109 873 läst ·
1 024 svar
110k läst
1,0k svar
Börsen svajar - hur tänker och agerar ni?
Just effekt av räntor, food and energy brukar räknas bort från centralbankernas föredragna index. Just för att de ofta för sitt eget liv å inte sällan rör sig tvärt emot konjunkturen.P Pligg85 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Mina räntebärande papper går som tåget. Mycket bättre än sparkonton med hög ränta.
Nja. 25A på Ellevio kostade 565 kr innan årsskiftet och nu 365kr.D Dilato skrev:
Besparingen på 2400kr per år på elens fasta kostnader.
Hyra har jag inte råd med. Ingen ska sätta villkoren för mitt hem. Byggde nytt hus och betalar mig själv. Lånekostnaderna bara minskar, band 4 år sedan på 10år.
Ett tag hade vi mer än dubbla inlåningsränta på lönekonto än vad bundna lånet låg på.
Maten nämnde jag som enda riktiga som gått upp ju så där håller jag med i stort. Vissa prioriteringar får man dock göra. När paprikan kostade 99kr kilot fick vi slänga egenodlad för vi inte han äta upp. Vissa saker har vi slutat köpa helt.
Kaffet håller jag inte med, köper bara bra bönor och inte i affären. Mitt har alltid kostat runt 300-400kr kilot.
Skräpet på affären verkar de kunnat dubbla per paket och kommit undan med.
OT, men angående kaffet har lite av en guldsits, dricker mest te och köper det från Sibyllans. Vid varje leverans kan jag välja kaffeprov. Frysen börjar bli full av dom...P Pligg85 skrev:Nja. 25A på Ellevio kostade 565 kr innan årsskiftet och nu 365kr.
Besparingen på 2400kr per år på elens fasta kostnader.
Hyra har jag inte råd med. Ingen ska sätta villkoren för mitt hem. Byggde nytt hus och betalar mig själv. Lånekostnaderna bara minskar, band 4 år sedan på 10år.
Ett tag hade vi mer än dubbla inlåningsränta på lönekonto än vad bundna lånet låg på.
Maten nämnde jag som enda riktiga som gått upp ju så där håller jag med i stort. Vissa prioriteringar får man dock göra. När paprikan kostade 99kr kilot fick vi slänga egenodlad för vi inte han äta upp. Vissa saker har vi slutat köpa helt.
Kaffet håller jag inte med, köper bara bra bönor och inte i affären. Mitt har alltid kostat runt 300-400kr kilot.
Skräpet på affären verkar de kunnat dubbla per paket och kommit undan med.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Jag har den sedan några veckor. I år har den gett 3,35% vilket förstås är bättre än sparräntor (den bästa jag har är 2,9% 3 mån bundet).AndersMalmgren skrev:
Men det är signifikant större risk än sparränta.