Byggahus.se

Borra i berg -tips och tricks

1. buspojken
    Allvetare · Gävle · 1 765 inlägg

buspojken

Allvetare
    En 65;a är en förbättring på den gamla 56;an, de kallas så, de luftdrivna handborrmaskinerna. Finns färdiga paket att hyra på ramirent, med kompressor, slang, vikt, taska och borrmaskin med olika borrar. Börja med bröstarstål (80cm) nyp fast borren med skon, där den svänger om du förstår va ja menar, gör påhugget, därefter häng på vikten o bara styr den.

2. buspojken
    Allvetare · Gävle · 1 765 inlägg

buspojken

Allvetare
    Se till o få till en kort slang, så du slipper ha taskan runt kroppen när du jobbar

3. G
    Medlem · Västra götaland · 395 inlägg

Gallianoman

Medlem
    Det hade vart snyggt förståss.... Men vad ska jag kika efter för "specs" på en eventuell begagnad maskin? Är det joule som ska vara högt?

• Laddar…
  4. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 151 inlägg

HasseTeknik

Medlem
    "Joule" ska vara högt, men framför allt, ska du inte pressa på borren! Tryck bara lätt och känn hur den äter sig ner i stenen. Själv har jag en elektriskt driven borrhammare från Clas O från 2005 ( 600:) och den har borrat massor med 12 och 16 mm hål sedan dess.

• Laddar…
  5. C
    Medlem · 9 247 inlägg
    Kolla t.ex. Hilti:s guide: http://www.ohioservicesupply.com/pdf/tool-selector-chart.pdf
    Om vi utgår från att du vill borra 40mm hål rekommenderas alltså TE 60 (7,3 J) eller större maskin för optimalt resultat, men även TE 40 (4,9 J) och TE 50 (5,2 J) klarar uppgiften.
    Notera dock att många märken som riktar sig till konsumentmarknaden tenderar att överdriver specifikationerna en hel del. Jag skulle hålla ögonen öppna efter en proffsmaskin.

• Laddar…
  6. T
    Medlem · VG · 11 257 inlägg
    Jag köpte en rejäl borrhammare på Jula för 500 på kampanj. Den är ofta på kampanj. Den har borrat många hål i granitberg. när min svåger lånade den kom hans kompis med sin hilti för att visa var skåpet skulle stå. Det visade sig att julas, en röd meec borrade dubbelt så fort som Hiltin. Säkert en gammal hilti. Men julas maskin är bättre än man kan tro, särskilt för de pengarna.

Rätt som det var en dag small den till ordentlig och blå rök stod som skjuten ur en kanon åt alla håll ur den. Då var den precis över tre år gammal och så väl använd att jag såg den som uttjänt. Men jag tog ändå med den till Jula när jag åkte dit för att skaffa en ny likadan, och sa som det var. De gav mig då en ny på garantin.

• Laddar…
  7. T
    Medlem · VG · 11 257 inlägg
    Vad gäller hyrmaskin brukar det kosta ungefär en tusing att hyra ett komplett kompressorpaket ett dygn. Då får du kompressor på kärra att dra efter bilen, rejäl tryckluftsborrmaskin och borrstål. Varje hål tar då ca en minut att borra.

• Laddar…
  8. S
    Medlem · gävleborg · 560 inlägg

spaxx

Medlem
    Hej, om man sköljer ur borrhålet med vatten, blir det inte så att borrkaxet sliter på borren då, det blir ju som en gegga direkt.

Och det är väl inte så bra att hela tiden kyla den varma borren med vatten, chockas den inte då?

9. C
    Medlem · 9 247 inlägg
    Om borret blivit så varmt att det "chockas" när du kyler det så har du garanterat redan förstört det.

10. S
    Medlem · gävleborg · 560 inlägg

spaxx

Medlem
    Aha men alla brukar säga att om jag borrar i granit så bör jag inte kyla av, utan hellre varva med 2-3 borrar.

• Laddar…
  11. H
    Medlem · Stockholm · 709 inlägg

hyggabus

Medlem
    i nån tråd gav nån tipset att ha en hink med sand bredvid och efter typ 10 cm borrning så skiftar man till en kall borr och sticker ner den varma i sanden. INTE i vatten, då dör borret.

Hyr du en riktig bergborr, alltså med släpvagnskompressor, så behöver man i princip inte bry sig om borren, den kyls kontinuerligt av tryckluften samtidigt som hålet blåses rent. Borrhastigheten är totalt överlägsen allt annat.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.