P
M Markarbetaren skrev:
Tråkig avslutning på året för egen del. I skrivande stund +19% för helåret. Men så länge jag får mer än vad jag betalar i ränta på mina lån, 1% netto, så är det helt fantastiskt. På ett bankkonto så får man lite sämre ränta, har jag läst:D

Mitt bästa case för året är danska Freetrailer som ökat 6-siffrigt i kr räknat. På andra plats kommer intradag och swingar på max 2dgr i bull & bear-cert med 20ggr hävstång där det enligt historiska odds ”varit öppet mål”. Dessa certifikatsplaceringar når precis sexsiffrig avkastning med max investerat kapital på 50K vid ett enskilt tillfälle.

Sämsta är en hel blandning av bolag som dragit fantastiskt och som jag köpt på momentum men där jag varit helt fel ute med tajmingen. Finsk och Norsk IT sticker ut här.

2022 tror jag kommer bli stökigt, trodde jag förvisso att 2021 skulle bli också. Men ju längre man ropar ”vargen kommer” så får man ju rätt förr eller senare:D. För tillfället ligger jag 60% likvid och kommer nog ligga ett tag med den kassan fram till rapportperioden närmar sig. Har idag ingen sektor som jag känner att ”detta kommer gå fint 2022”, det mesta känns lite grådisigt just nu. Spel o dobbel verkar ha tappat mark ordenligt, Embracer, Evolution, Kindred osv. verkar vara lite på dekis.

Största innehaven idag upptas av Latour och Investor. Man kanske kan kalla dom för kärninnehav, bolag som följer med strömmen och sällan överaskar varken på upp eller nedsidan och som i princip alltid återhämtar sig efter en rejäl sättning.

Hade varit intressant att höra hur era andras funderingar går inför 2022 så man kan få lite uppslag:D
Är sen några månader fullt investerad i fossil energi, olja och gas. Kraftigt underinvesterad sektor sedan oljan kraschade 2014-2015 och c-19 var det som behövdes för att jag skulle exponera mig fullt.

Finns en uppsjö av bolag att välja på nu med otroliga kassaflöden. Skuldsättningen minskar snabbt samtidigt som nyinvesteringen för att upprätthålla/öka produktion fortfarande ökar alldeles för sakta för att möta kommande efterfrågan när vi går mot slutet på pandemi. Min tro är att inom 6 till 24 månader
ger dessa företag extrem avkastning bara i form av utdelning. Samtidigt som detta sker bör rimligen även köparna återvända.

Håller där, många är så ointresserade av sektorn så ingen mening att lägga tid. Är någon intresserad av att höra mer så utvecklar jag gärna.

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
engs
+33% 2021. Dvs i princip följer jag exakt "OMX Stockholm All-Share Cap GI" (hela sthlmsbörsen ink. utdelningar) som också råkar vara vad jag jämför mig själv mot. Nån indexfond som följer denna kanske vore bättre, tidsbesparande om inte annat... Men ser det som en hobby också.

Bästa innehav i procentuell ökning är Aspire Global med New Wave precis efter, New Wave sålde jag för tidigt, annars hade den toppat. (det man köpt under året kanske har en bättre procentuellt snitt / dag man ägt de, men orkar inte räkna så noga).

Bästa utdelaren blir väl lite subjektivt beroende på när den köptes in och så. Men bör vara 2020 Bulkers. 28-29% direktavkastning (1 utdelning kvar så vet ej exakt beroende på NOK-SEK kurs) räknat mot vad jag betalade i snitt när den köptes in under 2020.
Månadsutdelare som toppade på över 4:-. i november. Men det är ett extremt udda år, landar det på 1:-/månad framöver är jag fortfarande mer än nöjd. Dvs köp inte på de senaste månadernas statistik som är dopad av hela shippingindustrins extremt lönsamma år.

Utdelningen överlag har slagit alla andra år med hästlängder. Förrutom den ovan även de som höll inne med den under 2020 och delat ut extra i år. Undrar hur länge det dröjer innan man slår detta år igen gällande utdelning?

Redigerat:
M
P PåLandet skrev:
Håller där, många är så ointresserade av sektorn så ingen mening att lägga tid. Är någon intresserad av att höra mer så utvecklar jag gärna.
Spännande! Utveckla gärna!

Jag älskar kicken när man får allt att stämma på börsen, i slutet av 20 hade jag en sån period. Fick ett tips på Twitter om ett ESG-case som sedan ledde till nästa, och till nästa. Tänkte att detta verkade hett så jag körde ESG på ett eget konto med ca. 500K för ändamålet.

Första bolaget var Zaptec, vi var 500 på Avanza och jag köpte på 14kr. Sedan Nel, Aker offshore wind, Hydrogen pro osv. EU presenterade nått förslg på 1000-tals miljarder för investeringar i ESG, havsbaserad vindkraft osv. Fossilfritt stål med Nels vätgasteknik i norra Sverige mm. Hypen var helt sjuk! Mina Nel steg med 300%.

Min ESG-portfölj steg med 100% på 2 månader, sedan gick luften ur, dock lyckades jag sälja det mesta på toppen när det började blåsa kallt. Jag brukar kolla på denna när mina bolag går lite halvdassigt:D
Aktiediagram som visar en kraftig ökning, med noteringar för högsta och lägsta värde samt total avkastning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
19,73% för året.
Har dock också en bearish syn på vissa sektorer och har inte riktigt klurat ut vilka sektorer som gäller framöver. Jag har således främst legat i indexfonder och investmentbolag och lite räntor. Där har Bershire Hathaway presterat bra med 26,5%.
För nästkommande år ser jag att jag kommer leta fram några bra investeringar i energi sektorn, inte nödvändigtvis grön, samt fortsätta med investmentbolag och index.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
sysmali
Jag ligger 17% upp. Trodde jag var listig när jag köpte kryssningsbolag för lite mer än ett år sedan. Men RCL och NCLH tar ju givetvis stryk av omikron. Ligger lite minus i dessa. Nervöst då det är rätt mycket pengar för min del.

Min bästa aktie är MPC Container Ships som jag köpte för runt 4 nok, nu ligger den i 22 nok. Som alltid skulle man ju varit synsk och köpt för mycket mer:giggle:

J
P PåLandet skrev:
Är sen några månader fullt investerad i fossil energi, olja och gas. Kraftigt underinvesterad sektor sedan oljan kraschade 2014-2015 och c-19 var det som behövdes för att jag skulle exponera mig fullt.

Finns en uppsjö av bolag att välja på nu med otroliga kassaflöden. Skuldsättningen minskar snabbt samtidigt som nyinvesteringen för att upprätthålla/öka produktion fortfarande ökar alldeles för sakta för att möta kommande efterfrågan när vi går mot slutet på pandemi. Min tro är att inom 6 till 24 månader
ger dessa företag extrem avkastning bara i form av utdelning. Samtidigt som detta sker bör rimligen även köparna återvända.

Har du några specifik tips som du tror på?

+29,8% detta året. Största plusset är Opticept Technologies som gått bra och nu blivit mitt största enskilda innehav. Har inte bestämt mig om jag ska sälja en del och ta hem vinst eller hoppas att den fortsätter klättra. Är inga miljoner jag investerat så det lutar åt att jag ger den ett år till.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
M
sysmali sysmali skrev:
Min bästa aktie är MPC Container Ships som jag köpte för runt 4 nok, nu ligger den i 22 nok. Som alltid skulle man ju varit synsk och köpt för mycket mer:giggle:
Fraktraterna har ju gått upp "lite", typ +1000% senaste året:D.
Själv har jag Maersk och Flex Lng inom sektorn, den senare har en DA på 8,5%.
Annars vet jag många som brukar förhålla sig till talesättet "äg inget som flyter eller flyger" pga. den höga risken, men risk kan stavas reward ibland:D.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Grabbens konto upp 17.5% sen april, hade förhoppning om 8-10% så där är jag nöjd även om det legat en bit över 20 för typ en månad sen.

Mitt ena isk 11.8% upp, ligger rätt tungt i secits så vänder det där så går det fort, både uppåt och neråt ska väl tilläggas... :D

Mitt andra isk flyttade jag från shb och har inte justerat siffrorna men det är kanske lite bättre än det andra, även här secits men köpte endel sbb på runt 30-35

Allt över 8-10% är jag nöjd med
Så jag ligger väl strax över

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Hittills i år ligger jag upp 41%. De bästa i år är Volvo Cars som jag köpte rejält med vid IPO:n. Även Bitcoin certifikat har gått riktigt bra.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
sysmali
V vectrex skrev:
Hittills i år ligger jag upp 41%. De bästa i år är Volvo Cars som jag köpte rejält med vid IPO:n. Även Bitcoin certifikat har gått riktigt bra.
Jag har också en liten andel Bitcoin cert som gått bra. Frågan är om nationer/regeringar börjar reglera kryptovaluta? Dessutom tillkommer nya kryptovalutor hela tiden. En djungel som man behöver en stooor motorsåg att ta sig igenom.

P
M Markarbetaren skrev:
Spännande! Utveckla gärna!

Jag älskar kicken när man får allt att stämma på börsen, i slutet av 20 hade jag en sån period. Fick ett tips på Twitter om ett ESG-case som sedan ledde till nästa, och till nästa. Tänkte att detta verkade hett så jag körde ESG på ett eget konto med ca. 500K för ändamålet.

Första bolaget var Zaptec, vi var 500 på Avanza och jag köpte på 14kr. Sedan Nel, Aker offshore wind, Hydrogen pro osv. EU presenterade nått förslg på 1000-tals miljarder för investeringar i ESG, havsbaserad vindkraft osv. Fossilfritt stål med Nels vätgasteknik i norra Sverige mm. Hypen var helt sjuk! Mina Nel steg med 300%.

Min ESG-portfölj steg med 100% på 2 månader, sedan gick luften ur, dock lyckades jag sälja det mesta på toppen när det började blåsa kallt. Jag brukar kolla på denna när mina bolag går lite halvdassigt:D
[bild]
Kapitalet har flödat ur oljesektorn under några år, detta kapital återvänder kanske inte. Räcker att säga ESG.

Oljeindustrin är extremt kapitalintensiv.
Det måste borras mycket för att upprätthålla produktion. Så har inte skett i tillräckligt stor utsträckning sedan 2015. Typiskt tidsintervall för att starta produktion på ett nytt fält är 6-7 år.

Oljebehovet är bara några månader bort från 2019 års nivåer, före c-19 alltså. Opec+ har balanserat utbudet med varsam hand sedan april 2020 och har ökat utbudet successivt. Tanken är att april 2022 ska opec+ vara tillbaka på samma utbud som de hade pre-covid. Följer man opec+ månadsstatistik så ser man dock att flera av medlemsländerna redan idag har problem att producera upp till den kvot de erhållit. Det verkar alltså som de ligger på max produktion redan.

Lagernivåerna av råolja och produkter är en bra bit under 5års snittet. Nu har ju dessutom flera länder börjat sälja olja från sina strategiska reserver i ett försök att dämpa oljepris uppgången. Vi ser alltså redan nu att behovet är större än utbudet. Då är vi ännu inte genom pandemi, framförallt behovet av jetbränsle är fortfarande långt från vad det var 2019.

Mycket pekar på att redan under andra halvåret 2022 kommer demand överstiga supply. Det har aldrig skett tidigare och det finns ingen snabb lösning då det tar flera år att öka utbudet av olja igen. Oljepriset kommer knappast gå ner kommande år, även om det väldigt kortsiktigt kan göra det mtp på nya lockdowns.

Bolag jag är investerad i:

Africa Oil - nettokassa/skuldfria q1 2022. Sprutar in pengar i många år till från deras fält i Nigeria. Februari 2022 så kommuniceras hur det ska komma aktieägarna tillgodo, utdelning, återköp, köp av fler tillgångar? Kolla nyckeltal, magiskt.

Enquest - verksamma framförallt i UK dvs troligen mindre politisk risk än ovan. Högre skuldsättning, måste sänka sin skuld ytterligare innan utdelning är aktuellt. 12 månader till med dagens oljepriser så är 50%
direktavkastning fullt rimligt om styrelsen väljer detta spår. Större reserver, de kan vara verksamma i decennier till. Har nyttjat oljepris kraschen förra året till att stänga ner fält med högre opex och köpa både licenser och producerande tillgångar till rea priser. Vd och grundaren är storägare och köpte senast för några veckor sedan åter stora poster. Ännu billigare än Africa Oil.

Har skvättar kvar i Tethys samt Lundin, men har minskat då de är mer mogna med lägre belåning och här finns mindre uppsida.
Båda dessa har väldigt bra direktavkastning sett till andra företag men här finns ingen stor uppsida på kursutveckling heller i mina ögon.

Enquest och Africa Oil ska upp flera ggr från dagens kurser. När det sker vill jag inte gissa, så länge det fortsätter spruta in pengar på deras bankkonto är jag nöjd. Kanske dröjer det tills utdelning/återköp startar. De mår väldigt bra med dagens oljepris och då jag tror på högre oljepriser kommande år så är det bara att ligga lång.

Lycka till med era investeringar

• Gilla
sysmali och 2 till
  • Laddar…
P
J Jonobe skrev:
Har du några specifik tips som du tror på?
Kolla enquest, africa oil, ipco som är listade på nasdaq sthlm

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Ligger på ca +40%, ligger tungt i Sagax som ligger på 79% plus, även Investor har gått bra. Sålde precis av Boliden efter ett par bra veckor.

Sagax har dock sjunkit med ungefär 1/5 de senaste veckorna.

Har lagt in en del investeringar i aktier som ligger dåligt pga Covid, de bör stiga framåt våren. Då är det dags för nästa Boost...

• Gilla
guggen
  • Laddar…
+34,56% i år.
Ingen strategi alls. Köper bolag jag gillar och tror på rent generellt och säljer det som jag inte längre tror på som jag kanske köpte på en höft.

I år gick jag väl in med ganska mycket kapital i början av året samt nu på slutet när jag fick ganska mycket över av olika skäl.

Trevliga innehav som jag tänker hålla kvar vid och som jag tror på är ABB och Nibe. Sen självfallet Investor och Lundbergs.

Kör på modellen att egentligen aldrig sälja av inför en "krasch" eftersom jag aldrig sett att jag har möjlighet att tajma det. Däremot tar jag gärna pengar från mitt kapitalsparande och stoppar in när börsen gått ner. Coronadippen satt jag och handlade friskt på, men jag sålde aldrig av innan trots att det verkade börja gå ner.

• Gilla
Henningelvis och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.