117 läst ·
8 svar
117 läst
8 svar
Bosch GKS dåligt glid på skena
Har nyligen köpt en Bosch GKS 18V-57-2 GX med skena FSNX440. Upplever det som väldigt trögt att skjuta den på skenan vid sågning. Har rengjort ytorna på både såg och skena. Blir lite bättre ett kort tag, men blir snabbt trögt igen.
Någon som har liknande erfarenhet och har en lösning? Kan det vara tillverkningsfel på maskin eller skena?
Är gör övrigt mycket nöjd. Tar sällan fram gersåg eller cirkelsåg/sänksåg längre.
Någon som har liknande erfarenhet och har en lösning? Kan det vara tillverkningsfel på maskin eller skena?
Är gör övrigt mycket nöjd. Tar sällan fram gersåg eller cirkelsåg/sänksåg längre.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 081 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 081 inlägg
Ja. Upplevt, men det var inte jag som åtgärdade. Jag tror att det gick känna en lite väl skarp kant på sågdelen, den fick ett lätt drag med filen. Kanske en puff teflonspray ned också.
Om du inte får bättre svar kan jag nog kolla upp exakt på ett par dagar.
Om du inte får bättre svar kan jag nog kolla upp exakt på ett par dagar.
Jag har putsat med 400-papper men inte letat efter vassa kanter eller dylikt. Kan kolla efter märken i skenan. Upplever inte samma tröghet i den vanliga FSN-skenorna.Karrock skrev:
Jag har samma såg och skena. Fungerar perfekt på vanliga skenor men på FSN440X behövs rejält större kraft men det upplever jag inte som skenan utan att retursnodden är orsaken pga hög fjäderkraft. Pröva och förflytta löpfästet för hand så känner Du hur motspänstigt det ärB Bosda skrev:Har nyligen köpt en Bosch GKS 18V-57-2 GX med skena FSNX440. Upplever det som väldigt trögt att skjuta den på skenan vid sågning. Har rengjort ytorna på både såg och skena. Blir lite bättre ett kort tag, men blir snabbt trögt igen.
Om det skulle kärva mellan skena och såg borde det synas blanka slitmärken på nåndera.B Bosda skrev:
Kan inte minnas jag upplevt det med min såg men skulle dubbelkolla efter frukosten. 👍
Låter som fabrikationsfel.P poba53 skrev:
Upplever samma sak, det blir värre med tiden och något bättre när gör rent den. Så om man upplevt det eller inte beror ju på hur mycket man använt den. Det kan inte vara retursnodden då den inte orkar dra tillbaka heller, hartsen i träet lär ha en bidragande faktor dock.
Med det sagt så har jag inte orkat titta på en mer permanent lösning, men då vet du att du inte är ensam. Kommer se över det frammåt, blev lite irriterande i helgen...
Med det sagt så har jag inte orkat titta på en mer permanent lösning, men då vet du att du inte är ensam. Kommer se över det frammåt, blev lite irriterande i helgen...
Klicka här för att svara