106 459 läst · 922 svar
106k läst
922 svar
Borde vi sluta amortera?
Helt allvarligt, har du läst matematik i skolan? Kan du på ett sansat sätt förklara vad det är du nu menar?Krilleman skrev:
Hm. Vet inte om du är seriös eller har du inte sett tidigare ekonomiska jämförelser i tråden? Jag har t.ex. angivet hur en global indexfond avkastat senaste 10 åren (297%) - har du missat de inläggen kanske?Krilleman skrev:
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 360 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 360 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 360 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 360 inlägg
Varför lyckas inte alla då?sysmali skrev:
Grundfrågan.
Mörkertalet är stort, ingen vill eller vågar berätta om försluter.
Eller menar förespråkarna enkom att alla vinner?
Om du lyckats så gratulerar jag dig!
Mark är inte speciellt värdefull om den ligger på fel ställe. Du kan ju argumentera för detta med de som ägde mark i de rysk-ockuperade delarna av Ukraina.F fribygg skrev:
Guld är ju en sån där grej som gör det lite trångt i byxan hos preppers, men helt ärligt, hur "Mad Max" måste världen bli innan någon sådan valuta faktiskt är mer användbar än pengar i praktiken?
Att sälja av ett aktie-innehav efter man flytt till ett någorlunda civiliserat land är förstås inga problem.
Men denna diskussionen är lite för löjlig och off topic för att jag ska vilja fortsätta den, så jag sätter punkt här.
Detta är din "religion" ja, men nu gjorde du nyss en antydan till att du har en annan matematisk/vetenskaplig grund än alla andra, kan du förklara den så att vi andra förstår? Jag är inte intresserad av dina känslomässiga och ideologiska övertygelser.Krilleman skrev:
Detta har vi ju avhandlat ca 20-30 ggr redan.Krilleman skrev:
1. Matematiskt agerade
2. Känslomässig agerade
Inget är rätt eller fel. Du kör efter nr 2. Helt ok!
Nej Självklart inte. Jag kollade nu upp och det var en måndag 1987 vilken då kallades Svarta måndagen då bl.a den Amerikanska börsen föll drygt 22%. https://sv.wikipedia.org/wiki/Svarta_måndagen#cite_note-dn_2008-1F fribygg skrev:Är man orolig att ens hus ska sprängas i luften är väl mark och guld lämpliga investeringsobjekt, kanske silver om du vill kunna köpa ditt bröd om och när banksystemen kollapsar eller ligger nere längre tid när du @RoAd flyr istället för att kämpa.
Bostadshus har ju trots allt den fördelen att de i normalfallet ger ägaren tak över huvudet.
Du var alltså inte med den svarta torsdagen som du förut påstod.
Då var jag med. Men å andra sidan föll villamarknaden i Stockholm nästan 20% från toppen våren 2022 till våren 2023 så allt kan hända.
Jag är inte med på vilka som har haft billiga globala indexfonder sista åren som är förlorare?Krilleman skrev:
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 360 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 360 inlägg
Jag har inga problem med detta upplägget.B bygges skrev:
Alla "vinnare" har flera uträkningar i procent, fast ingen hänvisar i klartext till den faktiska räntekostnaden på ett bolån som man inte amorterar, trots att den är fast.
Bara grafer för index på börsen vad jag sett hittills.
Jag kan absolut ha missat något, upplys mig gärna då!
Om du menar Israels krig mot palestinierna, så har du rätt för där är syftet att utrota motståndarna och dessutom få tillgång till havet och oljefyndigheterna. Två flugor i en smäll.R RoAd skrev:Blandar du in krig i ekvationen så kommer den inte gå din väg Hur många hus har inte tappat allt sitt värde i just krig?
Jag skulle nog välja att ha tillgångar som exempelvis aktier i händelse att jag blir drabbad av krig än att sitta med ett hus som kan sprängas i luften när som helst. Huset kan jag knappast ta med mig om jag måste fly.
Men i "normala" krig vinner inte angriparen på att förstöra det man erövrar. Eller hur? Hur som helst menade jag inte ett regelrätt krig utan samhällelig oro av någon grad. Något vi fredsskadade svenskar är helt oförberedda på, -för det kan inte hända här! En vanföreställning som övertydligt exponerats i denna tråd.
Nu är jag och säkert även du totalt okunnig i hur ett samhälle i krig fungerar. Jag tror att man inte helt säkert kan lita på ett finansiellt system uppbyggt på Internet.
Som jag med en dåres envishet försökt framföra, så är det bättre att lägga sig i sin varma torra säng och dra täcket över huvudet en kall och regnig natt, än att vifta med en svart mobilskärm utanför det tillbommade bankkontoret, skrikandes -Jag vill ta ut min vinst. NU!
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 360 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 360 inlägg
Jag står ju inte över FI i rang, du?Alfredo skrev:
Dnr 24-2187
Publicerad 7 mars av FI
https://www.google.com/url?sa=t&sou...oQFnoECBUQAw&usg=AOvVaw0be1ga0zVOGW_Wbxo0Iwh4
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat: