jorå så att....bilen går bra?

Det där e ju rena grekiskan.

Jag tror att det e lite fukt i skarven bara....

Mikael_L
Jag öppnar nog hellre en kall nu, istället för att ens fundera på att försöka räkna. ;)

För att det ska kunna induceras en ström så behöver "mottagaren" vara en sluten krets. I detta fall är den bruten i centralen. Men det kan bli en sluten krets via två förbrukare. Instrumentet visar 0.5 V, vilket alltså är spänningsfallet över förbrukarna. Kanske inte orimligt för två små lampor. Det skulle handla om ~ 50 mA. Rimligt? Ingen aning, jag svamlar nog.

Mikael_L
Du är ju lite saker på spåret där Bo.

Kapacitiv koppling inducerar spänning, induktiv koppling inducerar ström.

Så för att mäta upp (stör)spänning när det är kapacitiv koppling så behövs ingen sluten krets, medan det motsatta råder vid induktiv koppling.

Men detta var ju givetvis förenklat å de grövsta. Mätinstrumentet bildar sluten krets, någonstans, på något vis, åtminstone.
Och induktiv koppling utan sluten krets bör ju ändå generera lite EMK-förändring kan jag tycka.

Men på det stora hela får man åtminstone inte glömma att induktiv koppling driver ström, och kapacitiv driver spänning. Kanske var det protte tänker på?

Bo.Siltberg skrev:
För att det ska kunna induceras en ström så behöver "mottagaren" vara en sluten krets. I detta fall är den bruten i centralen. Men det kan bli en sluten krets via två förbrukare. Instrumentet visar 0.5 V, vilket alltså är spänningsfallet över förbrukarna. Kanske inte orimligt för två små lampor. Det skulle handla om ~ 50 mA. Rimligt? Ingen aning, jag svamlar nog.
Räcker det inte med en förbrukare, och sedan sluts kretsen av mätinstrumentet? Men vad händer då om magnetfältet blir starkare?
Jag känner att den här tråden nördade sig lite djupare än vad TS hade tänkt sig :)

Ser helt normalt ut.
Gissar på kapacitiv spänning.

Helt Off Topic
Kan tillägga att det där fenomenet är mycket vanligt på högspänningsledningar.
Där mäter man och kontrolerar att man inte har "driftsspänning" innan jordning.

Utrustningen man använder i fält visar inte några värden utan talar bara om om driftspänning finns eller inte. är tex. utrustningen utrustningen till för 50kV så kan mätområdet vara 36-52kV tillverkaren garanterar att instrumentet börjar indikera spänning mellan 5,2-16,2kV
Dvs i sämsta fall kan det vara runt 16kV
Vet att jag med mer avancerad utrustning mätt fram ett par kV på en frånskiljd 50kV ledning.
Blir lite gnistor vid jordning, inte kul om man tar i grejerna innan det är jordat och kortslutet...
Där av ett helt annat tänk och krav om man jobbar med högspänning

En film som visar hur det ser ut när man öppnar 130kV frånskiljare utan "förbruknings last" enda "lasten" är en hel del 130kV kabel. kabeln syns dock ej på filmen utan är längre bort i nätet..
Högspännings kabel blir bra kondensatorer = kapacitiv last.
https://www.youtube.com/watch?v=ibWx1Rd-57A
https://www.youtube.com/watch?v=qky4Xm0P8oQ

Lite dålig film kvalité. men det är en ganska intressant film

Redigerat:
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.