D djac skrev:
Jag håller med om indexfonder men bristen de har är att de alltid i någon mån är manuella, någon har ju gjort urval till indexet och fonderna köper sällan hela indexet
Vari består det manuella..?

Indexen som fonderna följer är de väl etablerade, inget fonden hittar på själv.
Avsnza Zero tex följer SIX30, dvs de 30 mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen

Självklart köper man hela indexet, hur skulle man annars kunna följa det..? Tankevurpa..?
D djac skrev:
Sen finns det ju många olika indexfonder, ofta för samma index, så där måste man göra ett manuellt val, så lite härva är det allt.
Följer man samma index har man samma utveckling, säger det inte sig självt?
Hur kan det bli en härva..?🧐

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Och det ser liknande ut om du bara kollar på kontot som är "hållbar" och 100% aktier? 🤔
Detta är Hållbar 80/20-fördelning
Linjediagram som visar utvecklingen av Hållbar 80/20-fördelning med en ökning på 5,41% under perioden 2025-01-01 till 2025-12-31.

D djac skrev:
Detta är Hållbar 80/20-fördelning
[bild]
Jävligt udda, har 1.8% på vårt 40/60. Dvs mer Räntepapper än er, och får ändå lägre utveckling.

D
Z Zodde skrev:
Vari består det manuella..?

Indexen som fonderna följer är de väl etablerade, inget fonden hittar på själv.
Avsnza Zero tex följer SIX30, dvs de 30 mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen

Självklart köper man hela indexet, hur skulle man annars kunna följa det..? Tankevurpa..?

Följer man samma index har man samma utveckling, säger det inte sig självt?
Hur kan det bli en härva..?🧐
Om fonderna handlar i aktier, inte syntetiskt i derivat, så är det vanliga att man köper ett urval, undantagen är mycket små index som exempelvis OMXS30 och S&P 500, med en målsättning att spegla indexet.

Det finns många olika index, en del lever länge andra inte, det är människor som av olika anledningar väljer att skapa ett index.

D
Jävligt udda, har 1.8% på vårt 40/60. Dvs mer Räntepapper än er, och får ändå lägre utveckling.
Ja, det var därför jag reagerade, som sagt nu är ju mina siffror väldigt rena eftersom jag inte rört de kontona under förra året.

D djac skrev:
Ja, det var därför jag reagerade, som sagt nu är ju mina siffror väldigt rena eftersom jag inte rört de kontona under förra året.
Får slänga iväg och fråga, som jag förstått det borde våra visa samma, det handlar om hur själva fonden går, och inte hur mitt insatta kapital går.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Om fonderna handlar i aktier, inte syntetiskt i derivat, så är det vanliga att man köper ett urval, undantagen är mycket små index som exempelvis OMXS30 och S&P 500, med en målsättning att spegla indexet.

Det finns många olika index, en del lever länge andra inte, det är människor som av olika anledningar väljer att skapa ett index.
Att det är människor som väljer att skapa olika index…?
Vad har det med nåt som helst å göra.
Alla AB är skapade av människor, alla börser är skapade av människor, etc.

Ja, det finns många olika index. De flesta och tyngsta har varit med myyyyycket länge.
DJ-30 Skapad 1896
SP 50Ö Skapad 1957
FTSE 100 Skapad 1984
FAZ skapat 1961
OMXS30 skapat 1986

Sen finns mängder av branschindex å geografiska index men då blir det i större grad snack om aktiva val.
I Stockholm gäller (för mig) bara SIX30 (som fram till i somras var identisk med det historiska OMXS30)

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
D
Z Zodde skrev:
Att det är människor som väljer att skapa olika index…?
Vad har det med nåt som helst å göra.
Alla AB är skapade av människor, alla börser är skapade av människor, etc.

Ja, det finns många olika index. De flesta och tyngsta har varit med myyyyycket länge.
DJ-30 Skapad 1896
SP 50Ö Skapad 1957
FTSE 100 Skapad 1984
FAZ skapat 1961
OMXS30 skapat 1986

Sen finns mängder av branschindex å geografiska index men då blir det i större grad snack om aktiva val.
I Stockholm gäller (för mig) bara SIX30 (som fram till i somras var identisk med det historiska OMXS30)
Ja men det är smalt och visst har jag Avanza Zero men för mig måste ett sådant innehav stagas upp av bredare produkter. Det finns trots allt flera tusen olika indexfonder att välja på och de skiljer sig oftast lite åt, för att bygga en portfölj som exempelvis Lysas så krävs det rätt mycket arbete, både inledningsvis och löpande, för att försäkra sig om att ens portfölj är som man vill ha den. Inget man klarar på en man och heller inte lönt för de med normala innehav.

Institutionella investerare har ju mer resurser och då fler valmöjligheter.

D
Får slänga iväg och fråga, som jag förstått det borde våra visa samma, det handlar om hur själva fonden går, och inte hur mitt insatta kapital går.
Alltså, min uppfattning är att bilden är personlig, dvs om du, bara för att ta extremerna, har 10% aktier eller 100% aktier så kommer bilderna skilja åt.

D djac skrev:
Alltså, min uppfattning är att bilden är personlig, dvs om du, bara för att ta extremerna, har 10% aktier eller 100% aktier så kommer bilderna skilja åt.
Ja helt klart.

Men om jag har 100/0 i aktier/ränta och får -0,48% och med 40/60 får 1,8%.
Det borde innebära att dina 80/20 borde ligga mellan där, och inte långt utanför.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Ni som kan det här
Varför köper man shb b och inte shb a ?
Jag "bytte" mina B mot A och får mer utdelning, dessutom fler röster (inte för att det spelar någon roll i mitt fall) men iaf

nino nino skrev:
Ni som kan det här
Jag "bytte" mina B mot A och får mer utdelning, dessutom fler röster (inte för att det spelar någon roll i mitt fall) men iaf
Det finns ingen logisk förklaring att köpa B.
Aktien går inte att blanka så arbitrage funkar inte.
Tror att vakna mäklarfirmor ringt runt till alla som har B aktien och övertalat alla de kan att sälja å,köpa a-aktien.
Har varit artiklar om detta fenomen (typ indexfonder behov)men det är långt ifrån hela sanningen

Ett av börsens största mysterium

Z Zodde skrev:
Det finns ingen logisk förklaring att köpa B.
Aktien går inte att blanka så arbitrage funkar inte.
Tror att vakna mäklarfirmor ringt runt till alla som har B aktien och övertalat alla de kan att sälja å,köpa a-aktien.
Har varit artiklar om detta fenomen (typ indexfonder behov)men det är långt ifrån hela sanningen

Ett av börsens största mysterium
Ok 🙂

nino nino skrev:
Ni som kan det här
Av någon anledning har b-aktien en mycket högre volatilitet. Ett helt annat värde.
Jag hade b-aktien ett par år och såg den stiga fint hela tiden men bytte sedan till a-aktien i stället och fick väl runt dubbelt så många med samma utdelning.

Så; Köpp B om du skall spekulera, köp A om du är intresserad av utdelningen som är >10% på priset.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Ett år med SHB
SHB A är i blått, SHB B i rött.

Diagram över SHB A och SHB B; SHB A visas i blått med 15,79% och SHB B i rött med 43,75%, över ett års tidsperiod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.