8 862 läst ·
17 svar
9k läst
17 svar
Bordsåg av hög kvalité finsnickeri (typ Powermatic)
Nån här som vet hur man justerar klingan mot bordet på en MJ2325D? Jag köpte sågen från DUAB-huset för 18 månader sen och fick kalassnitt till en början. Men igår när jag skulle såga lite mdf märkte jag att klingans bakkant ligger ca 0,5 mm (+) närmre bordet/anhållet än framkanten. Det gör ju att bitarna kärvar lite i bakkant och snitten fransar upp bitarna och de mäter inte korrekt efter ett snitt heller. Helt oacceptabelt! Nån som har "tweakat" en sån här och justerat klingan mot bordet eller anhållet? Går vinkeln på anhållet att justera?
Du måste först och främst se till att klingan är parallell med eventuella T-spår i bordet. När den är det så kan du justera klyvanhållet. Och hur man justerar sågen borde stå i bruksanvisningen och gör det inte det så finns det väl en sprängskiss. Utifrån den borde man kunna gissa vad som händer om man släpper på lite skruvar och justerar.
Funderade på om det är så enkelt att någon skruv har släppt efter som det var bra från början.
Om inte annat så ring till försäljaren, och glöm inte att kolla you tube för sågen är vll en kina maskin som sålts i massa olika namn
Funderade på om det är så enkelt att någon skruv har släppt efter som det var bra från början.
Om inte annat så ring till försäljaren, och glöm inte att kolla you tube för sågen är vll en kina maskin som sålts i massa olika namn
Jag håller med! Jag noterar att gapet i klingans bakkant blir "trängre" både mot T-spåren i bordet och mot klyvanhållet, vilket förstås talar för att upphängningen av motorn är problemet. Har kontaktat DUAB för respons över vilka skruvar jag skall ge mig på, men har en hyfsad bild av det efter att ha hittat motsvarande sprängskiss över Axminsters motsvarighet av såg.
Tack för svar!
Tack för svar!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden