H
M Markarbetaren skrev:
Tråkig avslutning på året för egen del. I skrivande stund +19% för helåret. Men så länge jag får mer än vad jag betalar i ränta på mina lån, 1% netto, så är det helt fantastiskt. På ett bankkonto så får man lite sämre ränta, har jag läst:D

Mitt bästa case för året är danska Freetrailer som ökat 6-siffrigt i kr räknat. På andra plats kommer intradag och swingar på max 2dgr i bull & bear-cert med 20ggr hävstång där det enligt historiska odds ”varit öppet mål”. Dessa certifikatsplaceringar når precis sexsiffrig avkastning med max investerat kapital på 50K vid ett enskilt tillfälle.

Sämsta är en hel blandning av bolag som dragit fantastiskt och som jag köpt på momentum men där jag varit helt fel ute med tajmingen. Finsk och Norsk IT sticker ut här.

2022 tror jag kommer bli stökigt, trodde jag förvisso att 2021 skulle bli också. Men ju längre man ropar ”vargen kommer” så får man ju rätt förr eller senare:D. För tillfället ligger jag 60% likvid och kommer nog ligga ett tag med den kassan fram till rapportperioden närmar sig. Har idag ingen sektor som jag känner att ”detta kommer gå fint 2022”, det mesta känns lite grådisigt just nu. Spel o dobbel verkar ha tappat mark ordenligt, Embracer, Evolution, Kindred osv. verkar vara lite på dekis.

Största innehaven idag upptas av Latour och Investor. Man kanske kan kalla dom för kärninnehav, bolag som följer med strömmen och sällan överaskar varken på upp eller nedsidan och som i princip alltid återhämtar sig efter en rejäl sättning.

Hade varit intressant att höra hur era andras funderingar går inför 2022 så man kan få lite uppslag:D
Sitt lugnt i båten om du inte behöver pengarna just nu.

Jag velar, har lite kapital som jag funderar på om jag vågar sätta i fonder nu eller om jag ska vänta. Men vänta på vad i så fall :thinking:

P
Olja fortsatt stark. Enquest upp ca 10% i år med Africa Oil strax därefter. Har idag svårt att se annan sektor som ser lika lovande ut som (fossil) energi.

tttomten tttomten skrev:
Jag velar, har lite kapital som jag funderar på om jag vågar sätta i fonder nu eller om jag ska vänta. Men vänta på vad i så fall :thinking:
Svårt fånga botten. Speciellt med fonder,. Kan vara bra att pytsa in lite åt gången. Men jag gör sällan så själv :P Förutom tjänstepension där sätter jag ett fast belopp varje månad

M
tttomten tttomten skrev:
FED, skulle det inte komma besked idag om räntan och tidigarelagd minskning av stödköpen? Hittar inte infon nu. Men det är väl detta som spökar med tanke på fallet som blev direkt första veckan.

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
M
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kan vara bra att pytsa in lite åt gången.
Faktum är att den teorin är motbevisad av sig själv;). Skulle det fungera att i dagligt tal ”snitta ned sig” så skulle det vara lönsamt att hela tiden realisera ett befintligt aktieinnehav, för att därefter köpa samma aktie i mindre portioner varje månad. Sedan repetera igen när man var fullinvesterad i aktien.

Min visst, sparar man av en lön varje månad så är det skillnad. Men då köper man ju å andra sidan för ”100%” av disponibelt belopp varje gång så att säga.

• Gilla
djac
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Faktum är att den teorin är motbevisad av sig själv;). Skulle det fungera att i dagligt tal ”snitta ned sig” så skulle det vara lönsamt att hela tiden realisera ett befintligt aktieinnehav, för att därefter köpa samma aktie i mindre portioner varje månad. Sedan repetera igen när man var fullinvesterad i aktien.

Min visst, sparar man av en lön varje månad så är det skillnad. Men då köper man ju å andra sidan för ”100%” av disponibelt belopp varje gång så att säga.
Jag lade 600k på ett bräde precis innan omikron. Hade ju varit bättre lägga 100k i månaden i 6 månader istället. Som exmpel

• Ledsen
tttomten
  • Laddar…
Svårt fånga botten. Speciellt med fonder,. Kan vara bra att pytsa in lite åt gången. Men jag gör sällan så själv :p Förutom tjänstepension där sätter jag ett fast belopp varje månad
Jag pytsar in varje månad på autogiro och där går det upp o ner så det är under kontroll.
Men just nu har jag erövrat ett (ganska stort) kapital som sitter på sparkonto som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Halva beloppet ska dessutom användas i mars.

tttomten tttomten skrev:
Jag pytsar in varje månad på autogiro och där går det upp o ner så det är under kontroll.
Men just nu har jag erövrat ett (ganska stort) kapital som sitter på sparkonto som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Halva beloppet ska dessutom användas i mars.
Investera aldrig pengar du behöver. Speciellt inte på så kort sikt.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Investera aldrig pengar du behöver. Speciellt inte på så kort sikt.
Haha alla pengar behövs väl (y) men ja det är kanske dumt att gambla med det jag ska ha i mars.

Ska du använda hälften i mars är det bara att låta dem stå kvar.
Själv så börjar jag ta ut och använda lite nu, skulle skulle de gå upp fortsatt under veckan blir det en försäljning för det som behövs fram till sommaren, bryr mig inte om räntedelen för så kort tid utan blir vanligt konto.

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Har sålt av majoriteten av fonderna nu eftersom jag behöver pengarna till investeringar i huset. Aktierna lät jag ligga kvar eftersom de är tänkta som mer långsiktig investering med mycket utdelningsaktier och lite viktning mot banker och fastighetsbolag. De brukar vara stabila när det gungar.

M
Jag lade 600k på ett bräde precis innan omikron. Hade ju varit bättre lägga 100k i månaden i 6 månader istället. Som exmpel
Tyvärr så är teorin motbevisad då börsen över tid alltid går upp så är det framtida värdet alltid högre. Dvs. 120,000 som investeras idag har högre sannolikhet att vara värt mera om 10 år än om 1,000kr sätts in varje månad i 10 år.

Sätter du in 1,000kr/mån i 10 år och får 10%/år i avkastning så har du 224,000 efter 10 år. Sätter du in 120,000kr direkt och får samma avkastning så har du 311,000kr. Det är detta som Einstein benämner som världens 8’e underverk, ränta på ränta. Eller ”den som förstår det förtjänar det, den som inte gör det, betalar det.”

Att man som i ditt fall förlorade på att sätta in allt på en gång kunde, statistiskt sett, varit det omvända.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Att man som i ditt fall förlorade på att sätta in allt på en gång kunde, statistiskt sett, varit det omvända.
Enda sättet att göra det är att sätta in 600k varje gång.. .Vilket de flesta inte kan. Och kan du det är vi tillbaka till att småbelopp är bäst sätta in med fast intervall.

edit: Men över tid så har du självklart rätt. Men det beror också på tiderna.. Om vi tar en av mina fonder som jag har stor innehav i så hade du investerat precis innan finanskrisen tog det, många, många år innan det rätade upp sig

Linjediagram som visar värdeutveckling för SEB Sverige Småbolag C/R fond mellan 2001 och 2022.

Redigerat:
M
Enda sättet att göra det är att sätta in 600k varje gång.. .Vilket de flesta inte kan. Och kan du det är vi tillbaka till att småbelopp är bäst sätta in med fast intervall.
Sätter du in småbelopp vid samma tidpunkt varje månad så gör börsens cykliska intervall att det är slumpen som avgör om du råkar träffa en botten eller topp varje månad. Men under en längre period så kommer fördel respektive nackdel av dessa cykler ebba ut och den större insättningen vid ett enskilt tillfälle kommer överavkasta dom små insättningarna. Detta för att ränta på ränta gör att du tappar otroligt mycket när du gör dom sista insättningarna i serien.

Som Einstein sa ”den som förstår ränta på ränta...”;)

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.