109 842 läst ·
1 024 svar
110k läst
1,0k svar
Börsen svajar - hur tänker och agerar ni?
Jo. De närmaste 3 (?) åren får man nog räkna med det. Även om US börsen går som tåget så ser det ut att vara tillfälligt och beroende av cirkusdirektören så mycket tyder på en massiv börskrash inom 5 år. Så själv är jag jävligt försiktig och satsar enbart på globala indexfonder och när det kommer rök dumpar jag även dom.F fribygg skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Det har bara gått 9 månader av 12 senaste 12 månaderna har den presterat 4.8 procent vilket är sämre än historiskt men bättre än högreräntekonton. Nej det är klart om man jämför den med noll risk så är ju allt hög risk. Men räntebärande papper rör sig nära noll risk.TRJBerg skrev:
Jag räknar tiden från presidenttillträdet som det väsentliga. I o m det är det cirkus och förstörelse.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Börsen "svajar" också upp och ner av helt andra orsaken än Trumps tullar och världsläget i övrigt.
Nuförtiden sköts mycket på börsen av AI-robotar som effektuerar handel efter sofistikerade algoritmer vilket kan ge oväntade skutt i prissättningen.
Investerare med extremt mycket kapital kan göra s k "liquidity sweeps" genom att medvetet pressa kursen genom regioner av köp- och säljordrar och på så sätt mjölka marknaden.
Vi som handlar manuellt på fundamenta eller realistisk framtidstro får en lite mindre del av kakan och får vänta på att verkligheten tar ut sin rätt.
Nuförtiden sköts mycket på börsen av AI-robotar som effektuerar handel efter sofistikerade algoritmer vilket kan ge oväntade skutt i prissättningen.
Investerare med extremt mycket kapital kan göra s k "liquidity sweeps" genom att medvetet pressa kursen genom regioner av köp- och säljordrar och på så sätt mjölka marknaden.
Vi som handlar manuellt på fundamenta eller realistisk framtidstro får en lite mindre del av kakan och får vänta på att verkligheten tar ut sin rätt.
Större kundorders körs via algoritmer för bästa möjliga fill..(minsta möjliga impact) Sen har du tradingintensiva bots som har små possar å tjänar på spread å små kursdiffar. Dessa flyttar inga kurser.M MagHam skrev:Börsen "svajar" också upp och ner av helt andra orsaken än Trumps tullar och världsläget i övrigt.
Algoritmer å bots har funnits i typ 20år så inte nåt nytt…
Genomsnittliga volatiliteten har heller inte stigit nämnvärt under dessa åren så oron är imho obefogad.
Sen e det en vanlig småsparare -myt att kapitalstarka investerare kör ner kurser för å tjäna pengar genom å köpa tillbaka billigare…
Du blir av med mycket fler aktier när du pressar kursen än du hinner köpa tillbaka innan kursen rusat upp å förbi initiala nivån. En sån strategi förutsätter FLER stoplossar än TakeProfit och TakePosition orders i marknaden, vilket är extremt ovanligt och mycket svårt att förutse.
Ingen riskerar sina pengar på en sådan strategi då risken är uppenbar att man möter en annan större investerare i dörren som gladeligen tar emot dina aktier du säljer för att försöka pressa kursen.
There is no such thing as a free lunch.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Tänker inte på just det. Finns annat som är farligare. T ex den gamla synen på USA som garanterad stödjare av global frihandel är borta för överskådlig framtid bland alla aktörer i den globala ekonomin. Därtill har tron sedan andra världskrigets slut på att USA garanterat ställer upp vid angrepp på på allierade (NATO + Europa) försvunnit för evigt. Sedan har Trump börjat agera för att ta total kontroll av Fed. Lägger man sedan till att börskurserna är historiskt extremt höga i USA vilket baserat på erfarenhet brukar följas av börskrasch så är scenen bäddad för en katastrof, inte endast en ekonomiskt sådan.AndersMalmgren skrev:
Allt sammantaget så är det en perfekt storm för att använda en pitch liknande för katastroffilmer.
”Brukar följas av börskrasch”?TRJBerg skrev:
Jag kommer bara på 2 krascher… 1929 å 1987…
Perioder med bear-market och kriser i enskilda sektorer (senast finans 2006-08)förekommer däremot emellanåt…
Vi lever onekligen i intressanta tider, när man ser börsen stiga ( Dow Jones upp 9 procent sen årsskiftet) samtidigt som guldet stigit med 45 procent och silvret rusat med 62 så börjar man ju undra vad som kommer ske härnäst. Kan inte dra mig till minnes att ädelmetaller skenat i pris samtidigt som börsen stiger.TRJBerg skrev:
Tänker inte på just det. Finns annat som är farligare. T ex den gamla synen på USA som garanterad stödjare av global frihandel är borta för överskådlig framtid bland alla aktörer i den globala ekonomin. Därtill har tron sedan andra världskrigets slut på att USA garanterat ställer upp vid angrepp på på allierade (NATO + Europa) försvunnit för evigt. Sedan har Trump börjat agera för att ta total kontroll av Fed. Lägger man sedan till att börskurserna är historiskt extremt höga i USA vilket baserat på erfarenhet brukar följas av börskrasch så är scenen bäddad för en katastrof, inte endast en ekonomiskt sådan.
Allt sammantaget så är det en perfekt storm för att använda en pitch liknande för katastroffilmer.
Dagens ungdom och rubriker får -1,5% att låta som krasch.Z Zodde skrev:
Folk i min närhet vet att jag håller på handlar mycket och fick faktiskt frågan i sommar hur mycket jag låg back i år.
Svarade att börsen som helhet är faktiskt på plus för året och då har utdelningar nyss varit så det är ingen fara.
Klarat mig bra med stora poster i bank och ohälsosamt mycket i Telia som köptes in när de låg runt 25kr. Sorgebarnet är väl Sobi som jag haft länge. Ett inköp under hundralappen är en tröst men det är många år. Sålde av för tidigt dock. Hade 10.000 aktier som mest. Kommer ihåg dagen de var upp i 143kr styck och man hade 7000st. Dvs första enskilda innehav över miljonen.
Idag har jag 2000 kvar tror jag.