Har ni som köpt en GKS 18V-57-2 GX samma glapp i sidled mellan motorn och bottenplattan? Frågan är om detta är grund för en reklamation eller om alla exemplar lider av samma åkomma, dvs ett byte är lönlöst? Glappet sitter i skruven som håller sågen mot plattan och det känns som att skruven skulle behöva vara ett par tiondels mm större i diameter.
Jag var förbi Bauhaus och klämde på deras demoex som hade samma glapp. Vanliga 57:an utan X tom ännu större. Även Dewalts batterisågar glappade mer eller mindre. Bäst var Makita som kändes nästan stumma.
Jag var förbi Bauhaus och klämde på deras demoex som hade samma glapp. Vanliga 57:an utan X tom ännu större. Även Dewalts batterisågar glappade mer eller mindre. Bäst var Makita som kändes nästan stumma.
Alla av dessa GX har nog ett märkbart glapp
Är Du väldigt försiktig köp tunna M5 schimsbrickor och pilla in i gaffeln. Eller var lite järvare som jag och dra åt muttern lite försiktigt. Då blev sågen glappfri. Men "fästgaffeln" är i gjuthods så var försiktig
Är Du väldigt försiktig köp tunna M5 schimsbrickor och pilla in i gaffeln. Eller var lite järvare som jag och dra åt muttern lite försiktigt. Då blev sågen glappfri. Men "fästgaffeln" är i gjuthods så var försiktig
Gjorde som @poba53P poba53 skrev:
Min hade ett irriterande glapp men löste sig när jag drog åt lite till.
Kommer det åter blir det shims eller eventuellt en bussning om det är möjligt.
Bosch support menade att det finns ett mer eller mindre märkbart på alla deras sågar med liknande led/konstruktion
Och det stämmer på mina, sänksågarna har minst glapp, därefter GKS12V-26, sedan kommer GKS18V (57G och 57-2-GX), har även för mig GKS 55+ GCE är tämligen glappfri men kan minnas fel nu.
Redigerat:
Typiskt Bosch köp bättre kvalitet👊🏻😉S Självlärd skrev:Har ni som köpt en GKS 18V-57-2 GX samma glapp i sidled mellan motorn och bottenplattan? Frågan är om detta är grund för en reklamation eller om alla exemplar lider av samma åkomma, dvs ett byte är lönlöst? Glappet sitter i skruven som håller sågen mot plattan och det känns som att skruven skulle behöva vara ett par tiondels mm större i diameter.
Wow, snabba svar. Tack!
Jag testade att dra åt skruven och det blev i det närmaste perfekt. Dåligt dock att det ska behövas på en såg direkt från fabrik. Min GKT55:a är helt glappfri, så det stämmer med tesen att sänksågarna är bättre (den har även en kraftigare konstruktion av leden). Har dock bara två egna handhållna sågar att jämföra med, dvs inte samma statistiska underlag som @FredrikR 😄
Så nu ska det sågas utan oro för att glappet påverkar sågsnittet. Med skena vill man ju ha maximal precision och minimal tolerans!
Jag testade att dra åt skruven och det blev i det närmaste perfekt. Dåligt dock att det ska behövas på en såg direkt från fabrik. Min GKT55:a är helt glappfri, så det stämmer med tesen att sänksågarna är bättre (den har även en kraftigare konstruktion av leden). Har dock bara två egna handhållna sågar att jämföra med, dvs inte samma statistiska underlag som @FredrikR 😄
Så nu ska det sågas utan oro för att glappet påverkar sågsnittet. Med skena vill man ju ha maximal precision och minimal tolerans!
Kapar tråden med en fråga.
Är ni nöjda med Bosch GKS 18V-57-2 GX?
Min cirkelsåg har gett upp (en Ryobi som ändå hängt med i många år). Men har Bosch blå i många övriga verktyg så har gott om batterier, därför jag nu kikar på GX sågen med en skena. Verkar ju oerhört smidigt. Ska tilläggas att jag är hobbysnickare men gillar bra verktyg och har ett helt hus från 1969 som ska renoveras så det ska sågas och snickras en hel del närmsta 2-3 åren 😀
Min cirkelsåg har gett upp (en Ryobi som ändå hängt med i många år). Men har Bosch blå i många övriga verktyg så har gott om batterier, därför jag nu kikar på GX sågen med en skena. Verkar ju oerhört smidigt. Ska tilläggas att jag är hobbysnickare men gillar bra verktyg och har ett helt hus från 1969 som ska renoveras så det ska sågas och snickras en hel del närmsta 2-3 åren 😀
Det lilla jag använt den är jag nöjd, mest uppgiven att den inte fanns i L-boxx utförande ihop med skenan.L Lijotege skrev:Kapar tråden med en fråga.
Glappet är borta och nu finns det L-boxx inlägg att köpa löst så allt är frid och fröjd. 😇
Bra pris nu på Prime Days på Amazon som du säkert noterat. 😉👌
Haha. Precis det jag noterat 🤣FredrikR skrev:
Hur lång skena är frågan bara?!
Har en ”gammal” skena hemma som är 1100. Vacklar mellan 300 och 440.
Klicka här för att svara