Hej! Håller på att göra om grunden i köket i ett äldre torp. Tidigare fanns där nån slags semi-modern mullbänk med golvbjälkar av senare snitt nedlagda i jord/sand. Vid murstocken finns stenar som en vedpanna från 50-talet står på. Den skall vi behålla. Pannan står på ett tunt lager betong som i sin tur vilar på grus ovanpå stenarna. Framför pannan har det legat klinkers på en träram typ. Har grävt ur och min tanke är nu att gjuta på betong runt detta för att stabilisera och för att förenkla konstruktionen av golvbjälklaget runt omkring. Jag har en tanke om att gjuta så att jag till slut har två eller tre nivåer. En nivå som är lägre längre ut där golvbjälkarna kan vila. Närmare spisen så är det en nivå som är i liv med golvbjälkarna och så en nivå som är helt i nivå med golvet och som alltså kommer att vara gnisttåligt framför pannan motsvarande där det tidigare fanns klinkers.

Jag har tänkt göra följande:
- sopa o dammsuga helt rent runtomkring på på ytorna som skall kläs i betong
- lägga grus el motsvarande för att få ett jämt underlag
- bygga en låda för den lägsta nivån och gjuta denna först med grovbetong, detta med armeringsjärn som sticker upp lite där nästa nivå skall vara
- Därefter bygga en mindre lådan för nästa nivå
- slutligen gjuta sista biten med en ram eller motsvarande, då med finbetong.

Nu till mina frågor:
Låter detta helt galet eller är det rimligt att göra så?
Tips o tricks eller nåt som jag bör göra annorlunda?
Bifogar några bilder på hur det ser ut just nu.

Tack på förhand!

• 20260205_145124.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260205_145120.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
Vilken typ av grund ska du ha?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.