Hej,

Jag ska borra ett axialt (längsgående), genomgående hål i en stålrundblock. Förenklat, ett rundblock till ett rör helt enkelt. Diametern på röret bör vara ~16mm.

Jag äger dessvärre ingen metallsvarv, endast en pelarborr av mindre format (och givetvis handverktyg som borrmaskin och skruvdragare) och därför känns pelarborren som det närmaste alternativet. Men jag kommer inte på något bra sätt att på ett säkert sätt fixera rundblocket i pelarborren. Eftersom att pelarborren borrar i vertikalt läge så bör ju rimligtvis även rundblocket placeras vertikalt/stående. Jag funderar på att göra någon hemma-modifiering med en jigg som håller rundblocket och med stödben 45 grader ut åt fyra håll, som sedan antingen bultas fast mot underlaget/bordet eller tvingas fast. Detta för att hålla rundblocket hyffsat stabilt och inte flytta sig när jag sedan börjar borra.

Men är det någon annan här som genomfört något liknande, och har några bra tips? Kanske ett helt annat tillvägagångssätt? En metallsvarv är bara att bortse från i nuläget, både pga platsbrist men även av ekonomiska skäl.

Och givetvis bortser jag även från möjligheten att kunna köpa färdiga rör, annars hade jag såklart inte vänt mig hit med min fråga.

Kanske läge att införskaffa ett maskinskruvstycke om du inte har det.

• Gilla
Dheri
  • Laddar…
K Kane skrev:
Kanske läge att införskaffa ett maskinskruvstycke om du inte har det.
Jag har kollat att införskaffa ett maskinskruvstycke, men utifrån dess konstruktion så måste jag ändå fråga; håller den verkligen ett rundblock ståendes på ett bra sätt, utan risk för wobbel/instabilitet? Mig veterligen så är ett maskinskruvstyckes käftar gjorda för att klämma föremål på längden, dvs horisontalt. Ståendes, om än att det funkar, är en annan historia. Det går förstås, men känns aningen ostabilt? Men jag vet som sagt inte.

H HerrLiljonkvast_ skrev:
Jag har kollat att införskaffa ett maskinskruvstycke, men utifrån dess konstruktion så måste jag ändå fråga; håller den verkligen ett rundblock ståendes på ett bra sätt, utan risk för wobbel/instabilitet? Mig veterligen så är ett maskinskruvstyckes käftar gjorda för att klämma föremål på längden, dvs horisontalt. Ståendes, om än att det funkar, är en annan historia. Det går förstås, men känns aningen ostabilt? Men jag vet som sagt inte.
Finns skruvstycken med vertikala V-spår. De är bra för runda detaljer.

K Kane skrev:
Finns skruvstycken med vertikala V-spår. De är bra för runda detaljer.
Jag har sökt runt lite på nätet, men kan inte avgöra utifrån bilderna om de maskinskruvstycken jag tittat på har de vertikala V-spår som du omnämner. Kan du länka en specifik produkt? Tack på förhand 🙂

Det finns även lösa backar med v-spår som man kan sätta i befintligt skruvstycke eller maskinskruvstycke. Hur seriöst det behöver vara med uppspänningen beror ju helt på vad för precision du behöver. Har du en kap- och gersåg? Du skulle ju kunna kapa till ett spår i en regelbit, borra två hål en bit in från kanten och spänna fast med slangklämmor. Eller om du får tag i ett maskinskruvstycke som inte har v-spår kan du ju igen göra mellanlägg med brädbitar, om du har ett vettigt sätt att göra spår i dessa.

Jag antar att du pratar om det som man brukar kalla rundstång, och att du vill göra ett axiellt hål i en sån. Hur djupt? Och hur stort? lätt att det börjar snurra (hela rundstången) om du ska upp i dimension.

C
H HerrLiljonkvast_ skrev:
Jag ska borra ett axialt (längsgående), genomgående hål i en stålrundblock.
Hur "långt" hål och vilka krav på precision har du?
Är detta något du kommer att göra kontinuerligt eller är det en engångsgrej?
Någon med tillgång till svarv kanske kan hjälpa dig? Det är onekligen ett av de bästa alternativen.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Du skulle kunna fixera biten med en svetstång och ha lite kopparplåt eller aluminium emellan för att inte repa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.