B Bitterhetsakademin skrev:
Den så kallade Buffetindikatorn låg härom veckan på 217 procent (amerikanska aktier mot bnp).
Det är långt högre än under it-bubblan. Det heter iofs att det är nya tider nu och indexet är passe men det känns som läge för en nedgång inom kort.
Den är intressant, men frågan är vad den visar egentligen. Nashdaq är visserligen på relativt höga nivåer, men inget alarmerande. Nedgång, det kan det absolut bli, men kanske inte av det större slaget i närtid.

OMX bör enligt statistiken klättra uppåt en bit till innan resan söderut påbörjas. Som jag ser det är vi inne i en Bulltrend och den bör fortsätta ett tag till. (Sedan kan det komma tillfälliga nedställ på 10-15%, trots att börsen är i uppgångsfas)

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Upp 45 procent är väl helt okej? ("backat minus" = upp)
Dra ett bad joke för nån som fått se sin position halveras i värde e som å strö salt i såret. Nåt jag skulle passat mig för om man inte kände personen väl…

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
TRJBerg
D Daniel_Grebba skrev:
Den är intressant, men frågan är vad den visar egentligen. Nashdaq är visserligen på relativt höga nivåer, men inget alarmerande. Nedgång, det kan det absolut bli, men kanske inte av det större slaget i närtid.

OMX bör enligt statistiken klättra uppåt en bit till innan resan söderut påbörjas. Som jag ser det är vi inne i en Bulltrend och den bör fortsätta ett tag till. (Sedan kan det komma tillfälliga nedställ på 10-15%, trots att börsen är i uppgångsfas)
Relativt? Vad anser du är absolut höga nivåer? 600%?

TRJBerg TRJBerg skrev:
Relativt? Vad anser du är absolut höga nivåer? 600%?
Ser man till att Nasdaq går +12,9%/år, så är vi just nu på översidan av 12,9%/år-linjen, men utseendet är inte riktigt som vid tidigare optimistfaser (tex IT-boomen), men exakt hur högt... Ja, hur långt är ett snöre??

TRJBerg
D Daniel_Grebba skrev:
Ser man till att Nasdaq går +12,9%/år, så är vi just nu på översidan av 12,9%/år-linjen, men utseendet är inte riktigt som vid tidigare optimistfaser (tex IT-boomen), men exakt hur högt... Ja, hur långt är ett snöre??
Varför pratar du om 12,9% när det handlar om 217%?

Hur gick 2025 åt er?
Jag landade på runt +15%, i typ oktober var jag på +30-40%
Har tyvärr inga stora summor så jag får fortsätta jobbet 😄

Hur tänker/ agerar ni när aktier eller fonder har gått upp 100% ?
Har en fond som är +100% och 2 aktier som är mellan 150-200% upp, tyvärr är aktierna inga utdelare och lite mindre bolag

Känner att jag inte har någon plan för mitt sparande, men jag har viktat över mot utdelare, men det är synd att det är så få månadsutdelare

nino nino skrev:
Hur gick 2025 åt er?

Har en fond som är +100% och 2 aktier som är mellan 150-200% upp, tyvärr är aktierna inga utdelare och lite mindre bolag

Känner att jag inte har någon plan för mitt sparande, men jag har viktat över mot utdelare, men det är synd att det är så få månadsutdelare
Jag vet faktiskt inte hur stor utveckling jag haft 2025, jag har realiserat en del på ledighet, tomtköp och lite annat men det var inte ett jättebra år för mig. Trump ställde till en del. I dag kl 9 får vi väl se hur stor påverkan hans senaste utspel får.

Jag har (hade fler) några aktier som gått över 100% men jag hanterar inte dem på annat sätt än andra, jag värderar ev up/nedsida från hur det ser ut just nu. Det hänger ju på hur länge man haft innehavet också. Många aktier har ju dubblerats om man haft den några år men kan fortfarande ha uppsida. Själv är jag nu inne på att minska i Boliden som jag haft i många år.

• Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Hur gick 2025 åt er?

+800' eller ca 28%
Scandic, Volvo Cars och Boliden agerade dragkrok.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Jag vet faktiskt inte hur stor utveckling jag haft 2025, jag har realiserat en del på ledighet, tomtköp och lite annat men det var inte ett jättebra år för mig. Trump ställde till en del. I dag kl 9 får vi väl se hur stor påverkan hans senaste utspel får.

Jag har (hade fler) några aktier som gått över 100% men jag hanterar inte dem på annat sätt än andra, jag värderar ev up/nedsida från hur det ser ut just nu. Det hänger ju på hur länge man haft innehavet också. Många aktier har ju dubblerats om man haft den några år men kan fortfarande ha uppsida. Själv är jag nu inne på att minska i Boliden som jag haft i många år.
Endomines och gomspace , köpte båda på en ingivelse, vet knappt vad dom sysslar med 😄
Men bra har dom gått.
Är som sagt inte några stora summor så tror det får ligga kvar.
Finnserv Global Security fund har gått upp 100% sen köp, men den kommer nog öka så länge det är otroligt i världen

nino nino skrev:
Hur gick 2025 åt er?

Jag har utgått från syfte och mål med att spara, det har sedan fått styra val och risker. Så här har funnits olika investeringar både lång och kortsiktiga, som sedan viktats om utifrån att man blev äldre. Blev hyfsat pension så det finns investeringar som är kvar oförändrade sedan över 30 år och det finns de som viktats om senare inför pension med lägre avkastning men lägre risk.
Är ditt mål att kunna ta pension tidigare, förstärka ekonomi senare i livet eller kanske så enkelt att det finns inget specifikt utan framtiden får avgöra hur de kommer att användas?

Kör fonder via Lysa, utvecklingen under 2025 är exakt 0%...
Jag borde kanske se över vad jag valt.

• Wow
  • Haha
  • Gilla
Intet och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag kan ingenting om aktier egentligen, men när ett välskött svenskt bolag är kraftigt undervärderat, då är det oftast läge att slänga in pengar i det. Jag skulle idag inte rekommendera något av de bolag jag investerat i, uppgångarna har ju redan skett. Nu är det läge att hutta nya bolag som är undervärderade.

Jag hade tyvärr inga pengar att slänga in i SSAB, men de har gjort en bra resa under förra året också. Det sved lite att jag inte dumpade några av mina andra aktier till förmån för dem - jag funderade på det, men kom mig inte för. Som sagt, jag är ingen aktieklippare egentligen...

Så håll lite koll på de större svenska bolagen och investera i dem när läge ges istället. Det ger klart mycket bättre avkastning.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan ingenting om aktier egentligen, men när ett välskött svenskt bolag är kraftigt undervärderat, då är det oftast läge att slänga in pengar i det. Jag skulle idag inte rekommendera något av de bolag jag investerat i, uppgångarna har ju redan skett. Nu är det läge att hutta nya bolag som är undervärderade.

Jag hade tyvärr inga pengar att slänga in i SSAB, men de har gjort en bra resa under förra året också. Det sved lite att jag inte dumpade några av mina andra aktier till förmån för dem - jag funderade på det, men kom mig inte för. Som sagt, jag är ingen aktieklippare egentligen...

Så håll lite koll på de större svenska bolagen och investera i dem när läge ges istället. Det ger klart mycket bättre avkastning.
Jag kollade mot exempelvis Avanza Global, och det verkar vara samma historia där, USA-tunga fonder har inte gått bra.
Men däremot Avanza Zero som i princip bara är Sverige går bättre.

Det knepiga med att köpa specifika aktier är att man bör ha någon känsla för det.
Jag jobbade på ett ställe som börsnoterades medans jag var där, och det var stor skillnad på hur det var i bolaget och vad som kommunicerades utåt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag har utgått från syfte och mål med att spara, det har sedan fått styra val och risker. Så här har funnits olika investeringar både lång och kortsiktiga, som sedan viktats om utifrån att man blev äldre. Blev hyfsat pension så det finns investeringar som är kvar oförändrade sedan över 30 år och det finns de som viktats om senare inför pension med lägre avkastning men lägre risk.
Är ditt mål att kunna ta pension tidigare, förstärka ekonomi senare i livet eller kanske så enkelt att det finns inget specifikt utan framtiden får avgöra hur de kommer att användas?
Det är nog framtiden som får avgöra, jag har tyvärr inget jobb som gör att jag kan sätta undan några större summor och lite för sent (åldersmässigt) att börja spara för att kunna dra sig tillbaka innan pensionen.
Har ju mina hyreshus men det är mest jobb med dom 😄

nino nino skrev:
Hur gick 2025 åt er?

Plus 128% på Avanza där jag har det mesta, till väldigt stor del tack vare Rocket Lab och några andra rymdaktier där jag lyckades pricka köp och sälj hyfsat bra. Ja jag borde diversifiera för att minska risker, men det är ju så svårt när det bara går uppåt.

13th Marine 13th Marine skrev:
Hade också en mindre summa där sedan ca två år tillbaka, tror de låg plus 20% totalt. Så fimpade det kontot nu vid årsskiftet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.