76 600 läst ·
47 svar
77k läst
47 svar
Borra i berg -tips och tricks
Bilhammare mot berg är i princip bara att glömma, det fungerar inte om inte berget är väldigt poröst och "sprickigt". Skulle det vara det skulle slägga gett mer effekt.
Borrhammare och kilar, eller hellre snigeldynamit på en sten i mark, är nog vägen framåt. I bägge fallen måste man frilägga runt stenen.
Borrhammare och kilar, eller hellre snigeldynamit på en sten i mark, är nog vägen framåt. I bägge fallen måste man frilägga runt stenen.
Medlem
· Halland
· 4 502 inlägg
Tack för ett ärligt svar, du har just sparat mig tre tusen. Då är det borrhammare av monstermodell som gäller. Kanske en beg Hilti från Tradera även om de flesta ser ut som skit. Eller den kraftigaste jag hittar från Jula eller Biltema.tommib skrev:
Bilhammare mot berg är i princip bara att glömma, det fungerar inte om inte berget är väldigt poröst och "sprickigt". Skulle det vara det skulle slägga gett mer effekt.
Den här (9 J): https://www.jula.se/catalog/verktyg...re/elektriska-borrhammare/borrhammare-011625/
Eller den här (12 J): https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/borrhammare/borrhammare-1500-sds-max-2000043589
Skall även se om jag hittar någon Hilti men tveksamt till de priserna.
Julamaskinen har ingen slirkoppling. Lutar man för mycket en bit ner i hålet blir det blåmärken. Dock håller den länge och klarar garanterat det du beskriver, köp till lite vettiga borr bara. Den är på rea ett par ggr om året, ner till 1000-lappen åtminstone.
Medlem
· Halland
· 4 502 inlägg
FRAMSTEG!
Min Bosch GBH2-28D krossar! Visserligen bara 10 mm men ändå. Nytt MEEC borr från Jula. Fortsättning följer, kanske slipper jag köpa ny maskin?
Min Bosch GBH2-28D krossar! Visserligen bara 10 mm men ändå. Nytt MEEC borr från Jula. Fortsättning följer, kanske slipper jag köpa ny maskin?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra poäng. En feature som inte ska underskattas. Min Biltema har det inte. Fick känna på det igår när jag maximerade IQ-insatsen och borrade ett 28 mm hål med en hand och höll dammsugaren med andra 👌tommib skrev:
Medlem
· Halland
· 4 502 inlägg
Rymma upp dom med först 16 och sedan 25. Skall iväg och köpa borrar nu när jag vet att metoden fungerar.tommib skrev:
Jag har grävt runt lite till och lyckats få in ett spett. Det går att vicka men inte en chans att få upp stenen i ett stycke.
Men jag börjar med att spräcka av toppen så det går att köra över.
Jag är väl medveten att detta kan ta några dagar. Jag kör två-tre hål i tagen och låter maskin och borr vila.
Medlem
· Halland
· 4 502 inlägg
Medlem
· Halland
· 4 502 inlägg
Har nu kommit hem från Jula. Jag noterade att 20mm är det största borr de har till SDS+. I desperation köpte jag ett set med spräckkilar som enligt reklamen skall kunna spräcka stenar upp till 2 meter diameter. Recensionerna verkade popsitiva. I morgon får vi se hur det går.
Kilarna skall sättas i hål som är 18 mm så jag köpte ett 20mm för att ha lite marginal. Var ute och provborrade lite i kväll och det är inga problem att rymma upp de tidigare hålen från 10mm, dock inte så mycket snabbare som man kan tro.
Kilarna skall sättas i hål som är 18 mm så jag köpte ett 20mm för att ha lite marginal. Var ute och provborrade lite i kväll och det är inga problem att rymma upp de tidigare hålen från 10mm, dock inte så mycket snabbare som man kan tro.