J
P PåLandet skrev:
Kapitalet har flödat ur oljesektorn under några år, detta kapital återvänder kanske inte. Räcker att säga ESG.

Oljeindustrin är extremt kapitalintensiv.
Det måste borras mycket för att upprätthålla produktion. Så har inte skett i tillräckligt stor utsträckning sedan 2015. Typiskt tidsintervall för att starta produktion på ett nytt fält är 6-7 år.

Oljebehovet är bara några månader bort från 2019 års nivåer, före c-19 alltså. Opec+ har balanserat utbudet med varsam hand sedan april 2020 och har ökat utbudet successivt. Tanken är att april 2022 ska opec+ vara tillbaka på samma utbud som de hade pre-covid. Följer man opec+ månadsstatistik så ser man dock att flera av medlemsländerna redan idag har problem att producera upp till den kvot de erhållit. Det verkar alltså som de ligger på max produktion redan.

Lagernivåerna av råolja och produkter är en bra bit under 5års snittet. Nu har ju dessutom flera länder börjat sälja olja från sina strategiska reserver i ett försök att dämpa oljepris uppgången. Vi ser alltså redan nu att behovet är större än utbudet. Då är vi ännu inte genom pandemi, framförallt behovet av jetbränsle är fortfarande långt från vad det var 2019.

Mycket pekar på att redan under andra halvåret 2022 kommer demand överstiga supply. Det har aldrig skett tidigare och det finns ingen snabb lösning då det tar flera år att öka utbudet av olja igen. Oljepriset kommer knappast gå ner kommande år, även om det väldigt kortsiktigt kan göra det mtp på nya lockdowns.

Bolag jag är investerad i:

Africa Oil - nettokassa/skuldfria q1 2022. Sprutar in pengar i många år till från deras fält i Nigeria. Februari 2022 så kommuniceras hur det ska komma aktieägarna tillgodo, utdelning, återköp, köp av fler tillgångar? Kolla nyckeltal, magiskt.

Enquest - verksamma framförallt i UK dvs troligen mindre politisk risk än ovan. Högre skuldsättning, måste sänka sin skuld ytterligare innan utdelning är aktuellt. 12 månader till med dagens oljepriser så är 50%
direktavkastning fullt rimligt om styrelsen väljer detta spår. Större reserver, de kan vara verksamma i decennier till. Har nyttjat oljepris kraschen förra året till att stänga ner fält med högre opex och köpa både licenser och producerande tillgångar till rea priser. Vd och grundaren är storägare och köpte senast för några veckor sedan åter stora poster. Ännu billigare än Africa Oil.

Har skvättar kvar i Tethys samt Lundin, men har minskat då de är mer mogna med lägre belåning och här finns mindre uppsida.
Båda dessa har väldigt bra direktavkastning sett till andra företag men här finns ingen stor uppsida på kursutveckling heller i mina ögon.

Enquest och Africa Oil ska upp flera ggr från dagens kurser. När det sker vill jag inte gissa, så länge det fortsätter spruta in pengar på deras bankkonto är jag nöjd. Kanske dröjer det tills utdelning/återköp startar. De mår väldigt bra med dagens oljepris och då jag tror på högre oljepriser kommande år så är det bara att ligga lång.

Lycka till med era investeringar
Tack för tipsen! Köpt Africa Oil och Enquest. Lundin är den aktie som gått bäst för mig så... om det går dåligt tar jag tillbaka min like!

• Gilla
guggen
  • Laddar…
P
J Jonobe skrev:
Tack för tipsen! Köpt Africa Oil och Enquest. Lundin är den aktie som gått bäst för mig så... om det går dåligt tar jag tillbaka min like!
Gratulerar till bra köp.
Får göra en uppföljning här i slutet på 2022.

Sett till intjäningsförmåga så är aktierna billigare att köpa idag än ibörjan av året.
Multipel uppgångar kommer på dessa bägge kommande år.

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
M
Verkar som att vi fick ett litet julrally ändå(y)
Börsen har ju gått sidledes sedan augusti och verkar avsluta året starkt om nu inget förstör det dom sista 3 dagarna. Ska bli väldigt spännande att se hur 2022 kommer utveckla sig, vilka sektorer som kommer prestera och vilka som kommer underprestera.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Fin sista vecka på året. Lade in ett större belopp och lyckades pricka botten på mina fonder. Tyvärr prickade jag även toppen före omikron på en av mina fonder så resultatet blev sådär. Men ändå gjort bättre än index iår.

Har ingen strategi mer än att sätta in en fast summa varje månad till fonderna som ökat med 27,2% iår(y)
La in en större summa ifjol när Covid slog till och allt ”rasade”, det har jag fått bra utdelning för nu:ok:

Är ingen aktiemänniska men hängde på AMC-tåget för skojs skull, dubblade den lilla insatsen man la in.

Har ni nåt tips?

Köpte lite Afrika oil, har en annan sur olje aktie SNM som inte gjort någon (förutom Lundin) glad... där ligger jag duktigt back, har sjunkit så mycket så det är ingen idé att ens sälja, lika bra att sitta still tills slutet

Har fastnat i medicin, fastighet och olja, finns det nån bra industri aktie att köpa?

Jag har som sagt köpt på mig Scandic då jag tror att Omikron är slutet för pandemin. Jag ligger redan på 100kkr plus på dessa. Men det skall bli mycket mer...

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har som sagt köpt på mig Scandic då jag tror att Omikron är slutet för pandemin. Jag ligger redan på 100kkr plus på dessa. Men det skall bli mycket mer...
Köpt lite scandic också, inte för några stora summor, kanske ska lägga in lite till

nino nino skrev:
Köpt lite scandic också, inte för några stora summor, kanske ska lägga in lite till
Den bör gå upp ca 20% till sommaren.

Jag har största innehaven i it-infrastruktur utbyggnad. Gick upp 54% 2021

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Den bör gå upp ca 20% till sommaren.
Bjor Bjor skrev:
Jag har största innehaven i it-infrastruktur utbyggnad. Gick upp 54% 2021
Och det är?

B
Scandic är ju en av de mest blankade aktierna på börsen just nu. Bolaget ser ut att ha tappat nästan hela sitt egna kapital pga förluster under de senaste två åren, och jag undrar om affärsresandet kommer komma tillbaka någonsin. Jag tror många resor (hotellnätter) kommer ersättas av digitala möten. Så frågan är vilken nivå framtida vinsten kommer landa på, när de passerat covid.

Om det inte vänder snart för dem misstänker jag att det kommer bli en nyemission med rejäl rabatt. Jag lockas inte av detta bolag i alla fall, känns som en rejäl risk i detta bolag.

Jag tycker överlag att det är svårt att hitta attraktivt värderade bolag nu, men kan tycka en del banker ser lågt värderade ut. Men samtidigt så känns det som PayPal och en massa andra bolag lurar i vassen, tror storbankernas storhetstid egentligen är över. Och var och varannan bank verkar vara inblandade i skumma affärer, med miljardböter som straff.

Finns en del byggbolag, bl.a. ncc som jag tycker har en lockande värdering, men byggbolag är ofta konjunkturkänsliga och jag anser att sådant bara ska utgöra en liten del av portföljen.

nino nino skrev:
Och det är?
Hexatronic, Alcadon, Transtema är några. Dom gick bra. Tror på dom i år också, men dom går nog inte upp lika mycket.

• Gilla
nino
  • Laddar…
M
M Markarbetaren skrev:
Själv har jag Maersk och Flex Lng inom sektorn, den senare har en DA på 8,5%.
Annars vet jag många som brukar förhålla sig till talesättet "äg inget som flyter eller flyger" pga. den höga risken, men risk kan stavas reward ibland:D.
Ökat lite i Maersk, köprekarna kommer tätare och riktkurserna passerar 30,000(y)
Flex Lng ångar på bra också!

För egen del så har året inletts på minussidan, ligger dock fortfarande +60% likvid då min konklusion är att det kommer vara volativt första månaderna innan rapporterna visar guidening.
Annars är det svårt att se sektorer som kommer att dra, det är nästan så att man får lägga fokus på att se vilka sektorer som ska undvikas pga. tidigare hype och uppblåsta värderingar. Allmänt känns det som att det är mer som talar för rörelse nedåt än uppåt. Räntorna, stödköpen osv., det kommer nog vara stökigt en tid framåt.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag har för lite global exponering märker man nu. Min portfölj gå sådär.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.