10 208 läst ·
40 svar
10k läst
40 svar
Borde vi undvika att köpa ett hus med egen brunn?
Finns absolut för- och nackdelar. Är du den som vill bygga sin egen dator för att kunna få det som du vill, eller köper du hellre en (potentiellt dyrare) burk som bara är att trycka på knappen?
Inget av det är direkt fel, men ställer olika krav.
Inget av det är direkt fel, men ställer olika krav.
Det jobbiga är ju när kommun kommer och tvingar på en kommunalt vatten för 100-200k.Rejäl skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Jag resonerar som att det som fungerat i 50+ år, fungerar nog ett tag till. Det var värre vintrar på 70-talet, när vår brunn borrades och vattenledningen till källaren grävdes ner. Sen kan givetvis saker gå sönder, men en pump och tryckströmbrytare har lång livslängd, en hydrofor ännu längre.J JohanPI skrev:...men det är inte så att det blir jobbigt eller känns osäkert med eget vatten?
Vi tänker då både på praktiska aspekter som att allt mekaniskt ska fungera: el ska gå, slangar ska inte frysa, brunnen ska inte frysa/torka ur/kalka igen. Men också på om själva vattnet kan bli otjänligt: att det kan dyka upp bakterier/virus/parasiter, tungmetaller, radioaktiva ämnen, andra föroreningar.
Testar man vattnet ofta för sånt? Byter man filter ofta och använder man någon typ av filtertablett för dricksvatten sen?
Föroreningar dyker sällan bara upp i vattnet, de kommer någonstans ifrån. En grävd brunn riskerar att få inträngning av ytvatten, medan en borrad brunn kan vara borrad i olämplig berggrund och göra vattnet mineralhaltigt, till exempel. Det mesta går att filtrera bort, och filtren fungerar olika beroende på vad det är de ska ta bort.
Själv håller jag inte på och testar vattnet stup i kvarten. Kan vara lämpligt att ta ett vattenprov vid inflyttning, och den som har filter vill kanske testa filtrets effekt genom att analysera vattnet, annars är det ingen större vits.
Personligen skulle jag säga att avloppet är det ni ska hålla ögonen på. Till att börja med; hur strikt eller liberal syn har kommunen på enskilda avlopp? Om strikt, har tidigare ägare redan åkt på att anlägga nytt avlopp, är det lugnt för er som köpare. Om liberal, var mentalt förberedda på att detta kan komma att ändras, och det blir till att anlägga nytt avlopp ändå.
Vad gäller anslutning till kommunalt VA, sker detta med tvång, åtminstone vad gäller avloppet. Beslut om utökande av verksamhetsområdet för kommunalt VA sker som regel i kommunfullmäktige, och alla kommunala handlingar är offentliga. Ofta lägger kommunen ut planer i lite mer lättillgänglig form på sin hemsida, eller den kommunala VA-huvudmannens hemsida.
Ett sätt att slippa kommunalt VA är att köpa hus långt ifrån närmaste reningsverk. Det är inte helt spiksäkert, det finns som sagt kommuner som är mycket strikta i sin syn på avlopp, men en vettig landsbygdskommun låter inte gräva en halvmil för att ansluta 3 fastboende och 5 sommarstugor till VA-nätet.
Jag skulle rekommendera att man tar vattenprov innan man köper alternativt skriver in något i köpebrevet som reglerar OM brunnen är otjänlig. Det kan finnas större risk för dåligt vatten om fastigheten ligger nära en jordbruksfastighet som besprutas etc men bra att kolla status på vattnet samt vilken årgång det är på pump och rör(är det gamla rör riskerar man exempelvis förhöjd järnhalt och lite missfärgning). Men jag skulle säga att det vattnet som vi har i stugan(egen brunn) är milvis godare än det kommunala vatten vi har i huset.
Kan också vara bra att kolla kapaciteten på vattnet. Vi och grannarna har väldigt olika kapacitet.
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
Vi har djupborrad brunn och aldrig haft problem med den, har prickat placeringen bra och har alltid haft mycket vatten.
I byn, som vi bor strax utanför, så har de problem med vattenläckor flera gånger per år och vattnet stängs av för att sen komma brunt vatten i kranarna.
Med det sagt så är det väl säkert så att det finns dåliga brunnar o bra kommunala avlopp, men inget av de ger en garanti.
Vi bad om vattenprov innan vi köpte vårt hus, och ett tips är att ta ett glas vatten på visningen så det smakar gott
I byn, som vi bor strax utanför, så har de problem med vattenläckor flera gånger per år och vattnet stängs av för att sen komma brunt vatten i kranarna.
Med det sagt så är det väl säkert så att det finns dåliga brunnar o bra kommunala avlopp, men inget av de ger en garanti.
Vi bad om vattenprov innan vi köpte vårt hus, och ett tips är att ta ett glas vatten på visningen så det smakar gott
Det är väl av vikt att ni ställer tydliga frågor till säljaren om de har egen anläggning. För vatten, har det tagits vatten prover? (Om så, när och vad visade dom?) Har det någongång varit problem med vattnet? (Dålig tillgång/grumligt/mycket sand i filtren) hur mycket vatten använder nuvarande ägare jämfört mot er, ensam gammal gumma förbrukar inte lika mycket som familj med tonåringar.
Ang avlopp, vad är det för anläggning, när anlades den, har det funnits några problem, har något problem åtgärdats är det något som borde åtgärdas. Hur lång är förväntad livstid på anläggningen, hur ser drift och underhåll ut. Har kommunen sagt något om anläggning eller framtida krav på anslutning till kommunalt system eller krav på uppdatering till modernare anläggning. Om infiltration, hur gammal, kvalitet på den. Vart ligger den, har någon haft åsikter om placering. Finns det servitut på någon del av systemet för ägaren eller till någon granne?
Var väl de frågor jag själv skulle vilja ha svar på som jag kom på, utan att ge det närmare fundering.
Ang avlopp, vad är det för anläggning, när anlades den, har det funnits några problem, har något problem åtgärdats är det något som borde åtgärdas. Hur lång är förväntad livstid på anläggningen, hur ser drift och underhåll ut. Har kommunen sagt något om anläggning eller framtida krav på anslutning till kommunalt system eller krav på uppdatering till modernare anläggning. Om infiltration, hur gammal, kvalitet på den. Vart ligger den, har någon haft åsikter om placering. Finns det servitut på någon del av systemet för ägaren eller till någon granne?
Var väl de frågor jag själv skulle vilja ha svar på som jag kom på, utan att ge det närmare fundering.
Varje brunn är unik. Vissa har så pass bra vatten att inga filter behövs ens för den kräsne.
Men oavsett så är det viktigt att brunnen är völskött, ledningar är på korrekt djup för att inte frysa och att tryckkärl är välskött. Sedan är det ju tillrinning och tillgång till vatten som är viktigt så klart
Vattenprov bör tas varje år om man har barn hemma, eller om man märker någon skillnad. Är man ensam så räcker det väl när något förändras.
Min erfarenhet är att de som tar hand om sin brunn och har rätt rening där det behövs har betydligt bättre och godare vatten än kommunalt.
Men oavsett så är det viktigt att brunnen är völskött, ledningar är på korrekt djup för att inte frysa och att tryckkärl är välskött. Sedan är det ju tillrinning och tillgång till vatten som är viktigt så klart
Vattenprov bör tas varje år om man har barn hemma, eller om man märker någon skillnad. Är man ensam så räcker det väl när något förändras.
Min erfarenhet är att de som tar hand om sin brunn och har rätt rening där det behövs har betydligt bättre och godare vatten än kommunalt.
Tack alla andra som svarat också, toppentips om att fråga om anläggningen, smaka på vattnet, vattenprov och ev. klausul om tjänligt vatten. Börjar ändå låta lite mer överkomligt med egen brunn (om allt verkar stå rätt till med den specifika brunnen åtminstone)J JohanPI skrev:
Det är bra tips - många fastigheter har rena träskvattnet även om det är fullt tjänligt. Fräscht vatten direkt från brunn är guld värt enligt mig. Inget kul att behöva hålla på och greja med filter och annan utrustning för vattenbehandling. Så utöver vattenkvaliteten i kranen är det bra att kolla upp hur komplicerad befintlig anläggning är.J JohanPI skrev: