringen 
OBS är det bara en häll som ska bli nu så är den för 230 V och don bild är lite förvirrande, Är det en fullvuxen spis med häll och ugn går det att ha 3-fas + noll en bild på din häll är bra och fabrikat/modell så det inte blir helt fel nu. Enbart häll måste det kopplas lite annorlunda
Medlem
· Jönköping
· 120 inlägg
Enbart häll då är den för 230V . och alla hällar bruka gå att koppla 2 -faser och noll och då är det viktigt att det blir rätt. I uttaget ska det finns 5 ledare inkopplade där noll är överst till vänster är noll och faserna 1,2.3 går rumt åt höger, jord i mitten, din kabel nu till hällen har dom dubblat fas och noll och är inget som normal görs i Sverige. vet inte varför dom visar så. men, dom säljer i övriga europa med och där är nästa bara 1-fas.I sverige tar vid 2-faser + noll till hällarna för att begränsa strömmen i matarkablar och på säkringar, det syns klart på inkoppling som står på baksidan hällen vid kopplingstället, så var observant där.
Medlem
· Jönköping
· 120 inlägg
Så här såg det ut bakom uttaget.
5 kablar som sitter monterade så här.
Uppe till vänster = Blå
Uppe till höger = Brun
Nere till vänster = Vit
Nere till höger = Svart.
grön/gul sitter i mitten.
5 kablar som sitter monterade så här.
Uppe till vänster = Blå
Uppe till höger = Brun
Nere till vänster = Vit
Nere till höger = Svart.
grön/gul sitter i mitten.
Redigerat:
Medlem
· Jönköping
· 120 inlägg
Sorry. Missade att skriva om den gröna kabel.
Ja, jag tror vi kommit fram till att nytt uttag+ny sladd+ny propp är det som gäller.
Värt att beakta, och jag tror det är nämnt förut, är att även om hällen har plintar för tre faser, så använder den högst troligt bara två. Sprid gärna ut det så att hällen har två faser, och den ugn jag förmodar finns får den tredje.
Värt att beakta, och jag tror det är nämnt förut, är att även om hällen har plintar för tre faser, så använder den högst troligt bara två. Sprid gärna ut det så att hällen har två faser, och den ugn jag förmodar finns får den tredje.
Medlem
· Jönköping
· 120 inlägg
Japp. Nytt perilex uttag samt sladdställ.
Hällen står i köksön och har ingen ugn bredvid.
Kommer koppla in kabeln till hällen som så att brun, svart, grå ska sitta på platserna 1,2,3 i hällen.
gul/grön där den sitter redan.
Och blå på 5.
Koppar bläcket mellan 1-3 tas bort.
Koppar bläcket mellan 4-5 ska vara kvar.
Hällen står i köksön och har ingen ugn bredvid.
Kommer koppla in kabeln till hällen som så att brun, svart, grå ska sitta på platserna 1,2,3 i hällen.
gul/grön där den sitter redan.
Och blå på 5.
Koppar bläcket mellan 1-3 tas bort.
Koppar bläcket mellan 4-5 ska vara kvar.