8 772 läst ·
24 svar
9k läst
24 svar
Borra i härdad stålplåt
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 420 inlägg
Jag vet egentligen inte om jag tror på detta men så kallad "multi construction" borr är i princip en vasslipad betongborr. Funkar helt okej i vanlig plåt men det går ju inte jämföra med en riktig hårdmetallborr.
Jag tror dock egentligen att det är något annat som är problemet. Tunn plåt deformeras gärna för att undvika skären.
Jag tror dock egentligen att det är något annat som är problemet. Tunn plåt deformeras gärna för att undvika skären.
Intressant diskussion! Har inte själv behövt borra i någon så hård metall någon gång, men rätt vad det är händer det förstås. Då vet jag vad jag ska testa.
Har en Tormek T7 med borrslip-tillsats, så borde ju funka till detta.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Hej.
Jag har borrat med slipade betongborrar.
Även med kakelborr, en sådan med lödd platta, går det för varmt lossnar plattan.
Har även borrar med roterande slip med en konisk hårdmetallfräs.
Köpa hårdmetallborrar är ett alternativ.
/W
Jag har borrat med slipade betongborrar.
Även med kakelborr, en sådan med lödd platta, går det för varmt lossnar plattan.
Har även borrar med roterande slip med en konisk hårdmetallfräs.
Köpa hårdmetallborrar är ett alternativ.
/W
Jag har funderat på kakelborr, skall testa det också.Workingclasshero skrev:
Edit: Bra kylning och långsamt måste vara lösningen på problemet med att lödningen släpper. Jag köper en kakelborr på vägen hem idag.
Redigerat:
Långsamt körde vi definitivt inte.pacman42 skrev:
Vi körde detta i stora borrmaskiner och det gick så fort maskinen kunde.
Däremot så hade vi pump till kylningen och vi körde utan matning.
Nu snackar vi pelarborrmaskin som är modell större.
Verktyg på 2 gånger 2 m var inga problem
Liten borr var dock en dålig idé, den gick av så snart hålet började bli ovalt.
Plåt får ju lätt ovala hål även om man bara trycker lätt.
Jag har gjort fyra hål med 10 mm borr innan jag knäckte den lilla borren (5mm) vid första försöket. Sedan knäckte jag 10mm-borren när jag försökte borra upp det hålet...
Nya borrar inköps imorgon. Men nu vet jag vad som fungerar och inte.
Plåt får ju lätt ovala hål även om man bara trycker lätt.
Jag har gjort fyra hål med 10 mm borr innan jag knäckte den lilla borren (5mm) vid första försöket. Sedan knäckte jag 10mm-borren när jag försökte borra upp det hålet...
Nya borrar inköps imorgon. Men nu vet jag vad som fungerar och inte.
Sådär jag, nu kan jag detta med att borra i härdad stålplåt.
1) Använd kakelborr med Volframkarbidspets
2) Använd lite grövre borr än du vill ha hål (+50% verkar vara en bra tumregel). När kakelborren börjar "plana ut" så hugger den väldigt gärna och skär dåligt.
3) Använd batteriskruvdragare, inte för tung. Jag körde på högsta momentet innan borr-läget för att inte knäcka borret när det hugger - ja det hugger ibland när borret börjar plana ut och wobbla lite pga att hålet i plåten börjar bli ovalt.
4) Tålamod, man kan hålla uppe hastigheten lite i början och på slutet så måste man sänka den. Det går inte jättelångsamt, men för att undvika att borret hugger så måste man vara försiktig.
5) Om möjligt skruva inte fast det du skall borra i, ett par gånger räddades jag av att plåten vred sig istället för att borret spräcktes.
6) kyl borrningen, gärna med en bra olja. Jag använde skärolja som jag köpt till de andra borrarna jag testat att borra med...
De större hålen gjorde jag genom att borra tre hål nära varandra och böja bort plåten mellan dem. Nu får jag ned tigersågsbladet som används för att få ett runt hål till eluttagen som skall in i min pollare i härdad stålplåt (jag bygger en egen laddbox gömd i en belysningspollare, jag har en separat tråd om detta - progressen har dock varit lite dålig pga andra projekt drivna av elpriserna, men nu rör det på sig igen).
Då var det dokumenterat om någon annan behöver veta hur man gör. Ja just det, jag körde till slut med dessa borrarna:
- https://www.bauhaus.se/borrsats-irwin-glasborr-5-delar-4-10mm
De var mycket hållbarare än de jag hade hemma som jag köpt på Jula.
1) Använd kakelborr med Volframkarbidspets
2) Använd lite grövre borr än du vill ha hål (+50% verkar vara en bra tumregel). När kakelborren börjar "plana ut" så hugger den väldigt gärna och skär dåligt.
3) Använd batteriskruvdragare, inte för tung. Jag körde på högsta momentet innan borr-läget för att inte knäcka borret när det hugger - ja det hugger ibland när borret börjar plana ut och wobbla lite pga att hålet i plåten börjar bli ovalt.
4) Tålamod, man kan hålla uppe hastigheten lite i början och på slutet så måste man sänka den. Det går inte jättelångsamt, men för att undvika att borret hugger så måste man vara försiktig.
5) Om möjligt skruva inte fast det du skall borra i, ett par gånger räddades jag av att plåten vred sig istället för att borret spräcktes.
6) kyl borrningen, gärna med en bra olja. Jag använde skärolja som jag köpt till de andra borrarna jag testat att borra med...
De större hålen gjorde jag genom att borra tre hål nära varandra och böja bort plåten mellan dem. Nu får jag ned tigersågsbladet som används för att få ett runt hål till eluttagen som skall in i min pollare i härdad stålplåt (jag bygger en egen laddbox gömd i en belysningspollare, jag har en separat tråd om detta - progressen har dock varit lite dålig pga andra projekt drivna av elpriserna, men nu rör det på sig igen).
Då var det dokumenterat om någon annan behöver veta hur man gör. Ja just det, jag körde till slut med dessa borrarna:
- https://www.bauhaus.se/borrsats-irwin-glasborr-5-delar-4-10mm
De var mycket hållbarare än de jag hade hemma som jag köpt på Jula.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden