Hej! Jag ska sätta upp en 6 kg tung spegel på väggen. Spegeln har två fästen på baksidan, för att kunna hängas upp på två skruvar eller spikar. Klantig som jag är, råkade jag skruva i skruvarna på väggen i olika höjd.

Nu undrar jag: Finns det några justerbara fästen som jag kan byta ut spegelns originalfästen till? Alltså för att kunna höja och sänka spegeln.
Om det finns: Vad kallas sådana fästen? Svårt att googla eftersom att jag inte vet namnet.

Jag försökte lösa problemet genom att vira en ståltråd längs båda fästena på baksidan (för att kunna hänga spegeln på tråden istället, och därmed kunna justera vinkeln). Men det kändes som att ståltråden skulle halka av skruvarna och det var svårt att få till ståltråden på ett bra sätt mellan fästena. Ståltråden var så stel så den var svår att vira mellan fästena.

Följdfråga om det inte finns justerbara fästen: Måste jag borra nya hål, eller har ni något smart och säkert tips? Bifogar bild på spegelns nuvarande fästen samt en bild på väggen och skruvarnas olika höjd (uppritad med blå linje).

Tusen tack för hjälpen! Alla tips uppskattas.

Vänliga hälsningar,
Marie

• Baksidan av en spegel med två metallfästen och synliga skruvar på en vit ram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vägg med två skruvar i ojämn höjd markerade med en blå horisontell linje.
    Skapa konto

Bästa svaret

P
Enklaste ful lösningen är att flytta ett av fästena på spegeln, de ser bara ut att sitta med två små skruvar. Gör helst hål med en syl eller väldig litet borr först så du inte spräcker materialet.

• Gilla
Marie87
  • Laddar…
harry73
Eller borrar man 2 nya hål i väggen lite högre eller lägre

• Gilla
Marie87 och 1 till
  • Laddar…
Fästena på spegeln ser ut att sitta på olika höjd.

• Gilla
EddieHansson och 4 till
  • Laddar…
@mnils @harry73 @useless Tack hörni för era grymma tips, det där gick prima! Jag borrade nya hål i spegeln, höftade lite men det blev nästan precis på vattenpasset. Härligt! Såhär blev slutresultatet!

Ps: jag har en ansiktsmask på mig, så jag har inte sminkat mig svart i ansiktet :) Ifall någon undrade.

• Person med ansiktsmask tar selfie framför nyinstallerad spegel med lampor, gör 'peace'-tecken.
    Skapa konto
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
Glömde säga, @useless, du hade helt rätt, hålen på baksidan av spegeln satt ojämnt. Bra spanat av dig!

M Marie87 skrev:
Hej! Jag ska sätta upp en 6 kg tung spegel på väggen. Spegeln har två fästen på baksidan, för att kunna hängas upp på två skruvar eller spikar. Klantig som jag är, råkade jag skruva i skruvarna på väggen i olika höjd.

Nu undrar jag: Finns det några justerbara fästen som jag kan byta ut spegelns originalfästen till? Alltså för att kunna höja och sänka spegeln.
Om det finns: Vad kallas sådana fästen? Svårt att googla eftersom att jag inte vet namnet.

Jag försökte lösa problemet genom att vira en ståltråd längs båda fästena på baksidan (för att kunna hänga spegeln på tråden istället, och därmed kunna justera vinkeln). Men det kändes som att ståltråden skulle halka av skruvarna och det var svårt att få till ståltråden på ett bra sätt mellan fästena. Ståltråden var så stel så den var svår att vira mellan fästena.

Följdfråga om det inte finns justerbara fästen: Måste jag borra nya hål, eller har ni något smart och säkert tips? Bifogar bild på spegelns nuvarande fästen samt en bild på väggen och skruvarnas olika höjd (uppritad med blå linje).

Tusen tack för hjälpen! Alla tips uppskattas.

Vänliga hälsningar,
Marie
Jag har handlat på Clas Olsson olika för tavlor speglar,dom är gjorda av karrdborreband,men för 6kilo skulle jag borra nytt med plugg i, eller köper du karrdborreband sätter några i hörnet nedtill så blir tavlan rak. Klistra upp en på vägg," gardera med extra lim sen fäster du andra på tavlan. Lovar du blir supernöjd, tyvärr om man flyttar eller gör om måste man återställa hålen eller där klistret suttit,ps alla mina som väger ca 4kg el.mindre använder jag enbart kardborre

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.