113 409 läst ·
1 084 svar
113k läst
1,1k svar
Börsen svajar - hur tänker och agerar ni?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Börsen upplevs ur min synvinkel just nu lite darrig, sålde mycket igår och ligger fn. 55% likvid. Kommer lite avgörande siffror från USA det närmaste som visar vilken väg börsen ska ta i höst.
Fear & greed index ligger väldigt mycket fear just nu. 20% av börsens aktier ligger just nu i bear trend. Kanske ser vi en liten korrektion nedåt -10% från OMXSPI-toppen på 1000 i höst?
Fear & greed index ligger väldigt mycket fear just nu. 20% av börsens aktier ligger just nu i bear trend. Kanske ser vi en liten korrektion nedåt -10% från OMXSPI-toppen på 1000 i höst?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Se där ja! Då är vi ned drygt 6% sedan toppen på omxspi. Idag är det Kina som spökar, folk vräker ut sina aktier. Kommer bli en högst intressant vecka med räntebesked som kan ställa till det ytterligare...eller ge ett lättnadsrally. Jag sitter fortfarande med +50% kassa.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Tråkig avslutning på året för egen del. I skrivande stund +19% för helåret. Men så länge jag får mer än vad jag betalar i ränta på mina lån, 1% netto, så är det helt fantastiskt. På ett bankkonto så får man lite sämre ränta, har jag läst
Mitt bästa case för året är danska Freetrailer som ökat 6-siffrigt i kr räknat. På andra plats kommer intradag och swingar på max 2dgr i bull & bear-cert med 20ggr hävstång där det enligt historiska odds ”varit öppet mål”. Dessa certifikatsplaceringar når precis sexsiffrig avkastning med max investerat kapital på 50K vid ett enskilt tillfälle.
Sämsta är en hel blandning av bolag som dragit fantastiskt och som jag köpt på momentum men där jag varit helt fel ute med tajmingen. Finsk och Norsk IT sticker ut här.
2022 tror jag kommer bli stökigt, trodde jag förvisso att 2021 skulle bli också. Men ju längre man ropar ”vargen kommer” så får man ju rätt förr eller senare
. För tillfället ligger jag 60% likvid och kommer nog ligga ett tag med den kassan fram till rapportperioden närmar sig. Har idag ingen sektor som jag känner att ”detta kommer gå fint 2022”, det mesta känns lite grådisigt just nu. Spel o dobbel verkar ha tappat mark ordenligt, Embracer, Evolution, Kindred osv. verkar vara lite på dekis.
Största innehaven idag upptas av Latour och Investor. Man kanske kan kalla dom för kärninnehav, bolag som följer med strömmen och sällan överaskar varken på upp eller nedsidan och som i princip alltid återhämtar sig efter en rejäl sättning.
Hade varit intressant att höra hur era andras funderingar går inför 2022 så man kan få lite uppslag
Mitt bästa case för året är danska Freetrailer som ökat 6-siffrigt i kr räknat. På andra plats kommer intradag och swingar på max 2dgr i bull & bear-cert med 20ggr hävstång där det enligt historiska odds ”varit öppet mål”. Dessa certifikatsplaceringar når precis sexsiffrig avkastning med max investerat kapital på 50K vid ett enskilt tillfälle.
Sämsta är en hel blandning av bolag som dragit fantastiskt och som jag köpt på momentum men där jag varit helt fel ute med tajmingen. Finsk och Norsk IT sticker ut här.
2022 tror jag kommer bli stökigt, trodde jag förvisso att 2021 skulle bli också. Men ju längre man ropar ”vargen kommer” så får man ju rätt förr eller senare
Största innehaven idag upptas av Latour och Investor. Man kanske kan kalla dom för kärninnehav, bolag som följer med strömmen och sällan överaskar varken på upp eller nedsidan och som i princip alltid återhämtar sig efter en rejäl sättning.
Hade varit intressant att höra hur era andras funderingar går inför 2022 så man kan få lite uppslag
Blir varse att jag borde sluta handla enskilda aktier och nöja mig med storföretag och fonder. Den halvaktivt handlade depån är upp 10% iår, den passiva 23. Samtidigt som det är ett intresse att pyssla med aktier. Så inte hela världen.
Mina största innehav är Astra, Swedish match, TSMC, asml och ssab. Är 25% likvid men har tankar på att öka den andelen.
Mina största innehav är Astra, Swedish match, TSMC, asml och ssab. Är 25% likvid men har tankar på att öka den andelen.
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Jag lade in en stor summa pengar på mina fonder precis innan omikron så för mig blir det dåliga siffror i år. Men på sikt borde det se bra ut.
December har tagit hårt på min portfölj, från 31% i september har jag halkat ner till 20%. Förra året gick jag 22%. Har 80% av innehavet i en momentumbaserad fondportfölj med månadsvis fondbyten med en lookback på 3 månader på det som har bäst momentum. Det är rätt extrem med branta dykningar och spikraka uppgångar, svår att säga hur den egentligen går på årsbasis. Ligger 0% likvid.M Markarbetaren skrev:Tråkig avslutning på året för egen del. I skrivande stund +19% för helåret. Men så länge jag får mer än vad jag betalar i ränta på mina lån, 1% netto, så är det helt fantastiskt. På ett bankkonto så får man lite sämre ränta, har jag läst
2022 tror jag kommer bli stökigt, trodde jag förvisso att 2021 skulle bli också. Men ju längre man ropar ”vargen kommer” så får man ju rätt förr eller senare. För tillfället ligger jag 60% likvid och kommer nog ligga ett tag med den kassan fram till rapportperioden närmar sig. Har idag ingen sektor som jag känner att ”detta kommer gå fint 2022”, det mesta känns lite grådisigt just nu. Spel o dobbel verkar ha tappat mark ordenligt, Embracer, Evolution, Kindred osv. verkar vara lite på dekis.
Hade varit intressant att höra hur era andras funderingar går inför 2022 så man kan få lite uppslag![]()
Akiteportföljen är en snäv rackare som ligger tungt med ny EV teknik och grön energi/teknik som har åkt på mycket stryk, ett sorgebarn. Men kommer åter satsa i den för 2022 för tror att den marknaden är riktigt låg värderad just nu.
Reflektionen är att man härligt fartblind
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 285 inlägg
Intressant med ditt resonemang runt grönenergi/teknik. Jag ser inga börsnoterade sådana bolag som gör vinst utan alla talar bara om tillväxt. Ex Soltech och FerroAmp talar bara tillväxt. Att de går mer minus med ökad omsättning nämner de inte i de fina video presentationerna.sunnis skrev:
December har tagit hårt på min portfölj, från 31% i september har jag halkat ner till 20%. Förra året gick jag 22%. Har 80% av innehavet i en momentumbaserad fondportfölj med månadsvis fondbyten med en lookback på 3 månader på det som har bäst momentum. Det är rätt extrem med branta dykningar och spikraka uppgångar, svår att säga hur den egentligen går på årsbasis.
Akiteportföljen är en snäv rackare som ligger tungt med ny EV teknik och grön energi/teknik som har åkt på mycket stryk, ett sorgebarn. Men kommer åter satsa i den för 2022 för tror att den marknaden är riktigt låg värderad just nu.
Reflektionen är att man härligt fartblind![]()
Vad tror du händer med nuvarande om ett stort grönenergi/teknik förerag som gör vinst går in på börsen?