D djac skrev:
Har en liten skvätt hållbar också, inte gjort några insättningar under 2025 och den ligger på 5,41%
Udda, för om jag tolkar dem rätt så ska det när de visar utvecklingen i % inte ta hänsyn till hur mycket jag har, utan bara visa faktisk utveckling.
Och då ligger aktiedelen -0,48%

D
13th Marine 13th Marine skrev:
Udda, för om jag tolkar dem rätt så ska det när de visar utvecklingen i % inte ta hänsyn till hur mycket jag har, utan bara visa faktisk utveckling.
Och då ligger aktiedelen -0,48%
Ja verkligen men jag tänker att det påverkas av transaktioner, insättning/uttag och eventuella fördelningsjusteringar?

D djac skrev:
Lysa kommer åt fonder som man inte gör som privatperson, med mycket låga avgifter, och har mycket förmånligare handels och växelkurshantering, så totalt sett hamnar man inte högre.
Det där får en varningssignal å ringa hos mig

Ge exempel på fonder som Lysa kan investera i men inte du..?

Kan du verifiera att det verkligen är så f(förmånligare handels å valutakostnader) ) än jmförbara fonder.
Om du köper en fond indirekt istf direkt så ökar kostnaderna allt annat lika.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
D
Z Zodde skrev:
Det där får en varningssignal å ringa hos mig

Ge exempel på fonder som Lysa kan investera i men inte du..?

Kan du verifiera att det verkligen är så f(förmånligare handels å valutakostnader) ) än jmförbara fonder.
Om du köper en fond indirekt istf direkt så ökar kostnaderna allt annat lika.
Ett exempel är Vanguard som de använder mycket, de är väldigt transparanta och väldigt genomlysta av en nördig kundskara så jag är väldigt övertygad om detta.

D djac skrev:
Ett exempel är Vanguard som de använder mycket, de är väldigt transparanta och väldigt genomlysta av en nördig kundskara så jag är väldigt övertygad om detta.
Vanguard är duktiga, absolut.
Jag tänkte mer på förvaltningskostnaderna. Du betalar avgifter till både Vanguard å Lysa…
Har svårt att se att detta tex skulle slå tex Avanza zebro…

Generellt gäller att går man via en mellanhand så ska ju även denna få betalt.

Å som du skrev tidigare att
D djac skrev:
och har mycket förmånligare handels och växelkurshantering,
DET tror jag inte på, vet inte om du på nåt sätt kan verifiera det…?

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja verkligen men jag tänker att det påverkas av transaktioner, insättning/uttag och eventuella fördelningsjusteringar?
Inte vad jag förstår.
Har endast gjort insättningar, tror inte heller jag pillat med omfördelningar.

Såhär förklarar Lysa det:
Text om investeringsutveckling: En investering på 10 000 kr ökar med 10 % och en ny insättning görs. Därefter minskar värdet med 5 %, total utveckling +4,5 %.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D
Z Zodde skrev:
Vanguard är duktiga, absolut.
Jag tänkte mer på förvaltningskostnaderna. Du betalar avgifter till både Vanguard å Lysa…
Har svårt att se att detta tex skulle slå tex Avanza zebro…

Generellt gäller att går man via en mellanhand så ska ju även denna få betalt.

Å som du skrev tidigare att

DET tror jag inte på, vet inte om du på nåt sätt kan verifiera det…?
Jag ser inte detta som något konstigt öht, att större kunder får bättre villkor än små är väl legio, om du ska valutaväxla miljarder per år så får du bättre kurser än den som ska växla lite?

Avanza Zero är ju gratis så om den passar ens strategi så är det ju svårslaget.

Jag anser att Lysa är det bästa valet för en balanserad bred portfölj, som man inte slår själv, sen är det för min del inte det enda jag har, har andra delar med i första hand större risk med allt som det medför.

Jag har dock på senare tid klurat på hur jag skulle kunna behålla min breda exponering men samtidigt minska i det stora amerikanska techbolagen, det är inte helt lätt då de ju viktas in hårt i alla indexfonder.

D
Inte vad jag förstår.
Har endast gjort insättningar, tror inte heller jag pillat med omfördelningar.

Såhär förklarar Lysa det:
[bild]
Ja men det var detta jag menade, jag har inte rört Lysa under året men så fort man gör transaktioner så kommer det att påverka avkastningen, så svårt att jämföra helt enkelt.

D djac skrev:
Ja men det var detta jag menade, jag har inte rört Lysa under året men så fort man gör transaktioner så kommer det att påverka avkastningen, så svårt att jämföra helt enkelt.
Så som jag tolkade det hade det stått 0% i värdeökning över året oavsett om jag satt in eller tagit ut pengar under perioden..
I faktiska pengar ligger jag +0,8% på grund av insättningar gjorda under året.

D
Så som jag tolkade det hade det stått 0% i värdeökning över året oavsett om jag satt in eller tagit ut pengar under perioden..
I faktiska pengar ligger jag +0,8% på grund av insättningar gjorda under året.
Ja, jag tycker det låter oerhört märkligt, jag kollade min frus konto, hon gör månadsinsättningar och hon har ungefär samma siffror som jag, sen har hon ngt annas fördelning men ändå ungefär samma.

D djac skrev:
Ja, jag tycker det låter oerhört märkligt, jag kollade min frus konto, hon gör månadsinsättningar och hon har ungefär samma siffror som jag, sen har hon ngt annas fördelning men ändå ungefär samma.
Såhär ser det ut för mig:
Graf över kontoutveckling från 2025-01-01 till 2025-12-31. Utveckling 0,00 % för samtliga konton med toppar och dalar men avslutar på utgångsposition.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller -0,47% om jag tar ett av de kontona med 100% aktier, har tre olika där insättningarna inte följer samma mönster eller.

D djac skrev:
Jag ser inte detta som något konstigt öht, att större kunder får bättre villkor än små är väl legio, om du ska valutaväxla miljarder per år så får du bättre kurser än den som ska växla lite?
Alla fonder är långt större (har för länge sen passerat)den nivån så de slipper få de sämre villkor som småspararna får.

När det gäller valutaväxling så får tex Volvo en sämre kurs om de vill sälja 200 milj USDSEK spot än om de bara säljer 20 milj USDSEK… Så större volym på ett bräde ger sämre kurs.

Antar att du INTE hade nåt handfast på att Vanguard/Lysa skulle få citat ”MYCKET FÖRMÅNLIGARE handels och växelkurshantering” jmf med andra likvärdiga fonder…

För det stämmer inte.

Alla av en viss storlek (som inte behöver vara megastor) har i stort sett liknande kostnader för handel å valutaväxling . Fondernas största kostnad är normalt lön till förvaltarna som gör aktiva placeringar. Sånt slipper indexfonder som körs av algoritmer.

Över tid har det visat sig vara mycket svårt att slå index. Därför väljer jag bort aktivt förvaltade fonder (varför betala nån som inte gör jobbet).
Indexfonder är ok.
Investor aktien är bäst.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
D
Z Zodde skrev:
Alla fonder är långt större (har för länge sen passerat)den nivån så de slipper få de sämre villkor som småspararna får.

När det gäller valutaväxling så får tex Volvo en sämre kurs om de vill sälja 200 milj USDSEK spot än om de bara säljer 20 milj USDSEK… Så större volym på ett bräde ger sämre kurs.

Antar att du INTE hade nåt handfast på att Vanguard/Lysa skulle få citat ”MYCKET FÖRMÅNLIGARE handels och växelkurshantering” jmf med andra likvärdiga fonder…

För det stämmer inte.

Alla av en viss storlek (som inte behöver vara megastor) har i stort sett liknande kostnader för handel å valutaväxling . Fondernas största kostnad är normalt lön till förvaltarna som gör aktiva placeringar. Sånt slipper indexfonder som körs av algoritmer.

Över tid har det visat sig vara mycket svårt att slå index. Därför väljer jag bort aktivt förvaltade fonder (varför betala nån som inte gör jobbet).
Indexfonder är ok.
Investor aktien är bäst.
Alltså, jag känner inget behov av att argumentera detta, det är som det är, det har gjorts otaliga jämförelser och det är ett bra alternativ, det finns flera andra som också är bra men Lysa är lite billigare och har en bra balans för mig.

Jag håller med om indexfonder men bristen de har är att de alltid i någon mån är manuella, någon har ju gjort urval till indexet och fonderna köper sällan hela indexet (Avanza Zero är ju inte så många aktier exempelvis). Sen finns det ju många olika indexfonder, ofta för samma index, så där måste man göra ett manuellt val, så lite härva är det allt.

Min visst, om folk hade hållit sig till breda indexfonder för sitt sparande så hade mycket elände kunnat undvikas.

D
Såhär ser det ut för mig:
[bild]

Eller -0,47% om jag tar ett av de kontona med 100% aktier, har tre olika där insättningarna inte följer samma mönster eller.
Jag tog samma bild, som du ser hade jag varken insättningar eller uttag.
Linjegraf av kontoutveckling från 2025-01-01 till 2025-12-31 med 7,19% avkastning, inga insättningar eller uttag.

D djac skrev:
Jag tog samma bild, som du ser hade jag varken insättningar eller uttag.
[bild]
Och det ser liknande ut om du bara kollar på kontot som är "hållbar" och 100% aktier? 🤔

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.