Hej!

Har ett fritidshus med en grävd brunn ca 100 m från huset (servitut). Nu är där en icke fungerande handpump, förmodligen trasig backventil. Varttnet är ej drickbart.

Funderar nu på att borra en brunn och dra in vatten till huset och undrar vad det kan tänkas kosta? Fungerande året runt inkl varmvatten. Finns krypgrund så ganska enkelt att få in vatten den vägen.

Grannen som befinner sig ca 70 m bort och ca 10 m längre ner har en borrad brunn på ca 40 m med en tillrinning på ca 450 L har jag för mig. Drickbart.

Mitt hus står på berg men i slänten bredvid kan det ev vara mindre berg. Hur mycket påverkar borrning i berg kontra jord/sand..?

En annan ide är att höra med grannen om man kan köpa in sig på deras brunn. Vad är en rimlig slant för det? Eller är det en tokig ide..?

Kostar ca 40-60tkr beroende på vilken utrustning och hur komplicerad installation ni önskar. Eget är alltid bäst, även om nuvarande granne är ok så kanske nästa är botten.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kostar ca 40-60tkr beroende på vilken utrustning och hur komplicerad installation ni önskar. Eget är alltid bäst, även om nuvarande granne är ok så kanske nästa är botten.
Så jag kan räkna med ca 60 för borrning, pumpar, frostskyddad rördragning, varmvattenberedare... det låter som en ok kostnad. Tack för info

Ytterligare ett alternativ är att jag pumpar vatten från den befintliga grävda brunnen som ligger ca 100 m från huset och använder det vattnet till disk, dusch och ev WC och tar med dricksvatten... en budgetvariant :)

Vad krävs det för pump som klarar 5 m brunn och 100 m som går några meter upp och ner..? Inga problem där väl..?

En vanlig jetpump eller liknande fixar den pumpningen. 1500:- kanske typ. Slangen kostar ju en del, 25 eller 32 mm PEM-slang.
Om du ska borra så är det billigare om du har berg högt upp. Sträckan som borras i jord måste förses med foderrör och det kostar extra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.