Vi har tagit bort ved pannan hemma nu och undrar lite om hålen till skorstenen.

Vad brukar man göra med dom?
Pannrummet ligger bakom vardagsrummet där även öppna spisen står så jag antar att det är 2 kanaler i skorstenen?

Kan inte skorstenen falla ihop om man inte eldar i den eller räcker det om man eldar i öppna spisen för å värma den.

Nån som har lite info om detta innan jag tar kontakt med en sotare
 
Hålet där rökröret från panan gick in muras lämpligen igen.

Du har säkerligen (minst) 2 kanaler i skorstenen.

Det som kan hända om du inte eldar i den alls är att fukt faller ned i den uppifrån och gör så att bruket mellan murstenarna vittrar sönder. Det avhälps lättast genom att sätta en huv på skorstenen.

Tänker du elda regelbundet i öppna spisen så hjälper det till att torka ur skorstenen, även den pipa som inte längre används, ska du ha den som kompletternade värmekälla så sätt in en kasett i öppna spisen så går inte all värme till kråkorna. ;)
 
Hej!

Enklast är nog och slå sönder några tegelstenar,därefter slår du lite bruk i hålet och
trycker dit lite tegel väntar nån timme eller så (tills det bränt lite) därefter slår du på bruk
och putsar till det:)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.