3 524 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
Borra snett i betonggolv för att undvika golvvärme
Och armeringen är FS8150, som ’delvis’ ligger dubbelt på ena men helt på andra.H henrik.aahman skrev:
Blir till att ha större stålplattor mot betongen och fler infästningexspander, det gäller att få ut fästpunkterna från stolparna så långt som möjligt. Då blir en brytning inte så kännbar på golvet. Stolparna ställs på plattorna och helsvetsas. Allt ska vara som en hel del.
Har även hört om att man skulle borra hål i förstärkningsplåten och gänga dem. Så man kan skruva fast foten av pelaren i plåten, och sen skruva fast plåten o plattan som du sa. De borde väl vara en likvärdig idé som att svetsa?J jonaserik skrev:
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 094 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 094 inlägg
Jag tror inte det är helt säkert att sex mutterhöga potentiellt illa skurna gängor i svartstål är bättre än fyra ordentligt kemade bultar och två som är aningen grundare.H henrik.aahman skrev:
Då tror jag mer på typ 12.9-bultar underifrån med en ursparning i betongen, och mutter på ovansidan.
Om du tänker dig att bulta fast stolparna i extra plattan, så blir det nog att ha en 30 mm tjock rackare. Räcker inte med 10 - 15 mm, det blir för lite gängor som håller. En 2 -pelare lyft får ett drag/lyft, med en bil på 2 armar på varje sida, vill då dra in pelarna mot mitten av konstruktionen. Så extra plattorna bör nog vara minst 500 X 500, helst mer och 3 bultar i varje sida för att ta upp dragbelarningen. Det är inte mycket till betong att fästa i med exspander eller kemankare. Exspander pressar ut i betongen och är den inte tillräckligt tjock och sitter djupt, så kan den spräcka betongen.H henrik.aahman skrev:
Tänk dig att 2 st 3 tumspik är starkare än en 4 tummare, så det gäller att få många fästpunkter.
RoTe skrev:
Köper de. Okej vad anser du/ni om dom olika alternativen: …J jonaserik skrev:Om du tänker dig att bulta fast stolparna i extra plattan, så blir det nog att ha en 30 mm tjock rackare. Räcker inte med 10 - 15 mm, det blir för lite gängor som håller. En 2 -pelare lyft får ett drag/lyft, med en bil på 2 armar på varje sida, vill då dra in pelarna mot mitten av konstruktionen. Så extra plattorna bör nog vara minst 500 X 500, helst mer och 3 bultar i varje sida för att ta upp dragbelarningen. Det är inte mycket till betong att fästa i med exspander eller kemankare. Exspander pressar ut i betongen och är den inte tillräckligt tjock och sitter djupt, så kan den spräcka betongen.
Tänk dig att 2 st 3 tumspik är starkare än en 4 tummare, så det gäller att få många fästpunkter.
Alternativt C är så som jag ser att färdiga förstärknings plattor säljs. Dvs de hjälper motverka belastning/böjning i hörnen. Men hjälper kanske inte till för betongplattans faktiska belastning neråt ellerhur.
A är nog i ditt fall bäst och ta till på måtten ordentligt.H henrik.aahman skrev:
B Nja, tryck på insidan och drag på utsidan, draget blir störst på utsidan, vill nog ha att den vändes 180 grader. Samt att den äe bred på alla håll.
C Då blir det problen med att extra plattan hänger i luften, om det inte sätts en form av upphöjning under.
PS vad för storlek på hålen i pelarfoten och vad är rekomendationen på för bultdimmition, samt hur många ska det vara.
Edit glömde att det är en mittbalk mellan stolparna som håller påfrestningen innåt. är det orginalinfästningen du visar.
Hur långt i sidled är bottenplåten.
PS 2 Ska till en som har pelarlyft i morgon och se/höra om infästning.
Redigerat:
Varför inte bulta fast förstärkningsplattorna underifrån med försänkt skruv? Finns i 10.9 M16. Eller blir det för svagt med försänkt skalle? Fast frågan är om det inte är mer värt att skaffa en annan typ av lyft... I ett "litet" garage hade jag haft en nedfälld saxlyft som är i nivå med golvet när den inte används. Finns inget så irriterande som en lyft som är ivägen hur man än gör, när man inte ska använda den. Såga upp golvet, sätt in radiatorer eller aerotemper...
Det som är bra med denna lyft är att det är en spiral lyft, två separata motorer som är synkade. Fritt golv. De är bästa valet för detta garageRoTe skrev:
Varför inte bulta fast förstärkningsplattorna underifrån med försänkt skruv? Finns i 10.9 M16. Eller blir det för svagt med försänkt skalle? Fast frågan är om det inte är mer värt att skaffa en annan typ av lyft... I ett "litet" garage hade jag haft en nedfälld saxlyft som är i nivå med golvet när den inte används. Finns inget så irriterande som en lyft som är ivägen hur man än gör, när man inte ska använda den. Såga upp golvet, sätt in radiatorer eller aerotemper...
Ritningen var från utsidan så jag tänkte som du med breda sidan utåtJ jonaserik skrev:A är nog i ditt fall bäst och ta till på måtten ordentligt.
B Nja, tryck på insidan och drag på utsidan, draget blir störst på utsidan, vill nog ha att den vändes 180 grader. Samt att den äe bred på alla håll.
C Då blir det problen med att extra plattan hänger i luften, om det inte sätts en form av upphöjning under.
PS vad för storlek på hålen i pelarfoten och vad är rekomendationen på för bultdimmition, samt hur många ska det vara.
Edit glömde att det är en mittbalk mellan stolparna som håller påfrestningen innåt. är det orginalinfästningen du visar.
Hur långt i sidled är bottenplåten.
PS 2 Ska till en som har pelarlyft i morgon och se/höra om infästning.
Hålen är ca 20, i beskrivningen ska de va m16 och jag köpte m16 gängstång. 6 st per pelare.
Tack de uppskattas!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden