Hej,

Jag har i helgen fått ordning på läckande kopplingar till brunnen i sommarstugan. Resultatet blev bra eftersom jag fick hjälp här så nu testar jag på nytt att rådfråga er med tidigare erfarenhet.

Nuläget ser ut som nedan:
IMG_3325.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädgårdsslangen går längs med marken och ringlar sig bort mot uteköket där den är kopplad till en kran.

Önskat resultat:
Få slangen nergrävd i PEM-slang/rör under marken så den inte syns mer än vid brunnen.

Nu till min fråga. Hur svårt är det att borra ett hål igenom cementringen?? Hålsåg hade ju blivit ”snyggast” även om det inte kommer synas men det verkar som att det är svårt att göra beroende på vad man har för maskiner och hålsåg framförallt?

Det jag har att tillgå hemma är en vanlig skruvdragare samt en borrhammare som jag tidigare borrat och spräckt berg med.

Att göra flera hål och sen knacka bort det i mitten verkar enklast men hur gör jag med armering då tex? Dessutom om ni har tips på hur jag gör många hål bredvid varandra utan att halka i de förra så vore det bra!

Om någon kan förklara varför det är vatten i brunnen samt om det är livsfarligt eller inte gör brunnen så vore det bra..

Tacksam för tips och trix :)
IMG_3337.jpeg
Skapa konto

C
Kan du köra borrhammaren utan hammarfunktion?
Biltema har prisvärda SDS-plus hålsågar för betong som funkar rätt okej för enstaka hål.

Det är inte dricksvatten det där va?

C cpalm skrev:
Kan du köra borrhammaren utan hammarfunktion?
Biltema har prisvärda SDS-plus hålsågar för betong som funkar rätt okej för enstaka hål.

Det är inte dricksvatten det där va?
Tack! Den har antingen bara slag eller slag och borr, funkar den inte med hålsåg då?

Angående dricksvatten eller ej så inväntar vi svar ifrån vattenprover men tidigare ägare har druckit lite men främst haft det till att koka potatis osv i. Gammalt protokoll finns och då var det inga värden som stack iväg.

I höstas var det inget vatten där nere så det känns som att snön som smält osv har gett detta fenomen. Tidigare ägaren pratade om att det var ett bra ställe att förvara dricka tex eftersom det är lite svalare.

Utveckla gärna mer :)

O Oskpet skrev:
Tack! Den har antingen bara slag eller slag och borr, funkar den inte med hålsåg då?

Angående dricksvatten eller ej så inväntar vi svar ifrån vattenprover men tidigare ägare har druckit lite men främst haft det till att koka potatis osv i. Gammalt protokoll finns och då var det inga värden som stack iväg.

I höstas var det inget vatten där nere så det känns som att snön som smält osv har gett detta fenomen. Tidigare ägaren pratade om att det var ett bra ställe att förvara dricka tex eftersom det är lite svalare.

Utveckla gärna mer :)
Jag har gjort hål ett par ggr i cementrör till PEM-slang, med vanligt slagborr. Tar lite tid, men det har gått bra varje gång. Sedan tätat runt PEM med cementspackel, typ "Husfix". Har nu hållit mer än 30 år i flera stycken. Men bara i ett rör når vattnet upp till slangen, och det är då öppet för avrinning (överfyllnadskydd typ). Just det borde vara ganska enkelt att fixa som "sommarvatten", annars med värmekabel för året runt.

Vad har du för brunn? Borrad med sänkt pump som skickar upp vattnet i centrumröret?
Så att vattnet som kommer är från den djupaste delen av borrhålet.
Då borde det väl vara dränerat i cementringens botten så att vattnet försvinner när det blir torrare?
Och tätat runt centrumröret med det inre cementröret så att det inte rinner ned i borrhålet den vägen?

Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Jag har gjort hål ett par ggr i cementrör till PEM-slang, med vanligt slagborr. Tar lite tid, men det har gått bra varje gång. Sedan tätat runt PEM med cementspackel, typ "Husfix". Har nu hållit mer än 30 år i flera stycken. Men bara i ett rör når vattnet upp till slangen, och det är då öppet för avrinning (överfyllnadskydd typ). Just det borde vara ganska enkelt att fixa som "sommarvatten", annars med värmekabel för året runt.

Vad har du för brunn? Borrad med sänkt pump som skickar upp vattnet i centrumröret?
Så att vattnet som kommer är från den djupaste delen av borrhålet.
Då borde det väl vara dränerat i cementringens botten så att vattnet försvinner när det blir torrare?
Och tätat runt centrumröret med det inre cementröret så att det inte rinner ned i borrhålet den vägen?
Menar du slagborr och sen hålsåg då alltså? Har inte slagborr men kan säkert låna någon i så fall.

Det är en borrad brunn med pump längst ner i hålet/foderröret så vattnet som ligger på ytan borde inte kunna rinna ner i själva brunnen och det vattnet.

Vanlig enkel "borrmaskin" med slag, och betongborrstål. Har inte testat hålsåg i betong, och hade inte SDS för 30 år sedan (men det fanns bra maskiner=, jag tror min var en AEG från början av 80-talet då.

Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Vanlig enkel "borrmaskin" med slag, och betongborrstål. Har inte testat hålsåg i betong, och hade inte SDS för 30 år sedan (men det fanns bra maskiner=, jag tror min var en AEG från början av 80-talet då.
Tack för svar!

Går ett vanligt sånt borr igenom eventuell armering då?

C
O Oskpet skrev:
Nä tyvärr, du behöver en maskin som kan ge rotation utan slag.
https://www.biltema.se/verktyg/borr/halsagar/halsag-for-stenmaterial-2000044820

Angående dricksvatten så tänker jag att man definitivt vill undvika att det rinner ner ytvatten i brunnen, så det brukar vara lite mer skyddat än så där.

• Gilla
Oskpet
  • Laddar…
Jag kan eventuellt köpa en PEM-slang billigt som har 50mm ytterdiameter. Visst borde det funka med 52mm hålsåg som Biltema har då eller kommer det bli för tajt för att få igenom? 2mm större hål än vad slangen är ger ju inga jättemarginaler samtidigt som det borde gå att trä igenom hålet då eller hur?

Tanken är ju sen att bara trä igenom vattenslangen genom PEM-slangen.

Tips på hur jag kan täta slangen där den kommer upp ur marken mot uteköket tas tacksamt emot. Det bästa hade ju varit något slags lock som jag kan göra ett mindre hål i för att trä igenom vattenslangen bara. Vill inte att alltför många djur, skräp osv ska åka ner i PEM-slangen..

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
C
O Oskpet skrev:
Jag kan eventuellt köpa en PEM-slang billigt som har 50mm ytterdiameter.
Låter som du skapar dig massa onödigt arbete. PEM 50 är väldigt bänglig att hantera. Normalt läggs PEM-slang av lämplig dimension direkt i backen.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Låter som du skapar dig massa onödigt arbete. PEM 50 är väldigt bänglig att hantera. Normalt läggs PEM-slang av lämplig dimension direkt i backen.
Ja, lägg vanlig PEM20 direkt från brunn i mark och sätt koppling till trädgårsslang där du behöver den.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Ja, lägg vanlig PEM20 direkt från brunn i mark och sätt koppling till trädgårsslang där du behöver den.
Måste jag inte byta koppling i så fall om jag ska ha PEM direkt från kranen?
Har just satt dit en kran med ventil som vattenslang passar på.
Tanken med ett större rör i marken är att jag ska kunna byta ut vattenslangen efter en tid så den inte blir för äcklig IOM att det står vatten i den över tid. Vattnet ska det diskas med osv är det tänkt. Ser ut som nedan nu.
. IMG_3326.jpeg
Skapa konto

C
O Oskpet skrev:
Tanken med ett större rör i marken är att jag ska kunna byta ut vattenslangen efter en tid så den inte blir för äcklig IOM att det står vatten i den över tid.
Det är ingen som håller på och byter ut vattenslangar med jämna mellanrum för att de blivit "äckliga" inuti.
Nog för att det blir en del gojs, men lite skit rensar magen 😆

Visst kan du fixa nåt så att du kan koppla PEM-slangen på kranen, men då kan den väl lika gärna gå ner i backen utanför betongringen?

Visst ser ju att det finns ett foderrör, men så vitt jag kan se finns det inget som hindrar vattennivån att stiga över toppen på foderröret. Det känns som sagt inte idealiskt att brunnen badar i sumpvatten.

Ny fråga/funderng!

Om jag skulle använda mig av min borrhammare och göra flera små hål som jag meslar ut så PEM-slangen går igenom. Kan jag använda något annat än cement i pulverform (typ husfix) för att täta runt hålet sen då?

Det verkar finnas såna tuber man köper silikon i tex? känns som att det vore bra om hålet blir någorlunda tätt så det inte letar sig in smuts/vatten där som på sikt kan frysa eller vittra sönder betongen osv? Byggskum, hur håller det om det ligger under marken tex? ska ju inte synas så det estetiska är ju inte av yttersta vikt.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Det blev 50mm PEM-slangen. 55kr för tot. 30 meter så det kändes överkomligt samt att då har jag även om jag vill använda den för fler saker framöver såsom redskapsållare samt förbereda och gräva ner för eventuell skarvsladd under marken längre fram.

Det ska sitta ändpluggar på den så jag antar att dessa kan användas som skydd mot smuts bara jag gör hål för själva vattenslangen i dessa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.