Hej. Har en bosch spis/ugn där ugnen värmer väldigt långsamt. Tar mer än dubbelt så lång tid att värma upp nu jämfört med innan. Det började med att strömmen gick/ jordfelsbrytaren och efter detta värmer den mycket sämre. Den är ca 5 år gammal. Har löst lite att elementen kan ge upp. Någon som har tips hur jag felsöker detta och hur svårt är det att byta själv? Tacksam för hjälp. Liknande modell enligt bild

• Bosch spis med keramikhäll och ugn i rostfritt stål, modell HKN31A050U, visas som outletprodukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om en fas är borta får man mindre effekt. Men det borde iofs ge andra symptom. Har du kollat att du har spänning på alla faser till den. Att säkringarna är hela?

A Andre Kjellsson skrev:
Har löst lite att elementen kan ge upp. Någon som har tips hur jag felsöker detta och hur svårt är det att byta själv?
Det kan man mäta upp. Vet man inte hur man gör det kanske man skall överväga att tillkalla hjälp av någon som kan.

Bytet är säkert inget svårt för den händige. Men det skall göras korrekt så det gäller att vara noggrann.

Säkringarna verkar vara hela. Det övre elementet blir varmt direkt. Sitter det ett element på undersidan också som man inte ser? Känns som att den bara går på halvfart eftersom det tar mer än dubbelt så lång tid att komma upp i temperatur. Någon som har fler idéer?

A Andre Kjellsson skrev:
Säkringarna verkar vara hela. Det övre elementet blir varmt direkt. Sitter det ett element på undersidan också som man inte ser? Känns som att den bara går på halvfart eftersom det tar mer än dubbelt så lång tid att komma upp i temperatur. Någon som har fler idéer?
du har ju strålelenent i hällen
lyser alla upp lika mycket och lika snabbt?
om inye är det en av spisen säkringar i centralen

över elementet är tvådelat
lyser båda slibgorna upp vid max grill?

undervärmen kollar du genom att ha kall spis och bara aktivera undevärmen och känn med handen

Ska kolla på det ikväll. Spisen fungerar som den ska. Testade övre värmen igår och det blev varmt direkt . Men inte testat med grill. Satte också bara undervärme och la handen på bottenplåten Men tyckte bara det kändes ljummet där. Men det kan vara att bara halva övre elementet fungerar då?

A Andre Kjellsson skrev:
Ska kolla på det ikväll. Spisen fungerar som den ska. Testade övre värmen igår och det blev varmt direkt . Men inte testat med grill. Satte också bara undervärme och la handen på bottenplåten Men tyckte bara det kändes ljummet där. Men det kan vara att bara halva övre elementet fungerar då?
i grilläget så går båta slingorna (lyser)

Ok. Ska kolla det. Men sitter det ett element på undersidan också då som man inte ser under plåten? Antar att den är betydligt värre att byta om felet sitter där?

A Andre Kjellsson skrev:
Ok. Ska kolla det. Men sitter det ett element på undersidan också då som man inte ser under plåten? Antar att den är betydligt värre att byta om felet sitter där?
japp undervärmen sitter under plåten men brukar inte bytas på bosch däremot på whirlpool
övervärmen är däremot vanligt på bosch men aldrig på whirlpool

blir plåten ljummen i bottnen så är det inget fel på elementet
och blir båda slingorna röda så är de hela oxå, sen får ju ingen del hänga ner förståss

Ok. Tack. Om slingor,säkringar m.m är hela, har ni några fler idéer vad felet skulle kunna bero på isåfall? Ska kolla över allt jag kan hitta nu i helgen tänkte jag

A Andre Kjellsson skrev:
Ok. Tack. Om slingor,säkringar m.m är hela, har ni några fler idéer vad felet skulle kunna bero på isåfall? Ska kolla över allt jag kan hitta nu i helgen tänkte jag
egentligen inte
men man får börja mäta att du har full spänning fram och strömförbrukningen till elementen

Testade på grill uppe nu. Och som syns på bild är det endast 2 slingor som blir röda. Så antar felet ligger där? Ska mäta först innan jag beställer ny del

• Ugnsinredning med två värmeslingor som blivit röda, potentiellt fel i grillfunktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Många ugnar har ju en så kallad automatiskt snabbstart. Min 25år gamla elektrolux har det.
Tror den drar på alla tillgängliga element i ugnen på max en kortare tid för snabbt få upp värmen.
Sedan regleras värmen normalt.
Kan vara ett relä, snabbstartsautomatik etc som har pajjat.

Fungerar grillelementet?

A Andre Kjellsson skrev:
Testade på grill uppe nu. Och som syns på bild är det endast 2 slingor som blir röda. Så antar felet ligger där? Ska mäta först innan jag beställer ny del
japp det yttre elementet som är övervärme har gått hädan det ser man även på att det inte är rakt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.