25 940 läst ·
33 svar
26k läst
33 svar
Bosch diskmaskin utan VarioHinge i IKEA-kök?
Fattar, tack! Då borde det vara lugnt, finns rätt mycket glipa mellan nuvarande skenan och frontet och mer att ta av utrymmesmässigt om det behövs. Att man får gräva lite för att få fram övre bestickslådans inre del känns inte som något stort problemF FraxinusExcelsior skrev:Ok!
Det som händer också är att behjälplig bygger ca 15 mm. Vilket betyder att ni måste ha gott om utrymme bakom maskinen för att få in den hela vägen. Oftast är det inget problem. Det som händer då också är att bänkskivans utstick kan hindra åtkomst på översta korgens innersta deldet blev lite så för oss men jag tycker egentligen inte det är ett problem. Smaksak och hur känslig man är påverkar nog mer.
Här kommer lite dokumentation.
Här framgår hur långt in diskmaskinen står nu i förhållande till skåpen bredvid.
Här syns hur mycket av övre korgen som "inte syns"
.
Så här ser det ut när luckan är halvöppen. Tittar man noga syns justeringshjulen som man kan anpassa höjd och viss skevhet på luckan.
Så här långt in svänger luckan i underkant hos oss.
Så här nära kommer sockeln och luckan.
Fullt öppen lucka och dess utstick.
Här är en specialare, bilden är tagen underifrån. Nedtill så limmade jag fast varsin liten kloss på vardera sida av luckan som hjälper till att hålla luckan centrerad. Vi märkte nämligen hur luckan ibland liksom gled för långt ut i sidled och det började slita på skåpen på sidan. Det kanske finns andra lösningar men den här var enkel och fungerade bra för oss.
Om det är något mer du undrar eller vill se hur det ser ut så hör bara av dig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här framgår hur långt in diskmaskinen står nu i förhållande till skåpen bredvid.
Logga in
Skapa konto
Här syns hur mycket av övre korgen som "inte syns"
Logga in
Skapa konto
Så här ser det ut när luckan är halvöppen. Tittar man noga syns justeringshjulen som man kan anpassa höjd och viss skevhet på luckan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här är en specialare, bilden är tagen underifrån. Nedtill så limmade jag fast varsin liten kloss på vardera sida av luckan som hjälper till att hålla luckan centrerad. Vi märkte nämligen hur luckan ibland liksom gled för långt ut i sidled och det började slita på skåpen på sidan. Det kanske finns andra lösningar men den här var enkel och fungerade bra för oss.
Uppskattas verkligen! Har beställt IKEA Behjälplig som kommer imorgon så ska boka ny tid för installation i veckan. Vi har inte lika mycket överhäng på bänkskivan så borde få något bättre insyn i översta bestickkorgen.F FraxinusExcelsior skrev:Här kommer lite dokumentation.
[bild]
[bild]
Här syns hur mycket av övre korgen som "inte syns".
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Tack för hjälpen så här långt, hör av mig om det dyker upp något mer men hoppas det löser sig nu 🙂
Tusen tack för att du la upp denna bild. Jag hade problemet med att diskmaskinsfronten på en standard maskin som är underbyggd inte livar med resten av ikeaköket i underkant.heisiandiishe skrev:
Samma variant här som tidigare skrivits om i tråden. Nästan fullt uppskruvade stödben och avsågad (anpassad) liten front monterad med vinkeljärn under diskmaskinen. Var nära att välja IKEA diskmaskin men vi hade ju en Siemens vi var nöjda med. Visserligen en halvintegrerad, egentligenville vi ha vit front även på diskmaskinen. Men att köpa ny helintegrerad diskmaskin med adapt, variohinge etc kändes inte speciellt lyckat just för att luckan ”trycks ut” i nedfällt läge.
Mina luckor har utgått så jag kan inte få tag i rätt kulör för en maskin med lucka som monteras på fronten.
Jag hade som tur var en spillbit sparad som jag sågar till och sätter i nederkant likt bilden.
Kommer bli toppen!
Klicka här för att svara