13th Marine 13th Marine skrev:
Jag kollade mot exempelvis Avanza Global, och det verkar vara samma historia där, USA-tunga fonder har inte gått bra.
Men däremot Avanza Zero som i princip bara är Sverige går bättre.

Det knepiga med att köpa specifika aktier är att man bör ha någon känsla för det.
Jag jobbade på ett ställe som börsnoterades medans jag var där, och det var stor skillnad på hur det var i bolaget och vad som kommunicerades utåt.
Jag kör mer på principen att köpa i de som är "too big to fail". Är ett bolags aktie prissatt i linje med hur det går som sämst i en konjunkturcykel, då finns det alltid en uppsida - antingen genom uppköp eller genom att det går bättre. Som sagt, jag kan ingenting om aktier och så i allmänhet. Jag har istället handlat i det som man ändå har hyfsad koll på, dvs företag som Ericsson (inte längre dock), ABB (köpte på 16 kr en gång i tiden och sålde på 116 - nu är de värda 709, så jag gjorde ändå en "dålig affär"), Boliden, SSAB, Sandvik, Scandic, Volvo, Volvo Cars osv osv. Bara större företag i olika branscher som dels är cykliska och dels är lätta att överskåda och förstå.

Jag kollade mot exempelvis Avanza Global, och det verkar vara samma historia där, USA-tunga fonder har inte gått bra.
Men däremot Avanza Zero som i princip bara är Sverige går bättre.

Det knepiga med att köpa specifika aktier är att man bör ha någon känsla för det.
Jag jobbade på ett ställe som börsnoterades medans jag var där, och det var stor skillnad på hur det var i bolaget och vad som kommunicerades utåt.
Eller så fördelar du sparpengarna på ett antal olika fonder utifrån geografi, bransch och storlek, kanske också fundera över förvaltad eller index, ev. också räntebärande beroende på syftet med att spara och risk. Har själv t.ex. några fonder orörda sedan 90-tal.
Och idag har jag slutat med aktier och placerat i ett 10-15 fonder som jag nog inte kommer att förändra.
Gäller även pension där viss del finns placerad på liknande sätt men viktad mot lägre risk.

Redigerat:
Lysa valdes för att det var lätt att komma igång, men de väljer fonderna, så jag får väl köpa via andra tjänster om jag vill bredda.

S
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan ingenting om aktier egentligen, men när ett välskött svenskt bolag är kraftigt undervärderat, då är det oftast läge att slänga in pengar i det. Jag skulle idag inte rekommendera något av de bolag jag investerat i, uppgångarna har ju redan skett. Nu är det läge att hutta nya bolag som är undervärderade.

Jag hade tyvärr inga pengar att slänga in i SSAB, men de har gjort en bra resa under förra året också. Det sved lite att jag inte dumpade några av mina andra aktier till förmån för dem - jag funderade på det, men kom mig inte för. Som sagt, jag är ingen aktieklippare egentligen...

Så håll lite koll på de större svenska bolagen och investera i dem när läge ges istället. Det ger klart mycket bättre avkastning.
Fast så enkelt är det ju inte. "när ett välskött svenskt bolag är kraftigt undervärderat", det händer liksom i stort sett aldrig förrutom när marknaden får en masspsykos, typ som under starten av pandemin.

• Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
S
Lysa valdes för att det var lätt att komma igång, men de väljer fonderna, så jag får väl köpa via andra tjänster om jag vill bredda.
Jag har merparten i Lysa också, riktigt tråkigt att se börsen tokrusa när Lysa innehavet nästan stått stilla... :(

pacman42 pacman42 skrev:
Jag kör mer på principen att köpa i de som är "too big to fail". Är ett bolags aktie prissatt i linje med hur det går som sämst i en konjunkturcykel, då finns det alltid en uppsida - antingen genom uppköp eller genom att det går bättre. Som sagt, jag kan ingenting om aktier och så i allmänhet. Jag har istället handlat i det som man ändå har hyfsad koll på, dvs företag som Ericsson (inte längre dock), ABB (köpte på 16 kr en gång i tiden och sålde på 116 - nu är de värda 709, så jag gjorde ändå en "dålig affär"), Boliden, SSAB, Sandvik, Scandic, Volvo, Volvo Cars osv osv. Bara större företag i olika branscher som dels är cykliska och dels är lätta att överskåda och förstå
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kör mer på principen att köpa i de som är "too big to fail". Är ett bolags aktie prissatt i linje med hur det går som sämst i en konjunkturcykel, då finns det alltid en uppsida - antingen genom uppköp eller genom att det går bättre. Som sagt, jag kan ingenting om aktier och så i allmänhet. Jag har istället handlat i det som man ändå har hyfsad koll på, dvs företag som Ericsson (inte längre dock), ABB (köpte på 16 kr en gång i tiden och sålde på 116 - nu är de värda 709, så jag gjorde ändå en "dålig affär"), Boliden, SSAB, Sandvik, Scandic, Volvo, Volvo Cars osv osv. Bara större företag i olika branscher som dels är cykliska och dels är lätta att överskåda och förstå.
Detta blir ju lite som att köra en svensk indexfond manuellt och utan fondavgifter. Tror det är många som gör så och det kan nog vara klokt om man bara kan tänka sig pyttelite mer meckande vs att bara köpa fonden med samma innehåll.

S SueCia skrev:
Fast så enkelt är det ju inte. "när ett välskött svenskt bolag är kraftigt undervärderat", det händer liksom i stort sett aldrig förrutom när marknaden får en masspsykos, typ som under starten av pandemin.
Det händer varje börscykel i olika gad.

Men jag sålde allt och köpte tillbaka vid pandemin också. Sålde när jag insåg att den kommer till Europa. Köpte tillbaka när det fanns vaccin som fungerade.

LYSA gör väl bara investeringar i Index-fonder och de måste väl ta någon avgift för det.
Så väljer du själv ett antal Indexfonder lite fördelat på geografi, osv, så är det lika enkelt att skaffa en hyfsad fördelning och även med ISK om man så vill hos din bank,

Kör fonder via Lysa, utvecklingen under 2025 är exakt 0%...
Jag borde kanske se över vad jag valt.
Jag hade mycket av sparandet hos Lysa under några år men tyckte att utvecklingen var dålig jämfört med index, så jag bytte till annat sparande. Jag tror att billiga indexfonder och ETFer är bättre om man vill ha ett sparande som inte kräver att man håller koll och följer upp regelbundet.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Investor. Slått index 15 år i rad, oslagbart. Bara å köpa å glömma. Borde vara grundbulten infalla privatpersoners aktiesparande.

• Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
D
Kör fonder via Lysa, utvecklingen under 2025 är exakt 0%...
Jag borde kanske se över vad jag valt.
Fast det låter märkligt, vet såklart inte vilka transaktioner du gjort men jag har också Lysa, som jag gillar mycket, och landade på 9%, har nog justerat fördelningen någon gång under året men ligger 80/20 nu.

D
Lysa är extremt brett, med liten övervikt på Sverige, de fonderna de handlar i kommer man inte åt själv. Jag är försiktig i sånt här men ärligt så finns det nog inget bättre alternativ för grundsparande, även om man är väldigt duktig själv.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
LYSA gör väl bara investeringar i Index-fonder och de måste väl ta någon avgift för det.
Så väljer du själv ett antal Indexfonder lite fördelat på geografi, osv, så är det lika enkelt att skaffa en hyfsad fördelning och även med ISK om man så vill hos din bank,
Lysa kommer åt fonder som man inte gör som privatperson, med mycket låga avgifter, och har mycket förmånligare handels och växelkurshantering, så totalt sett hamnar man inte högre.

D djac skrev:
Fast det låter märkligt, vet såklart inte vilka transaktioner du gjort men jag har också Lysa, som jag gillar mycket, och landade på 9%, har nog justerat fördelningen någon gång under året men ligger 80/20 nu.
Har fyra olika, samtliga deras "Hållbar", tre med 100% aktier, de ligger på -0,48% för 250101-260101 medans den med 60% räntor ligger på +1,8%.

Matchar rätt bra mot Avanza Global.som ligger på -0,89%

D
Har fyra olika, samtliga deras "Hållbar", tre med 100% aktier, de ligger på -0,48% för 250101-260101 medans den med 60% räntor ligger på +1,8%.

Matchar rätt bra mot Avanza Global.som ligger på -0,89%
Har en liten skvätt hållbar också, inte gjort några insättningar under 2025 och den ligger på 5,41%

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.