Jag brukar inte gå bet, men nu har jag kört fast.

Jag skall borra i härdad stålplåt (allt talar för att det är det). Jag får dock inte borren att skära. Jag har använt skärolja. Jag köpte då borr för rostfritt stål HSS-koboltstål från Bosch istället (130 graders skärvinkel), fortfarande händer ingenting.

Ja, jag kör långsamma varv och jag trycker inte för mycket.

Jag kan såga i plåten med maskinsåg och bågfilsblad, men med visst besvär.

Då här stora problem har jag aldrig haft förr, inte ens när jag borrat i rostfritt.

Jag har läst trådar på nätet där mad rekommenderar att köra med stenborr som man slipar upp istället. Det är dock inget jag har möjlighet att göra hemma.

Vilka (bra) tips har ni att komma med?

I värsta fall kan jag såga, bara jag får ett hål i mitten...

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Hur tjock plåt? Hur stort hål?

plåtrickard plåtrickard skrev:
Hur tjock plåt? Hur stort hål?
Hålen skall bli ca 5 respektive 8 cm i diameter + 4 skruvhål på 5mm runt varje.

Plåten är inte mer än ca 1,5 mm tjock.

Hårdmetallborr är det nog som gäller. Bra stöd under plåten så den inte flexar när du lägger lite tryck på. Alternativt be om hjälp och få hålen vattenskurna.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag brukar inte gå bet, men nu har jag kört fast.

Jag skall borra i härdad stålplåt (allt talar för att det är det). Jag får dock inte borren att skära. Jag har använt skärolja. Jag köpte då borr för rostfritt stål HSS-koboltstål från Bosch istället (130 graders skärvinkel), fortfarande händer ingenting.

Ja, jag kör långsamma varv och jag trycker inte för mycket.

Jag kan såga i plåten med maskinsåg och bågfilsblad, men med visst besvär.

Då här stora problem har jag aldrig haft förr, inte ens när jag borrat i rostfritt.

Jag har läst trådar på nätet där mad rekommenderar att köra med stenborr som man slipar upp istället. Det är dock inget jag har möjlighet att göra hemma.

Vilka (bra) tips har ni att komma med?

I värsta fall kan jag såga, bara jag får ett hål i mitten...
Jobbade inom verktygsindustrin (bygga pressverktyg till karossdelar) för 20 år sen.
Vi gjorde precis som du sa, slipade betong borr (det var mycket billigare och bättre än special borr)
Då kunde vi även borra i härdade stålbitar.
Vi körde på högsta hastighet och mycket kylning.
Inte mycket tryck utan låt borren borra i sin takt.
Det skar som i smör.

• Gilla
SamiHus och 3 till
  • Laddar…
Går det att slipa hårdmetallen på en betongboor med vanlig slipmaskin, eller behövs det diamant?

A
Om man inte bryr sig om härdningen, kan man ta bort den genom att värma upp till glödhett och sedan långsamt kyla ner?

H hempularen skrev:
Går det att slipa hårdmetallen på en betongboor med vanlig slipmaskin, eller behövs det diamant?
Vi använde bägge sorterna.
Viktigt att det inte blir för varmt.
Som snickare i grunden så blev det en tankeställare på hur man använder olika saker:)

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
A ansic skrev:
Om man inte bryr sig om härdningen, kan man ta bort den genom att värma upp till glödhett och sedan långsamt kyla ner?
Går inte i detta fallet då det är en lackad lamppollare.

H hempularen skrev:
Vinkelslipen polerade knappt koromanten när jag testade..
Diamantskiva behövs om det är en riktig betongborr

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Jobbade inom verktygsindustrin (bygga pressverktyg till karossdelar) för 20 år sen.
Vi gjorde precis som du sa, slipade betong borr (det var mycket billigare och bättre än special borr)
Då kunde vi även borra i härdade stålbitar.
Vi körde på högsta hastighet och mycket kylning.
Inte mycket tryck utan låt borren borra i sin takt.
Det skar som i smör.
Skulle det gå utan att slipa dem? Jag har inte rätt utrustning nämligen. Vore iofs läge att köpa den också...

På vägen till jobbet fick jag en annan ide dock. Det skulle kanske gå att lägga ett kryss med vinkelslipen ända ut dit borrhålen runt centrumhålet skall sitta, det gör nog inget om jag tar bort godset mellan dessa. I så fall kommer jag åt med sticksåg och eller tigersåg. Gissningsvis den senare då sticksågen har för klena blad för härdad plåt.

Jag har en liten 115 mm vinkelslip som kanske går att använda. Jag har nog någon utsliten skiva som går att använda till det mindre hålet också.

Men låt tipsen flöda, det är inte säkert denna lösning fungerar heller...

Jag sparar alltid utslitna kapskivor just för detta.
Funkar Rolex med liten diameter och kontursågning. Slits fort dock..

pacman42 pacman42 skrev:
Skulle det gå utan att slipa dem? Jag har inte rätt utrustning nämligen. Vore iofs läge att köpa den också...
Det går inte, där är inte någon skärvinkel på betongborr, dom är gjorda för slag.
Däremot när dom är slipade så är dom perfekta att borra med.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
pacman42 skrev:
När jag skulle borra härdade plugg ur moppen så slipade jag vinkeln på betongborren med en billig borrslipmaskin. Från att ha nött ut 15-20 hssborr oavsett tryck/varv osv så testa jag med hemmaslipade coromantborr o låg fart och visst slet det på borren men den borrade iallafall. Ja di kan slipa om vinkeln själv om du har bänkslipmaskin och jämför vinkeln mot en hss borr så dom liknar varandra något sånär o körnar en markering som borren kan börja ta i. Borrslipen var för övrigt en mycket bra investering och en billiga har bytts ut mot en något dyrare men klart bättre och jag tror att jag aldrig mer behöver köpa borr då jag (har många borr)kommer kunna hålla dom jag har i liv till det bara är stumpar kvar.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.