76 964 läst ·
63 svar
77k läst
63 svar
Borra i berg -tips och tricks
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Den här, fem kilar för 199kr: https://www.jula.se/catalog/verktyg.../slag-brytverktyg/huggmejslar/stenkil-029542/tommib skrev:
Får se om det funkar, annars får jag reklamera dem.
Vad gäller frilägga räcker det egentligen att jag får bort det som ligger ovan mark så jag kan fylla igen och köra över för detta är som sagt garageuppfart. Men jag satsar på att få bort hela stenen även om det tar en månad eller så. Och om tre veckor har jag semester och man skall ha något att göra då med.
I morgon skall jag prova med att spräcka av toppen och se hur det går, sedan jobbar jag mig nedåt.
Edit: kollade lite närmare, och givetvis har jag köpt 16mm-varianten så nu blir det att åka till Jula igen i morgon bitti och köpa smalare borr. Man lär så länge man lever.
Redigerat:
Se där ja, Jula har börjat sälja kilar. Det visste jag inte.
De blir bra men som sagt måste du frilägga mer av stenen för att kunna jobba effektivt. Kör du med 16 mm borr, det passar bra till 16 mm kilar.
De blir bra men som sagt måste du frilägga mer av stenen för att kunna jobba effektivt. Kör du med 16 mm borr, det passar bra till 16 mm kilar.
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Viss framgång:
Dock som ni mineraloger kan se på fragmentet är denna sten tillverkad av materialet från helvetet.
Segt, hårt och total avsaknad av sprickzoner. Troligen blir det till att införskaffa den där maskinen från Biltema som bankar med 12J för arbetet går för långsamt och man behöver mer knack för att det skall hända något.
Samtidigt blir det att införskaffa borr i dimensioner 25-40 mm och gå på med snigeldynamit.
Synd, hade stenen varit i normalt material hade det gått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dock som ni mineraloger kan se på fragmentet är denna sten tillverkad av materialet från helvetet.
Segt, hårt och total avsaknad av sprickzoner. Troligen blir det till att införskaffa den där maskinen från Biltema som bankar med 12J för arbetet går för långsamt och man behöver mer knack för att det skall hända något.
Samtidigt blir det att införskaffa borr i dimensioner 25-40 mm och gå på med snigeldynamit.
Stämmer bra.T trcjesa skrev:
Jag har spräckt en 2*2 meter nedgrävd sten med charcoal täckt med takplåt.
Man får gräva runt så den del man vill ta bort inte kyls av marken.
Tog ett par timmar innan det hördes ett ljudligt "krack" och stenen sprack i stora bitar.
Fick göra om processen en gång till där en större del fortfarande var intakt.
Redigerat:
Som sagt, du måste frilägga mer av stenen och sen ge dig på den från sidan. Om du försöker spräcka rakt ner i mitten kommer det sannolikt inte fungera så bra. Särskilt inte om stenen är väldigt stor nedåt, vilket du inte vet.A Anders_Nilsson skrev:Viss framgång:
[bild]
Byter du till Biltemamaskinen så måste du också ha nya borr, de är SDS-MAX. Om du inte har sprickor i stenen från början så är bilhammare som sagt helt meningslöst, det kommer inte hända något när du kör.
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Jag har frilagt lite mer men det är orimligt att frilägga hela stenen. Det skulle kräva en grop på ett par meters diameter för att komma åt bra. Då är det mer realistiskt att hyra in en grävare och ta upp stenen. Man måste inse vad man klarar av.
Jag kommer troligtvis att spräcka bort den övre delen och så fylla med 0-18 så får det vara bra så.
Jag kommer troligtvis att spräcka bort den övre delen och så fylla med 0-18 så får det vara bra så.
Tror inte @tommib menar att du nödvändigtvis måste frilägga hela stenen, men marktrycket påverkar effektivt hur stenen spricker. Dvs. den delen som skall spräckas bort måste vara frilagd och du måste även komma åt att borra och kila i den vinkel du vill spräcka. Att bara borra lite random hål rakt ner i stenen ger sannolikt inte det resultat man vill ha och slutar i värsta fall med en uppsättning kilar som sitter fast i stenen.A Anders_Nilsson skrev:
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Då håller jag med. Hittills är väl 25 ner frilagt, har gått på med planteringsspade för att få upp gruset. Skall prova att borra lite mer och se om det går att få bort tillräckligt mycket. Får kanske också ringa runt till grävfirmor för en hjulgående runt 10-15 ton borde få upp den här stenen enkelt och då är det lätt för grävaren att bara åka förbi.C cpalm skrev:Tror inte @tommib menar att du nödvändigtvis måste frilägga hela stenen, men marktrycket påverkar effektivt hur stenen spricker. Dvs. den delen som skall spräckas bort måste vara frilagd och du måste även komma åt att borra och kila i den vinkel du vill spräcka. Att bara borra lite random hål rakt ner i stenen ger sannolikt inte det resultat man vill ha och slutar i värsta fall med en uppsättning kilar som sitter fast i stenen.
Men jag är fullt medveten att detta kan bli vad semestern kommer att handla om.
Mitt tips är som flera andra varit inne på
1) Frilägg den delen av stenen som ska bort
2) Hyr en hilti borrhammare för ca 250kr/dag
3) Köp 3-5 st stenkilar
4) Köp 3 kvalitetsborrar (ej jula/biltema)
5) byt borr mellan varje hål
6) använd spett när du tar bort delarna
Det kommer gå mycket fortare med rätt grejer. Om det tar 2 min istället för 20 min per hål är stor skillnad.
1) Frilägg den delen av stenen som ska bort
2) Hyr en hilti borrhammare för ca 250kr/dag
3) Köp 3-5 st stenkilar
4) Köp 3 kvalitetsborrar (ej jula/biltema)
5) byt borr mellan varje hål
6) använd spett när du tar bort delarna
Det kommer gå mycket fortare med rätt grejer. Om det tar 2 min istället för 20 min per hål är stor skillnad.
Exakt så. Att spräcka rakt uppifrån är sällan en bra strategi, speciellt här där man ändå bara vill få bort toppen. Om man spräcker rakt uppifrån så blir ju även sprickan, om man ens lyckas få det att spricka, lodrät dvs det blir inte särskilt mycket lättare att få ut stenen. Att ta ner toppen gör man mer effektivt från sidan så att man s.a.s. "lyfter av hatten". Då måste man komma åt från sidan.C cpalm skrev:
Det behövs inga hysteriska maskiner för 20 mm hål men visst blir det lättare med en större maskin. Jag har som sagt en GBH 5-40 och det är tydlig skillnad mot mindre borrhammare.
Japp, det är ett utmärkt tips. Tog mig igenom en vägbank på landet på det sättet. Det skulle varit miserabelt att handgräva igenom en 100+ år gammal vägbank men med mejsel för att mjuka upp och bryta isär gick det på några timmar.C cpalm skrev:
Jag har provat allt möjligt och just nu kör jag med Julas borr. De är förvånansvärt bra för priset. Har även haft andra, dyrare, borr och skillnaden i både hållbarhet och borrhastighet är minimal. Det viktiga är att det är tvåskäriga borr, de biter mycket bättre i sten eftersom kraften koncentreras på en mindre yta. De fyrskäriga går rakare/jämnare upplever jag men de går också långsammare.Hemingway skrev: