117 945 läst ·
922 svar
118k läst
922 svar
Borde vi sluta amortera?
B bygges skrev:Om frågan står mellan att hela livet amortera tills de 10 miljonerna i lån är bortamorterat jämfört att lägga undan de tänkta medlen för amortering och investera dessa för att vid senare tidpunkt lösa lånet kommer du med stor sannolikhet förbruka mindre pengar i processen med det senare alternativet. Om du tar allt på ett bräde, först 50%, 75% osv var inte riktigt vad jag syftade på.
Hur ska du ha det, anser du att hus ska amorteras? Löpande, stötvis eller allt på ett bräde?B bygges skrev:
Vi har ju krav på amortering av en anledning och de reglerna gäller såvitt jag förstår både dig och TS.
Varför rycker du saker ur sitt sammanhang?F fribygg skrev:
Frågan gällde för ett antal inlägg sedan att det skulle vara bättre att ha amorterat ner skulden i händelse av kris och sjukdom. Jag vidhåller, för 200e gången, att det är en fördel att investera pengarna. Om du nu av olika skäl absolut vill lösa lånet, då kan du ta medel från dina investeringar. Under de 20-30 år du investerat medlen har du med all sannolikhet haft högre avkastning jämfört besparingen av minskad räntekostnad vid månatlig amortering under ett helt liv.
Är det dags att släppa sargen? Vad är det som är så svårt att förstå?
Amorteringskravet har varit omdiskuterat ja och tyvärr får man förhålla sig till detta. Viss skillnad dock att amortera t.ex. 1 eller 5 %.
Och när målet inte är att växa för fort utan ha en sund struktur i bolaget, eller för den delen i sin privatekonomi?Unikt namn skrev:
Det är detta som är farligt.
Man ska aldrig bita av en för stor tugga i hetsen att "expandera".
Det kan dom få lov att fortsätta med i hetsens storstad.
Mera leasing, mera lån, mer av allt.
Men dessa tankegångar har inte alla som vill ha koll på ekonomin.
Inget konstigt alls.
Det här är väl kärnan i diskussionen. Vissa verkar tro att lån innebär något slags spel där man riskerar att förlora allt när det i själva verket kan vara ett ganska säkert sätt att bygga en starkare ekonomi.Krilleman skrev:
Absolut, vissa älskar att låna för att expandera.R RoAd skrev:
Vissa älskar att ha egna pengar för att expandera.
Jag rullar lugnt vidare på gammal hävd, både i min yrkesroll, men även i min privatekonomi.
Det enda vi kan luta oss tillbaka på med sanning är historien...
Där har du fel. Med lite tur går det vägen. Men "säkert", det är det inte. Mer som att spela på hästar. Lite tur och lite skickligt. Hazard, är ett annat ord för samma sak.R RoAd skrev:
Och det är ju helt ok, hellre åt det hållet än vansinnig spekulation.Krilleman skrev:
Men du kanske skulle ta av skygglapparna och inse att lån för att expandera en säker verksamhet eller för att satsa pengarna i en säker investering också kan vara vettigt och genomtänkt tillvägagångssätt.
Vi säger som exempel att du kan få ett kontrakt på ett jobb som du vet kommer ge en stor inkomst. Men det kräver att du köper en dyr maskin du inte har råd med kontant. Vissa skulle låna till, eller leasa maskinen. Du skulle inte ta jobbet?
Det är ok, men du behöver väl inte tycka att den som gör det gör fel tycker jag.
Givetvis skulle jag ta jobbet.R RoAd skrev:
Specialmaskinen skulle jag HYRA och låta kunden ta fakturakostnaden med X% i påslag. En hyresmaskin lämnar man tillbaka efter avslutad hyresperiod. Och det är inte alltid satt hur länge en period är. Man kan lämna tillbaka när kunden är nöjd med arbetet.
Det är inte samma sak som att låna för att köpa/leasa maskinen.
Mer pengar i kassan att expandera bolaget på riktigt enligt mig.
Där är skillnaden.
Det går inte att hyra den.Krilleman skrev:
Ok, du är tydligen för enkelspårig för att ta till dig argumenten. Jag gav det ett försök i.a.f.Krilleman skrev:
Men en bonusfråga: gjorde bolaget som hyr ut den till dig och antagligen har lånat till maskinen fel enligt dig?
Enkelspårig är jag då inte, jag är en lösningsorienterad man. 👍R RoAd skrev:
Fast du gillade inte min lösning. Det kan jag inte hjälpa. 😉
Låt oss fiktivt säga att den tilltänkta specialmaskinen kostar 20-30 miljoner i inköp.
Flera andra bolag har investerat i denna maskinen.
Men inte jag.
För det värsta som finns inom sunda bolag är "hyllvärmare".
Specialmaskiner kräver dessutom en hel del årligt underhåll/verifiering/certifiering/årlig kontroll som kostar stora pengar årsvis när dessa inte används. Och lägger du inte ut dessa fasta kostnader varje år förlorar specialmaskinen sitt värde.
Hur många bolag tror du har denna som hyllvärmare som lätt skulle hyra ut denna i låt oss säga 8 månader för att öka på likviditeten?
En specialmaskin är ju just det som är knaset, specialmaskiner används sällan.
Där är det alltid bättre att sondera marknaden först för hyra, kontra köp/leasing.
Jag har inte misslyckats att hyra en maskin inom VVS/svets hittils.
Och hyresmarknaden blir allt större årligen för just detta segmentet.
Och som svar på din fråga så uppskattar jag att något bolag köpt specialmaskinen så jag kan hyra ut den i min tur. Dom tog risken, inte jag.
Alla tjänar pengar på det.