59 509 läst · 26 svar
60k läst
26 svar
Borra i berg -tips och tricks
En 65;a är en förbättring på den gamla 56;an, de kallas så, de luftdrivna handborrmaskinerna. Finns färdiga paket att hyra på ramirent, med kompressor, slang, vikt, taska och borrmaskin med olika borrar. Börja med bröstarstål (80cm) nyp fast borren med skon, där den svänger om du förstår va ja menar, gör påhugget, därefter häng på vikten o bara styr den.
Medlem
· Västra götaland
· 481 inlägg
Det hade vart snyggt förståss.... Men vad ska jag kika efter för "specs" på en eventuell begagnad maskin? Är det joule som ska vara högt?cpalm skrev:
"Joule" ska vara högt, men framför allt, ska du inte pressa på borren! Tryck bara lätt och känn hur den äter sig ner i stenen. Själv har jag en elektriskt driven borrhammare från Clas O från 2005 ( 600
och den har borrat massor med 12 och 16 mm hål sedan dess.
Kolla t.ex. Hilti:s guide: http://www.ohioservicesupply.com/pdf/tool-selector-chart.pdfGallianoman skrev:
Om vi utgår från att du vill borra 40mm hål rekommenderas alltså TE 60 (7,3 J) eller större maskin för optimalt resultat, men även TE 40 (4,9 J) och TE 50 (5,2 J) klarar uppgiften.
Notera dock att många märken som riktar sig till konsumentmarknaden tenderar att överdriver specifikationerna en hel del. Jag skulle hålla ögonen öppna efter en proffsmaskin.
Jag köpte en rejäl borrhammare på Jula för 500 på kampanj. Den är ofta på kampanj. Den har borrat många hål i granitberg. när min svåger lånade den kom hans kompis med sin hilti för att visa var skåpet skulle stå. Det visade sig att julas, en röd meec borrade dubbelt så fort som Hiltin. Säkert en gammal hilti. Men julas maskin är bättre än man kan tro, särskilt för de pengarna.
Rätt som det var en dag small den till ordentlig och blå rök stod som skjuten ur en kanon åt alla håll ur den. Då var den precis över tre år gammal och så väl använd att jag såg den som uttjänt. Men jag tog ändå med den till Jula när jag åkte dit för att skaffa en ny likadan, och sa som det var. De gav mig då en ny på garantin.
Rätt som det var en dag small den till ordentlig och blå rök stod som skjuten ur en kanon åt alla håll ur den. Då var den precis över tre år gammal och så väl använd att jag såg den som uttjänt. Men jag tog ändå med den till Jula när jag åkte dit för att skaffa en ny likadan, och sa som det var. De gav mig då en ny på garantin.
Vad gäller hyrmaskin brukar det kosta ungefär en tusing att hyra ett komplett kompressorpaket ett dygn. Då får du kompressor på kärra att dra efter bilen, rejäl tryckluftsborrmaskin och borrstål. Varje hål tar då ca en minut att borra.
Hej, om man sköljer ur borrhålet med vatten, blir det inte så att borrkaxet sliter på borren då, det blir ju som en gegga direkt.
Och det är väl inte så bra att hela tiden kyla den varma borren med vatten, chockas den inte då?
Och det är väl inte så bra att hela tiden kyla den varma borren med vatten, chockas den inte då?
i nån tråd gav nån tipset att ha en hink med sand bredvid och efter typ 10 cm borrning så skiftar man till en kall borr och sticker ner den varma i sanden. INTE i vatten, då dör borret.
Hyr du en riktig bergborr, alltså med släpvagnskompressor, så behöver man i princip inte bry sig om borren, den kyls kontinuerligt av tryckluften samtidigt som hålet blåses rent. Borrhastigheten är totalt överlägsen allt annat.
Hyr du en riktig bergborr, alltså med släpvagnskompressor, så behöver man i princip inte bry sig om borren, den kyls kontinuerligt av tryckluften samtidigt som hålet blåses rent. Borrhastigheten är totalt överlägsen allt annat.
För att borra i sten är problemet att göra det precision. Är stenen ojämn och rotationen för hög hoppar borret lätt runt. Fyrkorsborr är bättre före precisionen.
Men måste starta med låg hastighet och ett visst tryck. Annars hoppar borren eller händer ingenting. Det kräver lite träning.
Det blir svårare ju mer ojämn stenen är.
Det är smart att börja med ett litet borr, gå till ett större och sedan till den dimension man vill ha. Kyl med vatten. Använd skydd för näsa och mun. Det kommer att damma otrevligt även om man sprutar vatten. Utan skydd kommer du att märka det dagen efter.
När man välkommet in i hålet är det oftast inga problem att borra. Nu kommer problemet med att borra rakt eller i vinkel istället. Om man behöver borra säg i 90 grader utan att ha special utrustning försök att bygga en liten ramp själv, eller ta hjälp av någon med ett långt vattenpass.
Det behövs inga dundermaskiner utan stenborr, rotationshastighet och tryck avgör. Titta i maskinens bruksanvisning för att se joule och dimensionen på hålen maskinen klarar. Starkare maskiner gör jobbet fortare men är svårare att få precision på hålet. Med olika borrstorlekar i uppstarten och lite övning går det ganska lätt.
Men måste starta med låg hastighet och ett visst tryck. Annars hoppar borren eller händer ingenting. Det kräver lite träning.
Det blir svårare ju mer ojämn stenen är.
Det är smart att börja med ett litet borr, gå till ett större och sedan till den dimension man vill ha. Kyl med vatten. Använd skydd för näsa och mun. Det kommer att damma otrevligt även om man sprutar vatten. Utan skydd kommer du att märka det dagen efter.
När man välkommet in i hålet är det oftast inga problem att borra. Nu kommer problemet med att borra rakt eller i vinkel istället. Om man behöver borra säg i 90 grader utan att ha special utrustning försök att bygga en liten ramp själv, eller ta hjälp av någon med ett långt vattenpass.
Det behövs inga dundermaskiner utan stenborr, rotationshastighet och tryck avgör. Titta i maskinens bruksanvisning för att se joule och dimensionen på hålen maskinen klarar. Starkare maskiner gör jobbet fortare men är svårare att få precision på hålet. Med olika borrstorlekar i uppstarten och lite övning går det ganska lätt.