117 945 läst ·
922 svar
118k läst
922 svar
Borde vi sluta amortera?
Det är få som tänker på detta sättet som du märker...M Molnpojken skrev:
Vanligt svensk bondförnuft är av utdöende art.
Ännu en som inte kan grundläggande matematik.Krilleman skrev:
Amortering är sann.
Sparande i indexfonder är?
Även oavsett <50%
Risken med att aldrig göra sig skuldfri är att pengarna landar på annat (fel) ställe...
Människan är svag så resor/bilar/osv går alltid före tack vare att det "ska se bra ut" i dagens samhälle.
För man "måste" ju ha en fin bil på uppfarten... Trots att det inte är "din"?!
Mitt råd = alltid:
Amortera!
Spendera endast pengar som är dina, på riktigt.
Konstigt nog har jag kommit ruskigt långt på detta sättet.
Köpt dyra bilar kontant till säljares stora förvåning...
Visst är det lite annorlunda?
Men dock sant.
Prova på, det tar år att kunna, men ack så trevligt att äga det man har hemma.
Matematik är ju ett för svårt ämne för vissa.Krilleman skrev:
Ännu en som inte kan grundläggande matematik.Krilleman skrev:
Amortering är sann.
Sparande i indexfonder är?
Även oavsett <50%
Risken med att aldrig göra sig skuldfri är att pengarna landar på annat (fel) ställe...
Människan är svag så resor/bilar/osv går alltid före tack vare att det "ska se bra ut" i dagens samhälle.
För man "måste" ju ha en fin bil på uppfarten... Trots att det inte är "din"?!
Mitt råd = alltid:
Amortera!
Spendera endast pengar som är dina, på riktigt.
Konstigt nog har jag kommit ruskigt långt på detta sättet.
Köpt dyra bilar kontant till säljares stora förvåning...
Visst är det lite annorlunda?
Men dock sant.
Prova på, det tar år att kunna, men ack så trevligt att äga det man har hemma.
Rullar också i min bil som är betald. Har över 10% avkastning senaste 10 åren på börsen. Snittränta under 2% på sista 2 åren. Räkna på du.Krilleman skrev:
Det du beskriver låter ju fint.
Men långt ifrån alla kan hantera detta.
Några kan absolut rodda med detta, all heder till dessa. MEN...
[länk]
Hur många vågar berätta detta i sanning? Vad är mörkertalet?
Lyckas alla på spekulation 8%?
Jag spelar livet säkert å andra sidan.
Och här rullar jag vidare i MIN bil som jag betalat kontant för stora egna pengar.
Vårat mål är att betala hela huslånet / renovera rubbet och bara ha driftkostnaden.
Jag har lärt mig i livet att det händer saker man inte rår över som förändrar så mycket.
Är huset betalt minskar det risken för kallsupar när man inte orkar göra något längre.
Jag har lärt mig i livet att det händer saker man inte rår över som förändrar så mycket.
Är huset betalt minskar det risken för kallsupar när man inte orkar göra något längre.
Jag tycker att det är ännu mer rimligt på kort sikt. Att ge tillbaka pengarna till banken och inte vara likvid, en förlorar jobbet och sen står man där. Då skiter banken i om lånet är 3 miljoner eller 1,6 - har du inte pengar till ränta och drift är det kört.Jonatan79 skrev:
Men ganska enkelt att ta ut dem från börsen, även om de skulle ha minskat lite i värde.
Mitt resonemang bygger på att amorteringen gör att man hamnar på farligt låga nivåer av likvida medel och medel man kan göra likvida utan villkor från andra med kort framförhållning.
Jan på rika tillsammans påpekade också i ett inlägg att några breda indexfonder hade varit bättre än alla hans egna aktieaffärer. Index snitt har en mycket liten risk över tid.Krilleman skrev:
