F fibers skrev:
Så det kan bli påtvingat kommunalt VA i framtiden om det är enskilt VA på en fastighet?
Ja, din fastighet kan tvångsanslutas till det kommunala VA-nätet oavsett vad du tycker. Men det gäller liksom inte överallt. Ligger din fastighet i någon känslig miljö (strandnära) och det är ett rimligt antal fastigheter på rimligt grävavstånd från närmaste reningsverk och vattenverk - finns viss risk att kommunen får för sig att inrätta verksamhetsområde, som det heter. Då får ditt enskilda avlopp användningsförbud, du ansluts till det kommunala avloppsnätet och oftast också till det kommunala vattennätet (men det är, som en vänlig person helt korrekt redan påpekat, frivilligt).

Ligger ditt hus i skogen en mil eller mer från närmaste reningsverk och du har 2 grannar, varav en sommarstuga, är risken tämligen liten.

• Gilla
LaT och 3 till
  • Laddar…
F fibers skrev:
@fribygg

Så det kan bli påtvingat kommunalt VA i framtiden om det är enskilt VA på en fastighet?
@fibers
Det blir obligatoriskt att betala anslutningsavgiften för avloppet när verksamhetsområde har inrättat och anslutningspunkt vid fastighetsgräns är anordnad.

Jag har ytterst svårt att tro att kommunerna kan tvinga nån till vattenanslutning, men pga de krav som ställs på volymmätning av det egna vattnet innan man skickar det i det kommunala avloppet tror jag att de flesta fastighetsägare även betalar avgift för kommunalt vatten om huvudmannen drar fram vattenanslutning till fastighetsgräns.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
F fribygg skrev:
@fibers
Det blir obligatoriskt att betala anslutningsavgiften för avloppet när verksamhetsområde har inrättat och anslutningspunkt vid fastighetsgräns är anordnad.

Jag har ytterst svårt att tro att kommunerna kan tvinga nån till vattenanslutning, men pga de krav som ställs på volymmätning av det egna vattnet innan man skickar det i det kommunala avloppet tror jag att de flesta fastighetsägare även betalar avgift för kommunalt vatten om huvudmannen drar fram vattenanslutning till fastighetsgräns.
När det finns en anslutningspunkt är du skyldig att betala avgiften. De kan inte tvinga dig att fysiskt ansluta. Har du en godkänd egen avloppsanläggning och egen brunn kan du fortsätta använda det. Men avgiften får du betala oavsett, liksom årsavgift.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Egen brunn med bra vatten är att föredra framför kommunalvatten.
Egen brunn med dåligt vatten är ett rent helsike och ingenting som man vill ha.

En släkting har eget vatten med sugslang direkt ur Kronoby å. Ibland är vattnet så grumligt att det stockas i entums rör fastän han har satt en sil och en slamkopp på inkommande röret. Allt som kommer i kontakt med vattnet blir brunt. Inklusive alla kläder och sängkläder och bestick och tallrikar och golv och människor och så vidare. Dricksvattnet måste bäras från en källa i skogen för kranvattnet är direkt odrickbart.
En bekant i Bjurholms kommun har det godaste och klaraste vattnet jag någonsin har druckit direkt ur egen brunn grävd i en grusaktig backe högt ovanför Örån. Vattnet tvättar bättre än vanligt ledningsvatten eftersom det inte behöver kalkas. Alla mätvärden lär vara perfekta.

Så stor skillnad kan det vara.

• Gilla
fibers och 2 till
  • Laddar…
Vårt gamla borrhål från 50 talet hade riktigt gott vatten, tyvärr sinade den efter en slang lossade och den stod och spolade konstant en hel helg och istället för att spola och köpa en liten 240v pump som gick ner i hålet borrade vi nytt samtidigt som vi borrade för bergvärme.
Nya hålet ger ca 6m3/h och ett av bergvärmehålet gav 40m3 på 20 minuter innan borraren gav upp och sa att han aldrig varit med om så mycket vatten i sitt 55åriga yrkesliv som brunnsborrare.

Nya hålet är tyvärr inte lika gott vatten, men efter några år är det typ okej.

Inga problem att fylla poolen, året vi borrade var riktigt torrt och han som borrade hade folk som ringde hela tiden och ville ha borrat eller spolat pga sinande brunnar.

I vår kommun kostar kommunalt vatten och avlopp som en helt ny egen anläggning var tionde år, dessutom har jag planer på att slänga ner en lite 240v pump i gamla hålet så man kan köra elverk om det blir strömlöst länge.

Min bror hade ingen ström på 11 dagar efter Alfrida och lånade mitt elverk, när grannarna åkte långt för att köpa flaskvatten körde han tvättmaskinen på elverket..

J JohanPI skrev:
Jag och min fru letar hus i Västra Götaland. Vår magkänsla är att undvika hus utan kommunalt vatten, då det känns som det kan vara mycket jobb, krångel och osäkerhet kring egen brunn. Dock minskar det ju våra möjligheter en hel del. När vi letar online är det dock svårt att få ett helhetsintryck om hur det är att bo med egen brunn.

Vi har aldrig levt med egen brunn. Vi har inte heller ägt hus tidigare, så det kommer att vara mycket nytt för oss att lära även om huset har kommunalt vatten.

Ni som har erfarenhet, vad tycker ni?
Hej
Har bott i två hus med eget vatten och tycker inte att det är att rekommendera. Grävda brunnar har ofta höga bakteriehalter och ledningsangripande egenskaper. Borrade brunnar brukar ha höga halter av järn , mangan , radon eller något annat problem som kräver filter , som ska skötas.
God smak behöver heller inte nödvändigtvis betyda god kvalitet .... PFAS smakar inte.
En standardanalys säjer inget om bekämpningsmedel , tungmetaller, radioaktivitet eller miljögifter.
Tror inte att många brunnsägare lägger de 30 - 40 kkr. som det kostar att få reda på mera om sitt vatten.
Det gör däremot det kommunala vattenverket - varje år.
Vid ett lokalt strömavbrott dör den egna anläggningen men kommunalt vatten kommer ofta från en högre
belägen reservoar och fungerar med självtryck.
Man kan leva med egen brunn men det har inga fördelar. Kommunalt är säkrare , billigare ( det är avloppet som kostar mest ) och framför allt problemfriare.
M.v.h.

J JohanPI skrev:
Tack för många jättebra svar! Det är en del fokus på kostnad, vilket såklart är viktigt, men det är inte så att det blir jobbigt eller känns osäkert med eget vatten?

Vi tänker då både på praktiska aspekter som att allt mekaniskt ska fungera: el ska gå, slangar ska inte frysa, brunnen ska inte frysa/torka ur/kalka igen. Men också på om själva vattnet kan bli otjänligt: att det kan dyka upp bakterier/virus/parasiter, tungmetaller, radioaktiva ämnen, andra föroreningar.

Testar man vattnet ofta för sånt? Byter man filter ofta och använder man någon typ av filtertablett för dricksvatten sen?
Vi har en gammal grävd brunn som vi aldrig haft torka eller otjänligt vatten.
Vi har inga filter eller dylikt, bytte pumpen i år efter ett haveri.
Gamla pumpen var från -02 och den nya kostade 1800kr.
Vi gör vattenprov vart 5:e år

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
det beror vart huset ligger och vad värdet är finns ju fal där komunen har tvingat fram kommunalt vatten om då huset har ett lågt värde så kan det bli jobbigt för många att klara av investeringen

S Sängrökaren skrev:
Vid ett lokalt strömavbrott dör den egna anläggningen men kommunalt vatten kommer ofta från en högre
belägen reservoar och fungerar med självtryck.
Man kan leva med egen brunn men det har inga fördelar. Kommunalt är säkrare , billigare ( det är avloppet som kostar mest ) och framför allt problemfriare.
M.v.h.
Dina upplevelser kring hur dåligt och jobbigt det varit att ha eget VA tänker jag inte polemisera mot, det är dina upplevelser, även om mina är betydligt mer positiva.
Ovanstående påstående vill jag dock protestera mot. Jag vill hävda att det är tämligen ovanligt att kommunala vattentäkter har självtryck. Elberoende pumpar, vattentorn och grejer är betydligt vanligare. Finns ingen el kommer inget nytt vatten upp i tornet, och trycket sjunker fort i takt med att nivån sjunker. Det kommunala vattnet kan också komma ganska långt bort ifrån och behöva pumpas. (Däremot vet jag några med enskilt vatten som har självtryck.)

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Beror ju också på kvaliten på det kommunala vattnet, i min kommun skulle jag aldrig vilja ha kommunalt vatten då det är riktigt äckligt jämfört med mitt egna. Där jag bodde innan var det bra så där skulle jag kunna tänka mig kommunalt vatten.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Dina upplevelser kring hur dåligt och jobbigt det varit att ha eget VA tänker jag inte polemisera mot, det är dina upplevelser, även om mina är betydligt mer positiva.
Ovanstående påstående vill jag dock protestera mot. Jag vill hävda att det är tämligen ovanligt att kommunala vattentäkter har självtryck. Elberoende pumpar, vattentorn och grejer är betydligt vanligare. Finns ingen el kommer inget nytt vatten upp i tornet, och trycket sjunker fort i takt med att nivån sjunker. Det kommunala vattnet kan också komma ganska långt bort ifrån och behöva pumpas. (Däremot vet jag några med enskilt vatten som har självtryck.)
Du protesterar mot något som jag inte påstår. Vattentäkterna ligger av naturliga skäl nästan alltid på lågpunkter och för att uppfordra vatten därifrån via vattenverk till högreservoar eller vattentorn krävs som du mycket riktigt påpekar el.
Mitt resonemang om leverans med självtryck från högreservoar förutsätter normala driftförhållanden , då denna vanligtvis är fylld 50 - 100 %. Högreservoarer som servar samhällen upp till småstads storlek dimensioneras om möjligt så att full reservoar motsvarar en dygnsförbrukning. Vattentorn kan vara mindre.
Under pågående strömavbrott vet man att vattenförbrukningen minskar rejält.
Vattendistributionen kommer vid strömavbrott att fortsätta fungera med självtryck under 1-2 dygn , och innan reservoaren är tom har antingen elen kommit tillbaka eller i svåra fall kommunen hunnit starta reservkraft. Även här är kommunen bättre rustad än den enskilde.
Tryckstegringsstationer och vattenverk i små samhällen byggdes tidigare med hydrofortankar kopplade mot nätet. Dessa brukade klara tryckhållningen i ett par timmar vid strömavbrott. Numera ersätts hydroforerna av varvtalsreglerade pumpar. Den tekniken blir naturligtvis känsligare för strömavbrott
.
Ovanstående utläggningar om teknik tycker jag är ett mycket mindre problem än att kvaliteten och kvalitetskontrollen på enskilt vatten är så mycket sämre. Vi får hoppas att det man inte vet tar man ingen skada av. 😉

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.