Jag och min sambo har under 50% belåningsgrad och amorterar för närvarande ändå 5000 per månad.
Jag känner spontant att detta är bra att göra men… är det verkligen det?
Om vi ser till 2024 så minskar vi alltså belåningen med 60000. Om vi låtsas att räntan kommer vara 4% resten av våra liv (40 år till) så har vi sparat 96000 i räntor under denna tid vilket ju förstås känns bra.
Å andra sidan så kommer ju inflationen under 40 år göra att både minskningen av lånet (60000) och ”avkastningen” genom sparad ränta är betydligt mindre.
Borde vi inte amortera..? Borde någon med ”lagom” belåningsgrad alls amortera?
Jag känner spontant att detta är bra att göra men… är det verkligen det?
Om vi ser till 2024 så minskar vi alltså belåningen med 60000. Om vi låtsas att räntan kommer vara 4% resten av våra liv (40 år till) så har vi sparat 96000 i räntor under denna tid vilket ju förstås känns bra.
Å andra sidan så kommer ju inflationen under 40 år göra att både minskningen av lånet (60000) och ”avkastningen” genom sparad ränta är betydligt mindre.
Borde vi inte amortera..? Borde någon med ”lagom” belåningsgrad alls amortera?
Jag (givetvis som familj) sålde bostaden 2021, precis innan det "vände" på bostadsmarknaden räntemässigt. Ruskig röta med slutpriset i åtanke spännande nog.
Runt 2018 ringde jag min bank och höjde min amortering för att jag önskade vara skuldfri innan jag var 50 år fyllda.
Då fick jag svaret i kundtjänst när jag ville höja amorteringen att det "var INGEN som önskade detta".
Tuff luck, sa jag. Men JAG vill öka min amortering trots kundtjänst som motade detta in i det sitsta.
Skräll? NEJ, banker tjänar pengar på att låna ut pengar.
Enkel matematik som få verkar förstå konstigt nog.
Amortera mera är vägen att gå enligt mig. 👍👍
Men jag är inte ekonom, jag är bara en simpel röris....
Men ingen vet var ni är om tio år.
Har ni då amorterat MER så är det enkom positivt.
För att komma åter OT så skulle jag ALDRIG råda dig att sluta amortera helt, du bör således ÖKA din amortering om du har möjlighet då den dagen du är skuldfri kommer fortare.
Och vad sa sossarnas vise man Göran P?
De som är satt i skuld är aldrig...
Runt 2018 ringde jag min bank och höjde min amortering för att jag önskade vara skuldfri innan jag var 50 år fyllda.
Då fick jag svaret i kundtjänst när jag ville höja amorteringen att det "var INGEN som önskade detta".
Tuff luck, sa jag. Men JAG vill öka min amortering trots kundtjänst som motade detta in i det sitsta.
Skräll? NEJ, banker tjänar pengar på att låna ut pengar.
Enkel matematik som få verkar förstå konstigt nog.
Amortera mera är vägen att gå enligt mig. 👍👍
Men jag är inte ekonom, jag är bara en simpel röris....
Men ingen vet var ni är om tio år.
Har ni då amorterat MER så är det enkom positivt.
För att komma åter OT så skulle jag ALDRIG råda dig att sluta amortera helt, du bör således ÖKA din amortering om du har möjlighet då den dagen du är skuldfri kommer fortare.
Och vad sa sossarnas vise man Göran P?
De som är satt i skuld är aldrig...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Amortering är sann.
Sparande i indexfonder är?
Även oavsett <50%
Risken med att aldrig göra sig skuldfri är att pengarna landar på annat (fel) ställe...
Människan är svag så resor/bilar/osv går alltid före tack vare att det "ska se bra ut" i dagens samhälle.
För man "måste" ju ha en fin bil på uppfarten... Trots att det inte är "din"?!
Mitt råd = alltid:
Amortera!
Spendera endast pengar som är dina, på riktigt.
Konstigt nog har jag kommit ruskigt långt på detta sättet.
Köpt dyra bilar kontant till säljares stora förvåning...
Visst är det lite annorlunda?
Men dock sant.
Prova på, det tar år att kunna, men ack så trevligt att äga det man har hemma.
Även oavsett <50%
Risken med att aldrig göra sig skuldfri är att pengarna landar på annat (fel) ställe...
Människan är svag så resor/bilar/osv går alltid före tack vare att det "ska se bra ut" i dagens samhälle.
För man "måste" ju ha en fin bil på uppfarten... Trots att det inte är "din"?!
Mitt råd = alltid:
Amortera!
Köpt dyra bilar kontant till säljares stora förvåning...
Men dock sant.
Prova på, det tar år att kunna, men ack så trevligt att äga det man har hemma.
Redigerat:
Låter som att du gjort ett klokt val att amortera om du inte kan hantera kapital utan faller för diverse lockelser.Krilleman skrev:
Amortering är sann.
Även oavsett <50%
Risken med att aldrig göra sig skuldfri är att pengarna landar på annat ställe...
Människan är svag så resor/bilar/osv går alltid före tack vare att det "ska se bra ut" i dagens samhälle. För man "måste" ju ha en fin bil på uppfarten... Trots att det inte är "din"?!
Mitt råd:
Amortera!
Men dock sant.
TS kan ju dock ha andra förutsättningar och kan klara av ett långsiktigt sparande. Börsen har väl lågt räknat en förväntad avkastning på c8%/år. Överstiger därmed med råge TS hypotetiska bild om en ränta i all oändlighet på 4%.
Det du beskriver låter ju fint.S Sthlm_ skrev:Låter som att du gjort ett klokt val att amortera om du inte kan hantera kapital utan faller för diverse lockelser.
TS kan ju dock ha andra förutsättningar och kan klara av ett långsiktigt sparande. Börsen har väl lågt räknat en förväntad avkastning på c8%/år. Överstiger därmed med råge TS hypotetiska bild om en ränta i all oändlighet på 4%.
Men långt ifrån alla kan hantera detta.
Några kan absolut rodda med detta, all heder till dessa. MEN...
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/PolEO0/borsfesten-over-lucas-21-forlorade-sin-kontantinsats
Hur många vågar berätta detta i sanning? Vad är mörkertalet?
Lyckas alla på spekulation 8%?
Jag spelar livet säkert å andra sidan.
Och här rullar jag vidare i MIN bil som jag betalat kontant för stora egna pengar.
Mina lockelser är att äga det jag köper.S Sthlm_ skrev:
Men jag förstår att det är annorlunda för dig...
Detta tankesätt från "förr" är att verka gammalmodig, som verkar vara få förunnat nu för tiden dock. Varför ska man ha pengar på kontot innan man handlar? 🤔
Utan att veta vem du är så antar jag att du kör gärna en leasad "fin" bil och flyger jorden runt på lånade pengar också.
Konstigt nog är jag själv inte alldeles lastgammal heller med mina åsikter.
Kanske ligger något i uppfostran trots allt.
Detta tankesättet kräver väldigt många år av ekonomisk karaktär för att lyckas dock. 👍
Har du provat detta, utan att satsa allt på börsen? 😉
Helt tvärt emot att "inte kunna hantera kapital" som du benämner tidigare.
Redigerat:
Motfråga: hur mycket sparar/investerar ni?
Rekomenderar att ni försöker hitta en bra balans mellan spara (räntekonto), investera (långsiktigt, billiga breda indexfonder) och amortera.
Vilken balans mellan dessa beror på hur ni vill leva ert liv och vilka ekonomiska förutsättningar ni har.
Rekomenderar att ni försöker hitta en bra balans mellan spara (räntekonto), investera (långsiktigt, billiga breda indexfonder) och amortera.
Vilken balans mellan dessa beror på hur ni vill leva ert liv och vilka ekonomiska förutsättningar ni har.
När vi för en månad sedan, mest tack vare värdestegringen, kom under 50% belåningsgrad på huset vi köpte med 100% lån för fem år sedan förhandlade vi om lånet. Fick ner räntan med x antal kronor och ökade amorteringen med lika mycket.
Jag amorterar hellre än betalar ränta.
Jag amorterar hellre än betalar ränta.
O OskarJ skrev:
Svaret är enkelt.Keiller skrev:
Amortera, amortera, amortera.
Givetvis ska ni även ha en buffert för oförutsedda utgifter, den bufferten måste alltid finnas med i beräkningen.
Jag skulle aldrig komma på idén att låna till en bil.Krilleman skrev:
Jag skulle aldrig komma på idén att betala en flygbiljett på annat sätt än med kreditkort.Krilleman skrev:
😉