Ja!

Borrstativ är ju helt värdelöst!
 
Tycker att man skall se över behovet och hur mobil man vill vara. Skall man enbart hålla sig till snicken så är ju pelarborr att föredra. Annars kanske man skall titta på stativen i den "övre prisbilden"...
 
  • Gilla
perkaby
  • Laddar…
Fast ett stativ är inte så dumt ändå om man har en Fein Multimaster med stativadapter.
 
Den lilla pelarborren jag hade från Rusta var inte tung och den klarade jag mig som sagt ett bra tag med. Går inte alls att jämför med en "riktig" men helt ok. Ett billigt maskinskruvstycke och en skiva som du kan sätta fast på borrbordet där du kan klämma fast lister som stoppklossar så funkar det fint.
 
Jag satsar på en pelarborr istället, får väl se vad som dyker upp men troligtvis blir det en billigare variant till att börja med. Tack för all hjälp.
 
Kollade på den lilla på Jula när jag var inne idag och den var allt ganska liten, mindre än jag kom ihåg. Framför allt var det litet avstånd mellan spindecentrum och pelaren, 104 mm, och kan tänka mig att det kan vara retfullt ibland. Men å andra sidan tar den inte stor plats om man har det trångt. Och den är fortfarande bättre än ett stativ tycker jag
 
JerreEssberg skrev:
Kollade på den lilla på Jula när jag var inne idag och den var allt ganska liten, mindre än jag kom ihåg. Framför allt var det litet avstånd mellan spindecentrum och pelaren, 104 mm, och kan tänka mig att det kan vara retfullt ibland. Men å andra sidan tar den inte stor plats om man har det trångt. Och den är fortfarande bättre än ett stativ tycker jag
Du kände inte på den dyrare varianten?
http://www.jula.se/pelarborrmaskin-for-bank-zqj4116-254013
 
Nej, tyvärr. Jag tittade efter den men den hade de inte framme.
Men det verkar, iaf enligt specen, vara en mer rejäl maskin. 160 mm mellan pelare och chuckcentrum (min Arboga har 215 mm som jämförelse).
Ser att den har mk2-kona i spindel vilket gör att du kan sätta större borr med kona direkt i spindeln.

Annars har du en här http://www.blocket.se/dalarna/Pelarborr_38444168.htm?ca=6&w=2
 
Du kände inte på den dyrare varianten?
[länk]
Fast då lägger jag nog hellre på 1500 spänn och får den här: http://www.jula.se/borr-frasmaskin-550-w-255011

Stadigare, och framför allt har den koordinatbord. Det är en maskin som du inte kommer att växa ur lika fort.
 
Jag köpte en billig pelarborr på Jula för några år sedan. Den är inte 100% stabil i spindeln utan glappar lite, vilket är otroligt irriterande. Titta nu själv efter begangnad maskin med bättre kvalitet.
 
Har känt lite på Jula-fräsen och ja, den känns la så där. Glappade en del lite här och där, iaf den som stod i butiken. Men har jag iof väldigt lite erfarenhet av fräsar, som borrmaskin fungerar den nog bra.
Googlar man Julafräs eller Jula-fräs får man ganska många träffar och det verkar som det krävs en del jobb för att få maskinen bra. Men de som skriver kanske är vana vid stora verkstadsmaskiner och den precisionen kan man ju inte förvänta sig...

Annars är ju ett koordinatbord guld värt om man ska borra med precision. Alternativet är ett koordinatskruvstycke men det bygger för mycket på höjden för de små pelarborrmaskinerna.

Efter att ha googlat fastnade jag på nån sida där de konverterade en Jula-fräs till CNC-maskin. Satan, nu fick man ju massa ideer igen, och jag som inte har tid..:S
 
Tja, man får ju vad man betalar för, men samtidigt så ska man ju fundera på hur mycket man behöver. En maskin som man använder till hobby då och då har inte samma krav som en som används flera timmar varje dag i en verkstad och som börjar kosta pengar så fort den står still.
 
En grej man är ute efter är ju vinkelräta hål, och då funkar de billigare maskinerna bra. Om man skall borra i en rundstång i metall, och borren "glider iväg" är ju mindre kul. Skall man skära plugg måste maskinen vara stabil, annars blir det skräppluggar. Koordinatbord till en maskin där borren dansar på ytan känns inte ok.....
Summa kardemumma är väl att de billigare maskinerna duger till enklare arbeten, men man önskar sig snart ngt rejälare...


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.370602,18.134295
 
Troberg skrev:
Tja, man får ju vad man betalar för, men samtidigt så ska man ju fundera på hur mycket man behöver. En maskin som man använder till hobby då och då har inte samma krav som en som används flera timmar varje dag i en verkstad och som börjar kosta pengar så fort den står still.
Jo, så är det nog.
Jag själv är ju helt grön när det kommer till kritan så jag skulle nog blir nog nöjd även fast jag väljer en billigare maskin.
Samtidigt är jag väldigt nogrann ( i överkant om du frågar frugan) så jag brukar få kli på saker som inte är av god kvalitet.
Nåja, ska svänga in på Jula när jag har vägarna förbi och känna lite själv på deras maskiner.

Annars, vad finns det för fabrikat att välja på om man ska köpa nytt och bra kvalitet men ändå inte behöva ta banklån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.