sysmali sysmali skrev:
Amorterar du på det lånet?
Ja. Jag betalade av allt på ett halvår. Så nu är jag skuldfri igen. 😇

• Ledsen
Sthlm_
  • Laddar…
sysmali
Intet Intet skrev:
Ja. Jag betalade av allt på ett halvår. Så nu är jag skuldfri igen. 😇
Härligt, då sover du gott misstänker jag.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Hejsan.
Mycket intressant tråd de var mycket längesen de fanns något som var såhär intressant.
Så här resonera jag som föd på 90talet. Min mål grupp samt mycket av mina bekanta är alltid målet de ska se bra utåt. Bilar,resor och annat mög.
Men jag har en helt annan uppfattning om de hela.
När jag köpte gården för drygt 11 årsen. De som har stört mig mest av allt med fastighetsköpet är kontroll uppgifterna som kommer från banken varje år.
Jag gjort valet jobba som dåre ta massa extra jobb och bara jobba o jobba. Köpt äldre bilar som bara fungera köpt kvailte produkter direkt vad gäller kläder och annat så de håller längre. Lagt nästan 90% av lönen som blir över på amorterat för gården. 5% som jag lagt på investering av säkra börsbolag. Varje månad när budget kollas över finns de några 100lappar över skickat in de på lånet också.
För min del har de resluterat oktober 2024 kommer sista autogirot dras för gården.
33 år gammal har fastighet som skuldfri med ett värde på ca 5miljoner. Den känslan ska man inte underskatta.
Men ett sånt upplägg passar inte alla. Sen är lite vilka mål man vill sätta upp också här livet.
Banken har hela tiden sakt till mig att jag inte behöver amortera.
Men måste bejakat att jag inte haft något hälsosamt liv under 11-12 år då fokus har legat på bli skuldfri.
Så den 1/1 2025 kommer gå ner till 50% tjänst för jag behöver inte jobba mer endå ha de gott ställt.
Jag har jätte många bekanta som båda måste jobba hel tid för de ska gå runt. Den pressen vill inte jag ha på mig.
så de avvägning som ni själva måste beslut om.
Men sen hatar allt som heter kreditkort Lessing allt annat som blir förvalta någon annas egendom.
Allt jag vill ha ska jag äga själv.

• Gilla
  • Älska
robhol och 5 till
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Jag och min sambo har under 50% belåningsgrad och amorterar för närvarande ändå 5000 per månad.

Jag känner spontant att detta är bra att göra men… är det verkligen det?

Om vi ser till 2024 så minskar vi alltså belåningen med 60000. Om vi låtsas att räntan kommer vara 4% resten av våra liv (40 år till) så har vi sparat 96000 i räntor under denna tid vilket ju förstås känns bra.

Å andra sidan så kommer ju inflationen under 40 år göra att både minskningen av lånet (60000) och ”avkastningen” genom sparad ränta är betydligt mindre.

Borde vi inte amortera..? Borde någon med ”lagom” belåningsgrad alls amortera?
Minska amorteringen 80% och öka sparandet istället. Pengarna du sparat kan du använda till att amortera större poster med om du vill det i framtiden, eller renovera huset.
Vi har inge amorterat en krona på lånet på vårat hus. Pengarna hamnade på sparkontot och löpande har vi istället renoverat huset när vi haft råd. Den värdeökningen har sänkt vår belåningsgrad mycket snabbare än amortering. Vi har dessutom pengar över till annat.

sysmali
sysmali
H HuvudetPaSpiken skrev:
[länk]
Tror du skickade fel länk. Dessutom bakom betalvägg.

sysmali sysmali skrev:
Tror du skickade fel länk. Dessutom bakom betalvägg.
Det var rätt länk. Ja den är bakom betalvägg!

sysmali
H HuvudetPaSpiken skrev:
Det var rätt länk. Ja den är bakom betalvägg!
Aha, tycker du jag ska köpa artikeln för att förstå vad du vill säga?

Eller du kanske kan föra diskussionen framåt genom att skriva vad du vill säga?

B
sysmali sysmali skrev:
Trodde det var Ernst Wigforss som myntade det uttrycket.

Edit: [länk]
❤️ Möjligen har du rätt MEN det är INTE Göran Persson

H HuvudetPaSpiken skrev:
[länk]
Låst artikel. Det handlar förmodligen om vad som står i Ordspråksboken 22:7 för den som åtminstånde har tillgång till en bibel.

Krilleman
Det roliga här med alla förespråkare som garanterat satsar alla sina pengar på börsen är att INGEN räknar med den kvarstående räntan som hela tiden blir den samma utan amortering.

Och till viss del även stiger räntan, men givetvis även sjunker dem stundom.

Jag har hållit på denna tes en stund för att syna börsen-förespråkarna.
Men ingen är villig att nämna denna. För det passar ju inte in i deras kalkyl...

Nu är det det dags att kasta in den i elden...

Hur håller sig 8% index på börsen över tio år då summan som satsas enkom att inte amortera?

2,1 miljoner hade den genomsnittlige svensken i bolån 2023.
Men i den Kungliga Hufvudstaden var genomsnittet 3,5 miljoner för bolånekunderna.

Och som någon sa till mig lite lätt spydigt...
"Räkna på"

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Härligt, då sover du gott misstänker jag.
Ja. Jag gillar att äga mitt hus samt allt annat jag äger. Att vara i händerna på en procentare är inte min grej.

R
Intet Intet skrev:
Så du menar att "tak över huvudet" inte har ett ekonomiskt värde? Hur fredsskadad får man bli?
Blandar du in krig i ekvationen så kommer den inte gå din väg :) Hur många hus har inte tappat allt sitt värde i just krig?

Jag skulle nog välja att ha tillgångar som exempelvis aktier i händelse att jag blir drabbad av krig än att sitta med ett hus som kan sprängas i luften när som helst. Huset kan jag knappast ta med mig om jag måste fly.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.