117 945 läst ·
922 svar
118k läst
922 svar
Borde vi sluta amortera?
Du kan väl lämna ett arv efter dig på fler sätt än ett avbetalt hus? Tror ingen här förespråkar att ta bort amortering och ersätta den med konsumtion.A AndersS skrev:
Medlem
· Västmanland
· 194 inlägg
Vill man lämna arv efter sig gör man generellt rätt i att sluta amortera och soara på börsen istället. Ökad flexibilitet för exempelvis förtida arv, och mer pengar slutändan.A AndersS skrev:
Absolut, men vilken annan investering ger en sån trygghet och glädje till familjen som ett egenbyggt och färdig amorterat hus?S Sthlm_ skrev:
Vill man lämna bestående värden efter sig ser man till att köpa skog, mark är ju som bekant en ändlig resurs.A August Eriksson skrev:
Att bygga eller köpa villa (eller hyresfastighet) och amortera på den är dock för de allra flesta det lättare sättet att trygga sitt boende och bygga förmögenhet över tid, men det är ju klokt att inte lägga alla ägg i samma korg.
Har funderat lite hur jag fick struktur och beslutade, det var ur ett helhetsperspektiv av familjeekonomi.
Och här ingick även olika pensioner, etc, för både mig och min sambo/fru.
Det gjordes när jag var i 35-40 års ålder och skulle välja placering av pensionpengar, men även olika efterlevandeskydd, försäkringar, etc.
Men vi gjorde även planering för generella besparingar och amortering.
Det tog några timmar och efter det hade jag en plan för tiden fram till pension. Under resan sedan fanns kontrollpunkter med tänkta justeringar och viktning/risktagande.
Den genomgången var betydligt mera värdefull än "amortering hit och besparing dit".
Fick inga drastiska förändringar i familjelivet, så nu är den planen avslutad.
Så till ts, tänk helhet utifrån era förutsättningar och kanske ta hjälp om det känns krångligt. Jag hade själv pysslat med aktier som besparing sedan början 80-talet men inte satt det i helhetsperspektiv.
Och här ingick även olika pensioner, etc, för både mig och min sambo/fru.
Det gjordes när jag var i 35-40 års ålder och skulle välja placering av pensionpengar, men även olika efterlevandeskydd, försäkringar, etc.
Men vi gjorde även planering för generella besparingar och amortering.
Det tog några timmar och efter det hade jag en plan för tiden fram till pension. Under resan sedan fanns kontrollpunkter med tänkta justeringar och viktning/risktagande.
Den genomgången var betydligt mera värdefull än "amortering hit och besparing dit".
Fick inga drastiska förändringar i familjelivet, så nu är den planen avslutad.
Så till ts, tänk helhet utifrån era förutsättningar och kanske ta hjälp om det känns krångligt. Jag hade själv pysslat med aktier som besparing sedan början 80-talet men inte satt det i helhetsperspektiv.
Om du har fler arvingar kan ett hus eller annan fast egendom skapa stora klyftor och problem. Cash eller fonder/aktier är enklast ett dela.F fribygg skrev:Absolut, men vilken annan investering ger en sån trygghet och glädje till familjen som ett egenbyggt och färdig amorterat hus?
Vill man lämna bestående värden efter sig ser man till att köpa skog, mark är ju som bekant en ändlig resurs.
Att bygga eller köpa villa (eller hyresfastighet) och amortera på den är dock för de allra flesta det lättare sättet att trygga sitt boende och bygga förmögenhet över tid, men det är ju klokt att inte lägga alla ägg i samma korg.
Men man ska väl leva själv också, sitta och titta på olika kontoutdrag passar inte alla, den dag jag går runt knuten får de lösa det. Så har det varit i alla tider, förr var det oftast äldsta sonen som t.ex. tog över en gård som skulle brukas.😉Jonatan79 skrev:
Det kan du ha rätt i, precis som att lös egendom kan skapa problem oavsett om man har en ełler flera efterkommande.Jonatan79 skrev:
Ett hus har ju fördelen att den ger ägaren tak över huvudet och möjlighet att höja värdet genom eget arbete (vi är ju faktiskt på byggahus.se)
I mitt letande efter släkt och historia dök jag på en svärson som hamnade på Kalmar fängelse på 1850-talet utifrån hemfridsbrott hos sin svärmor efter att svärfadern dött och äldsta sonen blev ägare till gården. Månde tro om svärsonen letade efter kontanta medel som saknades i bouppteckningen😇Jonatan79 skrev:
Du ser, om inget hus funnits med i bilden- inget problemA AndersS skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Bra svar, för det var ingen passning till dig, mer en åsikt om det hela.S Sthlm_ skrev:
Jo hävstång har jag med, men ville inte ha alla ägg i samma korg......
/Workingclasshero
Börja med att avsätta 10% av nettoinkomsten till 75% sparande och 25% amortering. Den ökar du avsättningen 3-5% varje år.Den ofrivillige klåparen skrev:
Min far har 70 000 i månaden som pensionär och får inte lånA AndersS skrev: