M Markarbetaren skrev:
Sätter du in småbelopp vid samma tidpunkt varje månad så gör börsens cykliska intervall att det är slumpen som avgör om du råkar träffa en botten eller topp varje månad. Men under en längre period så kommer fördel respektive nackdel av dessa cykler ebba ut och den större insättningen vid ett enskilt tillfälle kommer överavkasta dom små insättningarna. Detta för att ränta på ränta gör att du tappar otroligt mycket när du gör dom sista insättningarna i serien.

Som Einstein sa ”den som förstår ränta på ränta...”;)
Jag pratar inte om 600k på ett bräde vs 10k i månaden i 5 år. Utan snarare kanske sprida ut det kanske över en månad eller två. Pga att det är omöjigt med säkerhet pricka dalarna.

M
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag pratar inte om 600k på ett bräde vs 10k i månaden i 5 år. Utan snarare kanske sprida ut det kanske över en månad eller två. Pga att det är omöjigt med säkerhet pricka dalarna.
Och som jag skrev tidigare så är den teorin motbevisad av sig själv för då borde det vara helt logiskt att sälja sina Evo (eller vad man nu har) för 600K. Sedan köper du samma aktie i olika portioner ”över en månad eller två”. Done, repeat, win?;)

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
D
Jag lade 600k på ett bräde precis innan omikron. Hade ju varit bättre lägga 100k i månaden i 6 månader istället. Som exmpel
Det finns studier på detta, som jag inte orkar googla fram, som säger att det är historiskt väldigt få tillfällen där det varit bättre att sprida ut en summa än att gå all in vid ett tillfälle. Sen kan man ju alltid ha tur/otur beroende på hur man väljer.

D djac skrev:
Det finns studier på detta, som jag inte orkar googla fram, som säger att det är historiskt väldigt få tillfällen där det varit bättre att sprida ut en summa än att gå all in vid ett tillfälle. Sen kan man ju alltid ha tur/otur beroende på hur man väljer.
Som sagt inte sprida ut det över speciellt speciellt lång tid utan sprida risken över några dagar, veckor, månader. I mitt fall hade det räckt med någon dag för exakt två dagar efter att jag gick in med mina 600k så dök det.

Normalt lägger jag 20 till 30k i månaden på min portfölj så vi pratar om ett belopp som är över 20 gånger större än vad jag normalt läger i månaden.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
M
Som sagt inte sprida ut det över speciellt speciellt lång tid utan sprida risken över några dagar, veckor, månader. I mitt fall hade det räckt med någon dag för exakt två dagar efter att jag gick in med mina 600k så dök det.
Om du menar att din investering hade sett HELT annorlunda ut genom att gå in med dina pengar 2 dagar åt endera hållet så har du ett investeringstänk som nog tyvärr faller utanför dom flesta ramarna:D

M Markarbetaren skrev:
Om du menar att din investering hade sett HELT annorlunda ut genom att gå in med dina pengar 2 dagar åt endera hållet så har du ett investeringstänk som nog tyvärr faller utanför dom flesta ramarna:D
Tja, du får rycka vad du vill. Men jag avråder IAF från att investera 20ggr sin normalsatnings på ett bräde. Som tur var så några månader innan satsa
jag mer än så och fångade botten då. Tur det annars hade jag gått ännu mer back.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Följer ni dem här så kan man inte misslyckas, det svåra är att ha integritet. De är skrivna av en legend som dog miljardär. MArtyZweigRules.png

P
@Jonobe är du med oljefrälst nu? Du fick ett fint inkliv i enquest och africa oil.
Sektorrotation kommer, tag plats på oljeexpressen ...

• Älska
Jonobe
  • Laddar…
J
P PåLandet skrev:
@Jonobe är du med oljefrälst nu? Du fick ett fint inkliv i enquest och africa oil.
Sektorrotation kommer, tag plats på oljeexpressen ...
Ja, man önskar ju att man köpt mer från början. Innebär detta att man bör köpa ännu mer? :crysmile:

P
Du ska inte fråga mig som har 100% olja på depån Oljepriset redan uppe och testar fjolårshögsta, faller säkert tillbaka några gånger innan vi bryter igenom. När det händer ska vi få se på kursrusningar

J
P PåLandet skrev:
Du ska inte fråga mig som har 100% olja på depån Oljepriset redan uppe och testar fjolårshögsta, faller säkert tillbaka några gånger innan vi bryter igenom. När det händer ska vi få se på kursrusningar
Så om man tänker på lång sikt är det fortsatt köpläge menar du?

• Gilla
PåLandet
  • Laddar…
Fast africa oil ligger ju högt nu, runt 2012-14 låg den som högst men hade man ens börjat pumpa då? Men jag är dåligt påläst på aoi

P
Africa oil hade ingen produktion förrän 2019. De gjorde ett förvvärv då som nu efter drygt två år är avbetalt. Har reserver kvar för 7-8 år till och massa exploration också utöver detta.

De allra flesta oljebolag är billigare nu jan 2022 än vad de var för ett år sedan. Enorma kassaflöden nu med dagens oljepris.

Nä ni får läsa på lite mer. Stirra inte er blinda på aktiekurser utan titta på intjäningsförmåga istället ...

• Gilla
nino
  • Laddar…
P
  • Gilla
nino
  • Laddar…
P PåLandet skrev:
Africa oil hade ingen produktion förrän 2019. De gjorde ett förvvärv då som nu efter drygt två år är avbetalt. Har reserver kvar för 7-8 år till och massa exploration också utöver detta.

De allra flesta oljebolag är billigare nu jan 2022 än vad de var för ett år sedan. Enorma kassaflöden nu med dagens oljepris.

Nä ni får läsa på lite mer. Stirra inte er blinda på aktiekurser utan titta på intjäningsförmåga istället ...
Ok vet att jag kikade på aoi strax innan toppen där 2012 men köpte annat

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.