25 938 läst ·
33 svar
26k läst
33 svar
Bosch diskmaskin utan VarioHinge i IKEA-kök?
M MiguelDelRey skrev:Efter att ha läst om hur det blir med adapt-r (och även sett en monterad i verkligheten) så bestämde jag mig för att gå på spåret med att kapa luckan. Jag blev nöjd med resultatet, kanske det kan verka som inspiration till någon som också gått vilse i bosch-ikea-djungeln.
Vi köpte tvådelade Voxtorp till hela köksbänken och en Bosch till det. Jag upptäckte sedan så klart att det inte gick att öppna. Efter att ha gormat och skrikit lite så satte jag kapsågen i luckan och tog bort en bit på c:a 7 cm nedtill. Jag sparade spillbiten för att fylla ut tomrummet med undertill, och kapade toppen på spillbiten i 45 grader så att luckan sedan har plats att glida förbi när den öppnas och sjunker in under skåpet. Sedan slipade och målade jag snittytorna så att de ser piffiga ut igen, monterade luckan på diskmaskinen enligt Boschs instruktion, skruvade fast passbiten med vinkeljärn i skåpen sidanom, och vips är det klart.
Mycket bättre än att bygga glid på luckan tycker jag. En Variohinge med luckan intakt kanske hade varit optimalt om det blir rätt, men om man redan sitter där med en standard-bosch för att man inte tänkt efter innan så blir detta helt OK tycker jag.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Tack för att ni delar med er, och framför allt då du MiguelDelRay! Du sparade mig precis 3700kr och jobbet att skicka bort den nya maskin vi köpt fel, köpa en 4,5cm högre maskin och installera den istället med allt vad det innebär. En 4,5cm högre maskin kostar nämligen 2500kr extra och vi hade garanterat åkt på 1200kr i avgift för att lämna tillbaka den 81,5cm låga maskin vi råkat köpa när det tydligen finns en ”ny” alternativ standard som är 86cm hög och därmed direkt passar luckor som är 80cm höga. Såhär blev det hos oss. Ska ändå byta luckorna om inte alltför lång tid så inte så noga idag. Snabbt och lätt ska det vara ibland!M MiguelDelRey skrev:Efter att ha läst om hur det blir med adapt-r (och även sett en monterad i verkligheten) så bestämde jag mig för att gå på spåret med att kapa luckan. Jag blev nöjd med resultatet, kanske det kan verka som inspiration till någon som också gått vilse i bosch-ikea-djungeln.
Vi köpte tvådelade Voxtorp till hela köksbänken och en Bosch till det. Jag upptäckte sedan så klart att det inte gick att öppna. Efter att ha gormat och skrikit lite så satte jag kapsågen i luckan och tog bort en bit på c:a 7 cm nedtill. Jag sparade spillbiten för att fylla ut tomrummet med undertill, och kapade toppen på spillbiten i 45 grader så att luckan sedan har plats att glida förbi när den öppnas och sjunker in under skåpet. Sedan slipade och målade jag snittytorna så att de ser piffiga ut igen, monterade luckan på diskmaskinen enligt Boschs instruktion, skruvade fast passbiten med vinkeljärn i skåpen sidanom, och vips är det klart.
Mycket bättre än att bygga glid på luckan tycker jag. En Variohinge med luckan intakt kanske hade varit optimalt om det blir rätt, men om man redan sitter där med en standard-bosch för att man inte tänkt efter innan så blir detta helt OK tycker jag.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
4,5 cm höjjer du med fötternaLe akim skrev:
Tack för att ni delar med er, och framför allt då du MiguelDelRay! Du sparade mig precis 3700kr och jobbet att skicka bort den nya maskin vi köpt fel, köpa en 4,5cm högre maskin och installera den istället med allt vad det innebär. En 4,5cm högre maskin kostar nämligen 2500kr extra och vi hade garanterat åkt på 1200kr i avgift för att lämna tillbaka den 81,5cm låga maskin vi råkat köpa när det tydligen finns en ”ny” alternativ standard som är 86cm hög och därmed direkt passar luckor som är 80cm höga. Såhär blev det hos oss. Ska ändå byta luckorna om inte alltför lång tid så inte så noga idag. Snabbt och lätt ska det vara ibland!
Absolut. Mer än så. Den är på absolut maxhöjd. Problemet var att luckan inte gick att öppna helt då den tog i nedtill. Eventuellt kunde jag sänkt den men jag hade ingen lust med det. Allt var klart. Och jag kunde köpt något beslag typ PerfectFit Hinge eller nåt för 11-1200kr. Nu kostade två minivinklar 9kr och kardborrband 75kr (med massor över) och så löstes problemet idag.electroluxaren skrev:
Jag råkade nyligen ut för samma kalldusch. Vi installerar ett IKEA-kök och köpte en Bosch 45 cm diskmaskin utan VarioHinge. Jag hann dock göra hemläxan före leverans och installation.
Jag löste det på följande sätt och vill tipsa andra om det.
Det finns ett finfint glidgångjärn från IKEA. Det heter Behjälplig. Artikel nr 604.923.49. Länk: https://www.ikea.com/se/sv/p/behjaelplig-glid-gangjaern-f-hel-int-diskmaskin-60492349/
Här är en video på installation, ganska lång, men jag tycker den är ganska bra
Glidgångjärnet finns i en modell som passar både 45 och 60 cm diskmaskiner. (Det är en stång som justeras med en skruv och ett vinkeljärn i aluminium som jag fick kapa, det var redan utmärkt var någonstans. Busenkelt).
Det kostar 399 spänn, och då kan du använda fullhöjd på t ex IKEA fronter som är 80 cm. Med ett extrabeslag så går det även att koppla ihop fler fronter om det passar ditt kök bättre (t ex om du har lådor bredvid och vill att diskmaskinen ska smälta in bättre).
I instruktionen till Behjälplig som anger att måttet från undersidan på stommen bredvid och upp till den fullt öppna diskmaskinsluckan så slutar intervallet vid 135 mm. Det måttet jag fick var 142 mm. Det gick bra att köra på inställningen för 135 mm (A).
Jag är väldigt nöjd, det var relativt enkelt och slutresultatet blev riktigt bra. Jag har bara en front 45x80 cm så det kanske gjorde det ytterligare lite lättare.
Då diskmaskinens tassjustering inte nådde upp till undersidan på bänkskivan så gjorde jag en ram av 45x70mm virke som jag ställde den på och justerade sista biten med tassarna.
Hoppas någon får nytta av informationen.
Jag löste det på följande sätt och vill tipsa andra om det.
Det finns ett finfint glidgångjärn från IKEA. Det heter Behjälplig. Artikel nr 604.923.49. Länk: https://www.ikea.com/se/sv/p/behjaelplig-glid-gangjaern-f-hel-int-diskmaskin-60492349/
Här är en video på installation, ganska lång, men jag tycker den är ganska bra
Det kostar 399 spänn, och då kan du använda fullhöjd på t ex IKEA fronter som är 80 cm. Med ett extrabeslag så går det även att koppla ihop fler fronter om det passar ditt kök bättre (t ex om du har lådor bredvid och vill att diskmaskinen ska smälta in bättre).
I instruktionen till Behjälplig som anger att måttet från undersidan på stommen bredvid och upp till den fullt öppna diskmaskinsluckan så slutar intervallet vid 135 mm. Det måttet jag fick var 142 mm. Det gick bra att köra på inställningen för 135 mm (A).
Jag är väldigt nöjd, det var relativt enkelt och slutresultatet blev riktigt bra. Jag har bara en front 45x80 cm så det kanske gjorde det ytterligare lite lättare.
Då diskmaskinens tassjustering inte nådde upp till undersidan på bänkskivan så gjorde jag en ram av 45x70mm virke som jag ställde den på och justerade sista biten med tassarna.
Hoppas någon får nytta av informationen.
F FraxinusExcelsior skrev:Jag råkade nyligen ut för samma kalldusch. Vi installerar ett IKEA-kök och köpte en Bosch 45 cm diskmaskin utan VarioHinge. Jag hann dock göra hemläxan före leverans och installation.
Jag löste det på följande sätt och vill tipsa andra om det.
Det finns ett finfint glidgångjärn från IKEA. Det heter Behjälplig. Artikel nr 604.923.49. Länk: [länk]
Här är en video på installation, ganska lång, men jag tycker den är ganska bra [media]Glidgångjärnet finns i en modell som passar både 45 och 60 cm diskmaskiner. (Det är en stång som justeras med en skruv och ett vinkeljärn i aluminium som jag fick kapa, det var redan utmärkt var någonstans. Busenkelt).
Det kostar 399 spänn, och då kan du använda fullhöjd på t ex IKEA fronter som är 80 cm. Med ett extrabeslag så går det även att koppla ihop fler fronter om det passar ditt kök bättre (t ex om du har lådor bredvid och vill att diskmaskinen ska smälta in bättre).
I instruktionen till Behjälplig som anger att måttet från undersidan på stommen bredvid och upp till den fullt öppna diskmaskinsluckan så slutar intervallet vid 135 mm. Det måttet jag fick var 142 mm. Det gick bra att köra på inställningen för 135 mm (A).
Jag är väldigt nöjd, det var relativt enkelt och slutresultatet blev riktigt bra. Jag har bara en front 45x80 cm så det kanske gjorde det ytterligare lite lättare.
Då diskmaskinens tassjustering inte nådde upp till undersidan på bänkskivan så gjorde jag en ram av 45x70mm virke som jag ställde den på och justerade sista biten med tassarna.
Hoppas någon får nytta av informationen.
Hej!F FraxinusExcelsior skrev:Jag råkade nyligen ut för samma kalldusch. Vi installerar ett IKEA-kök och köpte en Bosch 45 cm diskmaskin utan VarioHinge. Jag hann dock göra hemläxan före leverans och installation.
Jag löste det på följande sätt och vill tipsa andra om det.
Det finns ett finfint glidgångjärn från IKEA. Det heter Behjälplig. Artikel nr 604.923.49. Länk: [länk]
Här är en video på installation, ganska lång, men jag tycker den är ganska bra [media]Glidgångjärnet finns i en modell som passar både 45 och 60 cm diskmaskiner. (Det är en stång som justeras med en skruv och ett vinkeljärn i aluminium som jag fick kapa, det var redan utmärkt var någonstans. Busenkelt).
Det kostar 399 spänn, och då kan du använda fullhöjd på t ex IKEA fronter som är 80 cm. Med ett extrabeslag så går det även att koppla ihop fler fronter om det passar ditt kök bättre (t ex om du har lådor bredvid och vill att diskmaskinen ska smälta in bättre).
I instruktionen till Behjälplig som anger att måttet från undersidan på stommen bredvid och upp till den fullt öppna diskmaskinsluckan så slutar intervallet vid 135 mm. Det måttet jag fick var 142 mm. Det gick bra att köra på inställningen för 135 mm (A).
Jag är väldigt nöjd, det var relativt enkelt och slutresultatet blev riktigt bra. Jag har bara en front 45x80 cm så det kanske gjorde det ytterligare lite lättare.
Då diskmaskinens tassjustering inte nådde upp till undersidan på bänkskivan så gjorde jag en ram av 45x70mm virke som jag ställde den på och justerade sista biten med tassarna.
Hoppas någon får nytta av informationen.
Sen på bollen men hade du också problemet med att luckan tar i vid diskmaskinens sockel/i underkant av diskmaskinen när man öppnar diskmaskinen fullt? Hjälpte den där ”behjälplig” istället för att köra deras vanliga ”våglig”? Helt sjukt har köpt en diskmaskin som låg under kategorin att den skulle passa med ikeas kök och luckor men lik förbannat tar den i undertill och justerar jag luckan hamnar den för högt och gör att man istället inte kan stänga den. Om du hade samma problem vore det ju kanon att kunna använda den där istället för att kapa luckan som många andra gjort!
Hej,R Rebbecka skrev:Hej!
Sen på bollen men hade du också problemet med att luckan tar i vid diskmaskinens sockel/i underkant av diskmaskinen när man öppnar diskmaskinen fullt? Hjälpte den där ”behjälplig” istället för att köra deras vanliga ”våglig”? Helt sjukt har köpt en diskmaskin som låg under kategorin att den skulle passa med ikeas kök och luckor men lik förbannat tar den i undertill och justerar jag luckan hamnar den för högt och gör att man istället inte kan stänga den. Om du hade samma problem vore det ju kanon att kunna använda den där istället för att kapa luckan som många andra gjort!
Ursäkta sen återkoppling!
Vilken diskmaskin har ni köpt?
Vi har inget som tar i någon lucka för diskmaskinen. Förvisso är inte sockeln på plats än, men den är under och innanför själva svängpunkten för luckan så jag tror inte att det kommer vara ett problem.
Våglig och Behjälplig är olika produkter som förvisso kan gå att kombinera, men Våglig är bara ett metallstycke att koppla ihop flera små luckor för att få dem att sitta ihop för att härma en vanlig lådfront.
Det som jag däremot fick göra var att ställa diskmaskinen på en hemsnickrad sockel i 45x90 som lyfter diskmaskinen 45 mm så att den gick att justera upp mot undersidan på bänkskivan. Kanske det påverkar resultatet, men jag tror faktiskt inte det. Kanske är det något som skulle hjälpa dig?
Mvh
Det går inte att höja luckan och sänka maskinen så att luckan inte tar i bänkskivan?R Rebbecka skrev:Hej!
Sen på bollen men hade du också problemet med att luckan tar i vid diskmaskinens sockel/i underkant av diskmaskinen när man öppnar diskmaskinen fullt? Hjälpte den där ”behjälplig” istället för att köra deras vanliga ”våglig”? Helt sjukt har köpt en diskmaskin som låg under kategorin att den skulle passa med ikeas kök och luckor men lik förbannat tar den i undertill och justerar jag luckan hamnar den för högt och gör att man istället inte kan stänga den. Om du hade samma problem vore det ju kanon att kunna använda den där istället för att kapa luckan som många andra gjort!
Jag fick samma kalldusch som övriga i tråden och insåg att min helintegrerade Bosch (Bosch Serie 6 SMV6ZCX13E) inte skulle passa i mitt IKEA-kök då luckan skulle slå i diskmaskinen nedtill. Efter obligatoriska svordomar om att allt är emot en så hittade jag denna tråden och valde att köra på metoden att kapa luckan i ca 45 grader och sätta fast den igen.
Det jag och min far inte blev kloka på är hur tusan ni lyckades fästa "stumpen" med vinkeljärn då det inte finns möjlighet att komma åt att skruva på insidan när man väl har satt den på plats. Istället körde vi en annan variant som kanske kan passa för någon mer, nämligen magneter. Det ger även fördelen att man kan finjustera och således inte måste sätta skruvarna på exakt rätt ställe.Det blev inte 100% perfekt men jag är ändå mycket nöjd med slutresultatet, se nedan och tack för hjälpen samtliga i tråden!
Det jag och min far inte blev kloka på är hur tusan ni lyckades fästa "stumpen" med vinkeljärn då det inte finns möjlighet att komma åt att skruva på insidan när man väl har satt den på plats. Istället körde vi en annan variant som kanske kan passa för någon mer, nämligen magneter. Det ger även fördelen att man kan finjustera och således inte måste sätta skruvarna på exakt rätt ställe.Det blev inte 100% perfekt men jag är ändå mycket nöjd med slutresultatet, se nedan och tack för hjälpen samtliga i tråden!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
förr var det en vanlig fix med magneter på detta visM Mattias Hansson3 skrev:Jag fick samma kalldusch som övriga i tråden och insåg att min helintegrerade Bosch (Bosch Serie 6 SMV6ZCX13E) inte skulle passa i mitt IKEA-kök då luckan skulle slå i diskmaskinen nedtill. Efter obligatoriska svordomar om att allt är emot en så hittade jag denna tråden och valde att köra på metoden att kapa luckan i ca 45 grader och sätta fast den igen.
Det jag och min far inte blev kloka på är hur tusan ni lyckades fästa "stumpen" med vinkeljärn då det inte finns möjlighet att komma åt att skruva på insidan när man väl har satt den på plats. Istället körde vi en annan variant som kanske kan passa för någon mer, nämligen magneter. Det ger även fördelen att man kan finjustera och således inte måste sätta skruvarna på exakt rätt ställe.Det blev inte 100% perfekt men jag är ändå mycket nöjd med slutresultatet, se nedan och tack för hjälpen samtliga i tråden!
[bild][bild][bild]
Hej, har samma problem. Fick rekommendationen av installationsgubbarna att leta runt men det du säger här är alltså att IKEA behjälplig är till för att installera icke IKEA maskiner i ett IKEA kök?F FraxinusExcelsior skrev:Jag råkade nyligen ut för samma kalldusch. Vi installerar ett IKEA-kök och köpte en Bosch 45 cm diskmaskin utan VarioHinge. Jag hann dock göra hemläxan före leverans och installation.
Jag löste det på följande sätt och vill tipsa andra om det.
Det finns ett finfint glidgångjärn från IKEA. Det heter Behjälplig. Artikel nr 604.923.49. Länk: [länk]
Här är en video på installation, ganska lång, men jag tycker den är ganska bra [media]Glidgångjärnet finns i en modell som passar både 45 och 60 cm diskmaskiner. (Det är en stång som justeras med en skruv och ett vinkeljärn i aluminium som jag fick kapa, det var redan utmärkt var någonstans. Busenkelt).
Det kostar 399 spänn, och då kan du använda fullhöjd på t ex IKEA fronter som är 80 cm. Med ett extrabeslag så går det även att koppla ihop fler fronter om det passar ditt kök bättre (t ex om du har lådor bredvid och vill att diskmaskinen ska smälta in bättre).
I instruktionen till Behjälplig som anger att måttet från undersidan på stommen bredvid och upp till den fullt öppna diskmaskinsluckan så slutar intervallet vid 135 mm. Det måttet jag fick var 142 mm. Det gick bra att köra på inställningen för 135 mm (A).
Jag är väldigt nöjd, det var relativt enkelt och slutresultatet blev riktigt bra. Jag har bara en front 45x80 cm så det kanske gjorde det ytterligare lite lättare.
Då diskmaskinens tassjustering inte nådde upp till undersidan på bänkskivan så gjorde jag en ram av 45x70mm virke som jag ställde den på och justerade sista biten med tassarna.
Hoppas någon får nytta av informationen.
Dom sa att glidskenan måste sitta platt mot maskinen och inte mot sockeln som den gör idag mot den gamla trasiga IKEA-diskmaskinen som står där idag.
Köpte den här som nu står i hallen.
https://www.elgiganten.se/product/v...-diskmaskin-spv6zmx17e-integrerad-45cm/767711
Hej,
Ja, Ikea Behjälplig kan användas så som du beskriver.
Det stämmer att Behjälplig monteras dikt an mot luckan på diskmaskinen. Dessutom monteras ett beslag längst ned på vardera sidan av skåpen, där man sedan monterar en axel som bär upp luckan nedtill. Det gör att luckan glider "upp och fram" när du öppnar luckan på diskmaskinen. Videon som är postad i tidigare inlägg förklarar allt på ett smidigt sätt. Läs instruktionen noga innan du börjar, och framförallt innan du borrar hål eller skruvar.
Det kommer bli jättefint när ni är klara. Lycka till!
Ja, Ikea Behjälplig kan användas så som du beskriver.
Det stämmer att Behjälplig monteras dikt an mot luckan på diskmaskinen. Dessutom monteras ett beslag längst ned på vardera sidan av skåpen, där man sedan monterar en axel som bär upp luckan nedtill. Det gör att luckan glider "upp och fram" när du öppnar luckan på diskmaskinen. Videon som är postad i tidigare inlägg förklarar allt på ett smidigt sätt. Läs instruktionen noga innan du börjar, och framförallt innan du borrar hål eller skruvar.
Det kommer bli jättefint när ni är klara. Lycka till!
Tack för snabbt svar! Då blir det att beställa Behjälplig och ska kolla videonF FraxinusExcelsior skrev:Hej,
Ja, Ikea Behjälplig kan användas så som du beskriver.
Det stämmer att Behjälplig monteras dikt an mot luckan på diskmaskinen. Dessutom monteras ett beslag längst ned på vardera sidan av skåpen, där man sedan monterar en axel som bär upp luckan nedtill. Det gör att luckan glider "upp och fram" när du öppnar luckan på diskmaskinen. Videon som är postad i tidigare inlägg förklarar allt på ett smidigt sätt. Läs instruktionen noga innan du börjar, och framförallt innan du borrar hål eller skruvar.
Det kommer bli jättefint när ni är klara. Lycka till!
Du har ingen bild på slutresultatet
Behjälplig är universal. Jag vet inte vad dörr på dörr betyder. Det finns diskmaskiner som är förberedda med en egen lösning med någon form av glidgångjärn. Om jag minns rätt så kallar Bosch det för Variohinge. Om du har det så tror jag behjälplig blir överflödig och inte går att använda. Det borde framgå i din produktbeskrivning eller produktspecifikation om den har Variohinge.
Jag kan dokumentera imorgon när jag är i lägenheten.
Jag kan dokumentera imorgon när jag är i lägenheten.
Tack, nej den vi har köpt verkar inte ha Variohinge. Dörr mot dörr är att den ska sitta platt mot fronten av diskmaskinen och inte glida (eller iaf minimalt med glid) om jag fattar det rätt. Dagens IKEA installation är mot sockeln och glidskenor som har stort spann.F FraxinusExcelsior skrev:Behjälplig är universal. Jag vet inte vad dörr på dörr betyder. Det finns diskmaskiner som är förberedda med en egen lösning med någon form av glidgångjärn. Om jag minns rätt så kallar Bosch det för Variohinge. Om du har det så tror jag behjälplig blir överflödig och inte går att använda. Det borde framgå i din produktbeskrivning eller produktspecifikation om den har Variohinge.
Jag kan dokumentera imorgon när jag är i lägenheten.
Ok!
Det som händer också är att behjälplig bygger ca 15 mm. Vilket betyder att ni måste ha gott om utrymme bakom maskinen för att få in den hela vägen. Oftast är det inget problem. Det som händer då också är att bänkskivans utstick kan hindra åtkomst på översta korgens innersta del
det blev lite så för oss men jag tycker egentligen inte det är ett problem. Smaksak och hur känslig man är påverkar nog mer.
Det som händer också är att behjälplig bygger ca 15 mm. Vilket betyder att ni måste ha gott om utrymme bakom maskinen för att få in den hela vägen. Oftast är det inget problem. Det som händer då också är att bänkskivans utstick kan hindra åtkomst på översta korgens innersta del
