Krilleman
M Molnpojken skrev:
Jag är 45 och vi köpte precis ett hus(jag har sålt ett mindre) tillsammans med min sambo. Båda vill vara skuldfria vid 60. Vi kommer amortera så mycket vi kan. Glad att det finns andra som tänker som vi.
Det är få som tänker på detta sättet som du märker...

Vanligt svensk bondförnuft är av utdöende art.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Det är få som tänker på detta sättet som du märker...

Vanligt svensk bondförnuft är av utdöende art.
Att amortera om man riskerar sin likviditet är så långt från svenskt bondförnuft man kan komma. Om det nu finns en definition av en sån egenskap.
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Amortering är sann.

Sparande i indexfonder är?
Även oavsett <50%

Risken med att aldrig göra sig skuldfri är att pengarna landar på annat (fel) ställe...

Människan är svag så resor/bilar/osv går alltid före tack vare att det "ska se bra ut" i dagens samhälle.

För man "måste" ju ha en fin bil på uppfarten... Trots att det inte är "din"?!

Mitt råd = alltid:
Amortera!

Spendera endast pengar som är dina, på riktigt.

Konstigt nog har jag kommit ruskigt långt på detta sättet.
Köpt dyra bilar kontant till säljares stora förvåning...
Visst är det lite annorlunda?

Men dock sant.

Prova på, det tar år att kunna, men ack så trevligt att äga det man har hemma.
Ännu en som inte kan grundläggande matematik.
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Krilleman
B Broker skrev:
Ännu en som inte kan grundläggande matematik.
Sakligheten uteblir som vanligt när man lämnar riskmedvetna beslut.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jag citerade en talare och författare.
Men jag håller inte med denne på något sätt.
Det sved visst för dig dock.

Alla är vi olika, det är ju det som är givande!

Men fortfarande nämner ingen av förespråkarna för att satsa på börsen, något om det negativa i detta förfarandet...

Konstigt va?! 🤔
Matematik är ju ett för svårt ämne för vissa.
 
Krilleman
S sjoberga skrev:
Att amortera om man riskerar sin likviditet är så långt från svenskt bondförnuft man kan komma. Om det nu finns en definition av en sån egenskap.
Varför vill ingen diskutera riskerna då?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Varför vill ingen diskutera riskerna då?
Det är väl riskerna med att dra ned sin likviditet genom att amortera som jag anför?
 
Krilleman
S sjoberga skrev:
Det är väl riskerna med att dra ned sin likviditet genom att amortera som jag anför?
Jag anför riskerna som även rikatillsammans påtalar iom investera på börsen, även ren index.

För det verkar vara någon måttstock som benämns ofta i tråden.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jag anför riskerna som även rikatillsammans påtalar iom investera på börsen, även ren index.

För det verkar vara någon måttstock som benämns ofta i tråden.
Att satsa på fonder istället för att amortera när man är lågt belånad kan väl anses vara rimligt, iaf på lång sikt.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Amortering är sann.

Sparande i indexfonder är?
Även oavsett <50%

Risken med att aldrig göra sig skuldfri är att pengarna landar på annat (fel) ställe...

Människan är svag så resor/bilar/osv går alltid före tack vare att det "ska se bra ut" i dagens samhälle.

För man "måste" ju ha en fin bil på uppfarten... Trots att det inte är "din"?!

Mitt råd = alltid:
Amortera!

Spendera endast pengar som är dina, på riktigt.

Konstigt nog har jag kommit ruskigt långt på detta sättet.
Köpt dyra bilar kontant till säljares stora förvåning...
Visst är det lite annorlunda?

Men dock sant.

Prova på, det tar år att kunna, men ack så trevligt att äga det man har hemma.
Ännu en som inte kan grundläggande matematik.
Krilleman Krilleman skrev:
Det du beskriver låter ju fint.
Men långt ifrån alla kan hantera detta.

Några kan absolut rodda med detta, all heder till dessa. MEN...

[länk]

Hur många vågar berätta detta i sanning? Vad är mörkertalet?
Lyckas alla på spekulation 8%?

Jag spelar livet säkert å andra sidan.

Och här rullar jag vidare i MIN bil som jag betalat kontant för stora egna pengar.
Rullar också i min bil som är betald. Har över 10% avkastning senaste 10 åren på börsen. Snittränta under 2% på sista 2 åren. Räkna på du.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
S sjoberga skrev:
Det är väl riskerna med att dra ned sin likviditet genom att amortera som jag anför?
Amortera för alla sina slantar utan att ställa mat på bordet och lite buffert har jag redan benämnt.

Det är inte sunt.
 
Vårat mål är att betala hela huslånet / renovera rubbet och bara ha driftkostnaden.
Jag har lärt mig i livet att det händer saker man inte rår över som förändrar så mycket.
Är huset betalt minskar det risken för kallsupar när man inte orkar göra något längre.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Att satsa på fonder istället för att amortera när man är lågt belånad kan väl anses vara rimligt, iaf på lång sikt.
Jag tycker att det är ännu mer rimligt på kort sikt. Att ge tillbaka pengarna till banken och inte vara likvid, en förlorar jobbet och sen står man där. Då skiter banken i om lånet är 3 miljoner eller 1,6 - har du inte pengar till ränta och drift är det kört.

Men ganska enkelt att ta ut dem från börsen, även om de skulle ha minskat lite i värde.

Mitt resonemang bygger på att amorteringen gör att man hamnar på farligt låga nivåer av likvida medel och medel man kan göra likvida utan villkor från andra med kort framförhållning.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag anför riskerna som även rikatillsammans påtalar iom investera på börsen, även ren index.

För det verkar vara någon måttstock som benämns ofta i tråden.
Jan på rika tillsammans påpekade också i ett inlägg att några breda indexfonder hade varit bättre än alla hans egna aktieaffärer. Index snitt har en mycket liten risk över tid.
 
  • Gilla
bubble606 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
B Broker skrev:
Rullar också i min bil som är betald. Har över 10% avkastning senaste 10 åren på börsen. Snittränta under 2% på sista 2 åren. Räkna på du.
Du svara på ett inlägg, men bara på det du vill svara, inte på alla aspekter.

Grattis.
Räkna på!
 
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.