Hej!
Jag behöver borra ett 10cm hål genom hela väggen, någonstans i det gröna området (se ungefärlig bifogad skiss).
Jag bor i en brf-lägenhet från 1950, och jag bor högst upp i huset. Så det finns ingen matningskabel som går vidare upp på vinden, men det kanske finns andra kablar? Jag tror dock inte det men frågar här ändå.

T.ex så har jag en taklampa i hallen(bilden), och det går väl inte matning till taklampan direkt från centralen? Utan den troliga dragningen är väl som jag ritat? ...från en väggdosa. Detta kan jag visserligen kolla själv genom att dra i trådarna. Vill ha er input i alla fall för säkerhets skull innan jag sätter borren i väggen.

Jag har varit många gånger på vinden och har inte noterat någon utrustning som behöver matning. Vi har självdrag så ingen mekanisk ventilation. Kabel-tv.boxarna sitter i källaren.

Fråga 2: Matningen från källaren. Är det högst troligen den kommer rakt upp som i bild, eller från mer sidan i mitt golv, för att sen svänga in i centralen? (Under mig finns exakt samma lägenhet som jag har) (hus i två våningar + källare) ..vill gärna sätt upp en en tung spegel :)
Skiss över eldragning i rum med taklampa, central och inkommande kablar från källare, visar potentiellt borrområde markerat i grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du behöver säkerligen BRF-styrelsens godkännande innan du börjar borra. Fråga styrelsen efter ritningar.

E Enplanaren skrev:
Du behöver säkerligen BRF-styrelsens godkännande innan du börjar borra. Fråga styrelsen efter ritningar.
Jag har suttit i fler år i styrelsen. Borra genom väggen behöver jag inte styrelsens godkännande. Ritningar över fastighetens EL finns inte - endast över en del av avlopp o vatten i källaren. Ritningar fungerar idag, men inte 1950. Strax efter kriget - det var mycket som inte gjordes helt bra eller exakt. Brist på material. 2 bolag konkade och det 3:e slutförde bygget. Även om el-ritning fanns skulle den ändå inte visa exakt var i väggen elen går. Jag tänker att en erfaren elektriker som rotat i många väggar har bra koll över hur det brukar se ut. Har du erfarenhet?

Öppna elcentralen och titta vart rören sticker iväg. Jag tror det sitter exakt kablar där du vill borra.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Jag har suttit i fler år i styrelsen. Borra genom väggen behöver jag inte styrelsens godkännande. Ritningar över fastighetens EL finns inte - endast över en del av avlopp o vatten i källaren. Ritningar fungerar idag, men inte 1950. Strax efter kriget - det var mycket som inte gjordes helt bra eller exakt. Brist på material. 2 bolag konkade och det 3:e slutförde bygget. Även om el-ritning fanns skulle den ändå inte visa exakt var i väggen elen går. Jag tänker att en erfaren elektriker som rotat i många väggar har bra koll över hur det brukar se ut. Har du erfarenhet?
Nej, det har jag inte. Jag svarade utifrån att du skulle påverka el, men nu förstår jag att det är det du vill undvika. Det finns mätinstrument som kanske kan vara till hjälp. Sånt som man letar reglar med, kanske.

Vilket material är väggen?

A
Rakt ovanför central är ett dåligt ställe att borra. Man förlägger ofta ledningarna rakt upp uppåt mot tak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.