sysmali
H HuvudetPaSpiken skrev:
Vad är det för uträkning du syftar på? Jag har inte sett någon sådan nämnas.
Jag väntar på ditt svar på #469.

• Gilla
HuvudetPaSpiken
  • Laddar…
B
Krilleman Krilleman skrev:
Det roliga här med alla förespråkare som garanterat satsar alla sina pengar på börsen är att INGEN räknar med den kvarstående räntan som hela tiden blir den samma utan amortering.
Helt allvarligt, har du läst matematik i skolan? Kan du på ett sansat sätt förklara vad det är du nu menar?

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
sysmali
Enkelt

Du avser att amortera ditt bolån med 4000:- i månaden.
Men din kompis tipsar om indexfonder som "alltid" stiger på börsen.
Lägg mycket hellre pengarna på detta.

Hur mycket tjänar du på detta upplägg?
Hm. Vet inte om du är seriös eller har du inte sett tidigare ekonomiska jämförelser i tråden? Jag har t.ex. angivet hur en global indexfond avkastat senaste 10 åren (297%) - har du missat de inläggen kanske?

Krilleman
B bygges skrev:
Helt allvarligt, har du läst matematik i skolan? Kan du på ett sansat sätt förklara vad det är du nu menar?
Yes, enkelt.
Satsa aldrig pengar som du inte har råd att förlora.

Amortera alltid i första läget.

Satsa på börsen gör man gärna om man har pengar över.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
sysmali
Tror vi har lite alkoholstinna skribenter just nu. Blir lite cirkelresonemang.

• Haha
Sthlm_
  • Laddar…
Krilleman
sysmali sysmali skrev:
Hm. Vet inte om du är seriös eller har du inte sett tidigare ekonomiska jämförelser i tråden? Jag har t.ex. angivet hur en global indexfond avkastat senaste 10 åren (297%) - har du missat de inläggen kanske?
Varför lyckas inte alla då?

Grundfrågan.

Mörkertalet är stort, ingen vill eller vågar berätta om försluter.
Eller menar förespråkarna enkom att alla vinner?

Om du lyckats så gratulerar jag dig!

R
F fribygg skrev:
Är man orolig att ens hus ska sprängas i luften är väl mark och guld lämpliga investeringsobjekt
Mark är inte speciellt värdefull om den ligger på fel ställe. Du kan ju argumentera för detta med de som ägde mark i de rysk-ockuperade delarna av Ukraina.

Guld är ju en sån där grej som gör det lite trångt i byxan hos preppers, men helt ärligt, hur "Mad Max" måste världen bli innan någon sådan valuta faktiskt är mer användbar än pengar i praktiken?

Att sälja av ett aktie-innehav efter man flytt till ett någorlunda civiliserat land är förstås inga problem.

Men denna diskussionen är lite för löjlig och off topic för att jag ska vilja fortsätta den, så jag sätter punkt här.

• Gilla
  • Haha
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
B
Yes, enkelt.

Detta är din "religion" ja, men nu gjorde du nyss en antydan till att du har en annan matematisk/vetenskaplig grund än alla andra, kan du förklara den så att vi andra förstår? Jag är inte intresserad av dina känslomässiga och ideologiska övertygelser.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
sysmali
Yes, enkelt.

Detta har vi ju avhandlat ca 20-30 ggr redan.

1. Matematiskt agerade
2. Känslomässig agerade

Inget är rätt eller fel. Du kör efter nr 2. Helt ok!

F fribygg skrev:
Är man orolig att ens hus ska sprängas i luften är väl mark och guld lämpliga investeringsobjekt, kanske silver om du vill kunna köpa ditt bröd om och när banksystemen kollapsar eller ligger nere längre tid när du @RoAd flyr istället för att kämpa.
Bostadshus har ju trots allt den fördelen att de i normalfallet ger ägaren tak över huvudet.

Du var alltså inte med den svarta torsdagen som du förut påstod.
Nej Självklart inte. Jag kollade nu upp och det var en måndag 1987 vilken då kallades Svarta måndagen då bl.a den Amerikanska börsen föll drygt 22%. https://sv.wikipedia.org/wiki/Svarta_måndagen#cite_note-dn_2008-1
Då var jag med. Men å andra sidan föll villamarknaden i Stockholm nästan 20% från toppen våren 2022 till våren 2023 så allt kan hända.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
sysmali
Varför lyckas inte alla då?

Grundfrågan.

Mörkertalet är stort, ingen vill eller vågar berätta om försluter.
Eller menar förespråkarna enkom att alla vinner?

Om du lyckats så gratulerar jag dig!
Jag är inte med på vilka som har haft billiga globala indexfonder sista åren som är förlorare?

• Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
2,1 miljoner hade den genomsnittlige svensken i bolån 2023.
Källa på det tack för jag tror dig inte!

Krilleman
B bygges skrev:
Detta är din "religion" ja, men nu gjorde du i inlägget jag citerade en antydan till att du har en annan matematisk/vetenskaplig grund än alla andra, kan du förklara den så att vi andra förstår? Jag är inte intresserad av dina känslomässiga och ideologiska övertygelser.
Jag har inga problem med detta upplägget.

Alla "vinnare" har flera uträkningar i procent, fast ingen hänvisar i klartext till den faktiska räntekostnaden på ett bolån som man inte amorterar, trots att den är fast.

Bara grafer för index på börsen vad jag sett hittills.

Jag kan absolut ha missat något, upplys mig gärna då!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Blandar du in krig i ekvationen så kommer den inte gå din väg :) Hur många hus har inte tappat allt sitt värde i just krig?

Jag skulle nog välja att ha tillgångar som exempelvis aktier i händelse att jag blir drabbad av krig än att sitta med ett hus som kan sprängas i luften när som helst. Huset kan jag knappast ta med mig om jag måste fly.
Om du menar Israels krig mot palestinierna, så har du rätt för där är syftet att utrota motståndarna och dessutom få tillgång till havet och oljefyndigheterna. Två flugor i en smäll.

Men i "normala" krig vinner inte angriparen på att förstöra det man erövrar. Eller hur? Hur som helst menade jag inte ett regelrätt krig utan samhällelig oro av någon grad. Något vi fredsskadade svenskar är helt oförberedda på, -för det kan inte hända här! En vanföreställning som övertydligt exponerats i denna tråd.

Nu är jag och säkert även du totalt okunnig i hur ett samhälle i krig fungerar. Jag tror att man inte helt säkert kan lita på ett finansiellt system uppbyggt på Internet.

Som jag med en dåres envishet försökt framföra, så är det bättre att lägga sig i sin varma torra säng och dra täcket över huvudet en kall och regnig natt, än att vifta med en svart mobilskärm utanför det tillbommade bankkontoret, skrikandes -Jag vill ta ut min vinst. NU!

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Redigerat:
  • Gilla
robhol och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.