109 841 läst ·
1 024 svar
110k läst
1,0k svar
Börsen svajar - hur tänker och agerar ni?
De som jämför börsen med lotteri har grundligt missförstått.P Pligg85 skrev:
Mens SvenskaSpel bara ger tillbaka hälften av insatserna i Lotto ger börsen över tid alltid pengar tillbaks till de breda investerarna.
Då pratar jag inte om enskilda högrisk-aktier som självklart kan få stryk utan indexfonder eller bredare aktiefonder.
Mens Lotto skapar noll å nada skapas värde varje dag i näringslivet som kommer aktieägarna till godo
Vilken fråga syftar du på?Z Zodde skrev:
Har aldrig sagt jag är säker…TRJBerg skrev:
Jo, normala är efter ett antal nya ATH att plana ut eller sjunka sakta, typ pyspunka.
Sjunka kraftigt hör till sällsyntheterna…
Senaste kraftiga fall var ju Covid 2020 som iofs inte var nåt börsspecifikt ..
Innan dess får du gå ganska långt tillbaka.
Poängen är att de som positionerar sig för kraftiga fall är losers över tiden.
Men självklart finner även en blind höna ett korn ibland.
Sitt still👌ChOff skrev:
Hej!
Jag är lite nyfiken på hur ni här inne, med pengar i aktier och fonder, tänker och agerar kring den fallande börsen.
Själv har jag inte sålt något alls. Köpte lite extra häromdagen utöver mitt vanliga månadssparande. Har en lång sparhorisont på åtminstone 10 år, så jag är inte särskilt orolig men det är inte roligt att logga in och bara se röda siffror. Jag har aldrig haft pengar i aktier vid ett börsras tidigare så man är ju van vid att det oftast är plus.
Har ni sålt av? Försöker tajma rätt köpläge? Eller sitter ni bara still i båten och väntar ut stormen? När tror ni att vi har nått botten, dvs när vänder det uppåt igen? Någon särskilt bransch man borde passa på att investera i? Osv osv. Många frågor!
Mvh
Du har uppenbarligen helt andra inköpsvanor än vad jag och de flesta andra har.P Pligg85 skrev:
Från 2019 till 2024 har KPI ökat med 24 procent, från 334,26 till 415,15.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/samhallets-ekonomi/kpi/#utvecklingen-av-KPI
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag blev idiotförklarad av många när jag köpte Volvo Cars i somras. Jag ligger närmare 60% plus på den investeringen...
...jag borde bara ha satsat lite mer än vad jag gjorde.
Men det går bra nu, Scandic har gått bra i år också. Likaså Boliden. Jag missade dock den drygt 50-procentiga uppgången i SSAB, jag hade inget löst kapital just då. Och dum som jag var så sålde jag inte av en annan aktie av rent sentimentala skäl. Jag ligger mer än 10000% plus på den...
...jag borde bara ha satsat lite mer än vad jag gjorde.
Men det går bra nu, Scandic har gått bra i år också. Likaså Boliden. Jag missade dock den drygt 50-procentiga uppgången i SSAB, jag hade inget löst kapital just då. Och dum som jag var så sålde jag inte av en annan aktie av rent sentimentala skäl. Jag ligger mer än 10000% plus på den...
Den så kallade Buffetindikatorn låg härom veckan på 217 procent (amerikanska aktier mot bnp).
Det är långt högre än under it-bubblan. Det heter iofs att det är nya tider nu och indexet är passe men det känns som läge för en nedgång inom kort.
Det är långt högre än under it-bubblan. Det heter iofs att det är nya tider nu och indexet är passe men det känns som läge för en nedgång inom kort.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 029 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 029 inlägg