1 281 läst ·
29 svar
1k läst
29 svar
Bosch GKS dåligt glid på skena
Nu har jag tagit tag i att se över sågen och skenan efter semesterns byggen. Skenan är spikrak och ser ny ut förutom lite slitage på mittersta ribban, den är lite skavd. Svårt att få till bra bild, men:
På sågen är det motsvarande skav, men framförallt är plattan gandka sliten i främre delen där det är skavda spår och gemon lacken på vissa ställen. Dessa sammanfaller med skarpa 90graders-kanter som i teorin är i ett plan som inte bode skava, men i verkligheten gör dem det såklart...
Tror det blir att höra med bosch vad de har att säga. @Bosda, du har inte kommit något längre i ditt ärende?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På sågen är det motsvarande skav, men framförallt är plattan gandka sliten i främre delen där det är skavda spår och gemon lacken på vissa ställen. Dessa sammanfaller med skarpa 90graders-kanter som i teorin är i ett plan som inte bode skava, men i verkligheten gör dem det såklart...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tror det blir att höra med bosch vad de har att säga. @Bosda, du har inte kommit något längre i ditt ärende?
Imponerande sammanställning!!G Gulketchup skrev:Nu har jag tagit tag i att se över sågen och skenan efter semesterns byggen. Skenan är spikrak och ser ny ut förutom lite slitage på mittersta ribban, den är lite skavd. Svårt att få till bra bild, men:
[bild]
[bild][bild][bild][bild]
Jag har inte gått vidare pga pågående renovering. Enligt Bosch kan jag vara utan såg i 4-6 veckor och det är inte läge kust nu.
Okej, jag kommer höra med Bosch också, efter helgen har jag inga inplanerade jobb så kan nog skicka in min då. To be continued...B Bosda skrev:
Jag fick denna länk och text i mailkonversationen med Bosch https://www.bosch-professional.com/...t/online-reparationsservice/reparationsorder/
”Vår serviceverkstad ligger i Danmark. Om du fyller i formuläret via länken nedan får du en fraktsedel, och kan därefter enkelt lämna in produkten hos ditt närmaste PostNord-ombud.”
”Vår serviceverkstad ligger i Danmark. Om du fyller i formuläret via länken nedan får du en fraktsedel, och kan därefter enkelt lämna in produkten hos ditt närmaste PostNord-ombud.”
Jag har skickat en blå excenterslip på garantireparation på det sättet och det fungerade helt problemfritt. Fick tillbaka den efter drygt en vecka om jag minns rätt.B Bosda skrev:
Tyvärr blir det inget garantiärende för min del... Man ska inte genomföra sista åket som de säger. Under helgens arbete fick min skena en mindre men betydande krockskada... Lyckligtvis lyckades jag rikta den så den fungerar felfritt men bosch kommer nog ha synpunkter.
Hursomhelst, jag passade då på att grada lite kanter, slipa rent lite märken i rälsen, och rengöra smörja (framförallt mittersta vertikala rälsen) med vad jag hade till hands, nu glider den superfint. Tror sav/kåda/harts från träet bidrog till trögheten också.
Jag tänker att jag ska se om jag kan hitta någon lämplig lågfriktionsfilm att sätta på skenan framöver. Men det återkommer jag med.
Hursomhelst, jag passade då på att grada lite kanter, slipa rent lite märken i rälsen, och rengöra smörja (framförallt mittersta vertikala rälsen) med vad jag hade till hands, nu glider den superfint. Tror sav/kåda/harts från träet bidrog till trögheten också.
Jag tänker att jag ska se om jag kan hitta någon lämplig lågfriktionsfilm att sätta på skenan framöver. Men det återkommer jag med.
Tråkigt med skena, men bra work-around. Jag har också testat med rengöring och bara vatten, svamp och lite fint sandpapper gör susen. Men tyvärr blev inte förbättringen så långvarig. Ser fram emot att höra om dina framtida förbättringsåtgärder.G Gulketchup skrev:Tyvärr blir det inget garantiärende för min del... Man ska inte genomföra sista åket som de säger. Under helgens arbete fick min skena en mindre men betydande krockskada... Lyckligtvis lyckades jag rikta den så den fungerar felfritt men bosch kommer nog ha synpunkter.
Har någon provat kaptontejp (polyimide) som nog har en glatt och tålig yta?B Bosda skrev:
Ja, det är ju ett varaktigt resultat man är efter...B Bosda skrev:
Testa att lägga på vax efter du rengjort så håller det nog sig bättre ett längre tag. Folk verkar lägga sånt på bordssågarna så det borde fungera även här.B Bosda skrev:
Klicka här för att svara