B bygges skrev:
Hade jag i stället låst dessa medel kontant i en plåtlåda med hjul hade det varit kapitalförstöring och utebliven utveckling utan dess like.
Det är oftast billigare att inte ha bil överhuvudraget men för mig är det oerhört bekvämt att komma dit jag vill när jag vill.
M -MH- skrev:
Det var just att jag inte amorterade på villan utan lånade max som gjorde att jag kunde bli skogsägare i 30-årsåldern. Samt köpa mer några år senare. Jag har inte amorterat på 20+ år.
Annars brukar man ju sälja en virkespost och frigöra kapital på det viset. Den nyföryngrade skogen växer sen skapligt på de åren och skapar mycket gallringsved.
Unikt namn Unikt namn skrev:
Skulle grundaren av företaget själv vara tvungen att gneta ihop summan att bygga/köpa en lagerlokal skulle han få gneta bra länge innan det kunde realiseras.
Det är med verksamhetslokaler precis som med bostäder, om man planerar, ritar, bygger, underhåller, renoverar och städar dem själv blir de billigare än om man lejer in avlönad arbetskraft att uppföra och drifta lokalen.

Om man inte duger till det , eller orkar eller hinner får man bo och verka 'på hyra', men då förstår jag inte riktigt vad man har på byggahus.se att göra utan borde hänga på nått ställe för folk som hyr.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
B bygges skrev:
Varför vill du vara skuldfri om skulder kan ge dig större tillgångar?
Ja, varför vill man vara skuld-FRI?

Kanske för att det är en tillfredsställelse i att äga det man bor, åker i eller använder.

Något generationer före mig haft stolthet i och som nästa förhoppningsvis ska känna samma stolthet i.

Pengar är inte allt.
Nog för att kapitalet ökade några månadslöner kl 9 när börsen öppnade idag också.
Betar av mitt bostadslån med en balanserad plan där man är skuldfri innan 50år men kan när som helst släcka hela lånet.

Men som sagt balans och plan att bli skuldfri.

• Gilla
  • Älska
robhol och 2 till
  • Laddar…
B
P Pligg85 skrev:
Ja, varför vill man vara skuld-FRI?

Kanske för att det är en tillfredsställelse i att äga det man bor, åker i eller använder.

Något generationer före mig haft stolthet i och som nästa förhoppningsvis ska känna samma stolthet i.

Pengar är inte allt.
Nog för att kapitalet ökade några månadslöner kl 9 när börsen öppnade idag också.
Betar av mitt bostadslån med en balanserad plan där man är skuldfri innan 50år men kan när som helst släcka hela lånet.

Men som sagt balans och plan att bli skuldfri.
Trots allt jag som står på lagfart etc även om banken är involverad. Spelar det så mycket roll i detta korta jordliv om du helt och hållet äger? Är det inte viktigare att få njuta och uppleva under den korta tid man har?

Jag tycker det och har därför svårt att förstå varför man på ett nästan straffande sätt uppmanar andra att inte få ta del av och uppleva nymodigheter utifrån konceptet att man ska lösa saker mer eller mindre kontant, vilket för majoriteten av befolkningen är väldigt svårt.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Har en fundering kring det här med börsutvecklingen. Man räknar ju på en historisk värdeökning på satsade pengar, som då enligt experterna här i tråden ligger runt 7%.

Men den historia man räknar med är ju en historia av efterkrigstiden och den västerländska kapitalismens ständiga tillväxt och inkorporerande av fler och fler marknader. Det känns ju inte lika troligt att en sådan expansiv fas ligger fraför oss (inom det systemet iaf).
Nu ser vi istället att världen delas upp i olika block och diverse handelshinder och blockader av kapital rörelser och liknande införs.
Hur kommer den generella värdeökningen på börsen se ut om marknaderna krymper och eller det blir storkrig med den extrema kapitalförstöring som det innebär?

• Gilla
Radhussemlan och 3 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Jag tycker det och har därför svårt att förstå varför man på ett nästan straffande sätt uppmanar andra att inte få ta del av och uppleva nymodigheter utifrån konceptet att man ska lösa saker mer eller mindre kontant, vilket för majoriteten av befolkningen är väldigt svårt.
Jag tror att du missförstått tråden helt, det handlar inte om kontant betalning utan att amortera , dvs att ta lån och sedan betala av sin skuld.

• Gilla
Bemmbe
  • Laddar…
MultiMan
B bygges skrev:
Trots allt jag som står på lagfart etc även om banken är involverad. Spelar det så mycket roll i detta korta jordliv om du helt och hållet äger? Är det inte viktigare att få njuta och uppleva under den korta tid man har?

Jag ser det mest ur ett samhällsperspektiv. När en för stor del av konsumtionen är lånebaserad blir vi sårbara och svaga om skeppet börjar gunga pga t ex läget i omvärlden.

Enkla och snabba pengar som inte är våra egna tenderar även till att leda till överkonsumtion vilket kan vara skadligt på flera sätt, både för individen, samhället och vårt jordklot.

• Gilla
plåtrickard och 6 till
  • Laddar…
B
F fribygg skrev:
Jag tror att du missförstått tråden helt, det handlar inte om kontant betalning utan att amortera , dvs att ta lån och sedan betala av sin skuld.
Se mitt ordval i ett större sammanhang. Kontentan i tråden som många framför är att mottot ska vara att betala av sina skulder. Konceptet är för mig förlegat och mer från en tid när det var betydligt mer görbart jämfört de fantasipriser som råder för t.ex. bostäder.

• Gilla
elloffo
  • Laddar…
B
MultiMan MultiMan skrev:
Jag ser det mest ur ett samhällsperspektiv. När en för stor del av konsumtionen är lånebaserad blir vi sårbara och svaga om skeppet börjar gunga pga t ex läget i omvärlden.

Enkla och snabba pengar som inte är våra egna tenderar även till att leda till överkonsumtion vilket kan vara skadligt på flera sätt, både för individen, samhället och vårt jordklot.
Så är det, men det är mer på nivå för EU-ordförande att hantera än Svensson på sparvvägen 12.

L lop3r skrev:
Har en fundering kring det här med börsutvecklingen.
Vet du vad som hände den "svarta torsdagen"? Vi vet inte om och när börsen kraschar nästa gång..
L lop3r skrev:
Hur kommer den generella värdeökningen på börsen se ut om marknaderna krymper och eller det blir storkrig med den extrema kapitalförstöring som det innebär?
Det vet vi inte, jag tror dock att 'storkrig' innebär ökad produktion då det som förstörts bör ersättas.

B bygges skrev:

Men vad är definitionen av att leva och njuta då som enligt din definition vi inte har?

Vi byggde drömkåken när vi var nyss fyllda 30år på utvald egen mark och på en fastighet som är 1000ggr större än en stor täby-villa.

Både jag och frugan har 10v ledigt per år som vi ägnar åt våra gemensamma intressen.
Lägger stora summor på hus och trädgård mm.

Men eftersom vi inte fyller sociala medier med utlandssemester och fjällresa med leasingbil i bakgrunden så tycker genomsnittet att vi inte lever så det är egentligen inget nytt.

Amortering är ett sparande till barnen också och inte bara för sig själv.

Två vuxna i stabil familj i Sverige idag har sånt stort kassaflöde att det lätt ska räcka till allt, inkl amortering utan att tumma på livskvalitet.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Hur mycket konsumtion är lånebaserad?
1) Jag köper med kreditkort och betalar rubbet i slutet på varje månad.
Jag har svårt att se att detta är lånefinansierat. Det handlar bara om att jag får kredit tills fakturan kommer.

2) Jag belånar huset med 10% och konsumerar upp det.
Jag har svårt att se att detta är lånefinansierat. Jag har stora nettotillgångar. Jag bara konsumerade upp en del av mina nettotillgångar.

Ytterst få har negativa nettotillgångar. Det handlar i stort sett bara om några med studielån som inte ännu byggt upp ett sparande som är större än skulden. Något som kräver inkomst i några år.

Och så länge konsumtionen görs av någon med positiva nettotillgångar ser jag inte att man kan tala om lånefinansierad konsumtion. Man konsumerar ju för sina nettotillgångar.

MultiMan MultiMan skrev:
Finns det så mycket överkonsumtion då?
Och vad är överkonsumtion?
Att någon annan konsumerar för mer än man själv gör kanske? Då lär det finnas överkonsumtion.

• Gilla
elloffo
  • Laddar…
B
P Pligg85 skrev:
Men vad är definitionen av att leva och njuta då som enligt din definition vi inte har?

Vi byggde drömkåken när vi var nyss fyllda 30år på utvald egen mark och på en fastighet som är 1000ggr större än en stor täby-villa.

Både jag och frugan har 10v ledigt per år som vi ägnar åt våra gemensamma intressen.
Lägger stora summor på hus och trädgård mm.

Men eftersom vi inte fyller sociala medier med utlandssemester och fjällresa med leasingbil i bakgrunden så tycker genomsnittet att vi inte lever så det är egentligen inget nytt.

Amortering är ett sparande till barnen också och inte bara för sig själv.

Två vuxna i stabil familj i Sverige idag har sånt stort kassaflöde att det lätt ska räcka till allt, inkl amortering utan att tumma på livskvalitet.
Det blir konstigt att ta personliga exempel, kul att det gått bra för dig. Återigen, det är mycket dyrt med bostäder i många Svenska städer. Att ha ett tänk från 30-talet att man ska vara skuldfri innebär att det är svårt att leva som man skulle önska. Hela ekonomin är uppbyggd kring skuld-tillgång, alla tycks tjäna på det om än mer för vissa än andra (banker t.ex.). Livet är kort och sjukdom kan inträffa när som helst, jag ser noll värde i dessa gamla värderingar kring amortering och att vara skuldfri.

• Gilla
elloffo
  • Laddar…
B bygges skrev:
jag ser noll värde i dessa gamla värderingar kring amortering och att vara skuldfri.
Därför att du går baklänges.

B bygges skrev:
Se mitt ordval i ett större sammanhang. Kontentan i tråden som många framför är att mottot ska vara att betala av sina skulder. Konceptet är för mig förlegat och mer från en tid när det var betydligt mer görbart jämfört de fantasipriser som råder för t.ex. bostäder.
Givetvis ska man betala av sina skulder, vill man tjäna pengar på bankverksamhet ska man ha andelar i banken och inte tillhöra lånekunderna.
B bygges skrev:
Det blir konstigt att ta personliga exempel, kul att det gått bra för dig. Återigen, det är mycket dyrt med bostäder i många Svenska städer. Att ha ett tänk från 30-talet att man ska vara skuldfri innebär att det är svårt att leva som man skulle önska. Hela ekonomin är uppbyggd kring skuld-tillgång, alla tycks tjäna på det om än mer för vissa än andra (banker t.ex.). Livet är kort och sjukdom kan inträffa när som helst, jag ser noll värde i dessa gamla värderingar kring amortering och att vara skuldfri.
Du behöver inte amortera om du inte köper bostad eller annat på kredit och istället bor i hyreslägenhet, du betalar iofs varenda månad för att nån annan ska utföra arbeten som du kunde gjort själv skattefritt på fritiden och har förmodligen inte nått av värde att lämna efter dig till dina barn den dagen du trillar av pinn.

• Gilla
CKOS
  • Laddar…
B
F fribygg skrev:
Givetvis ska man betala av sina skulder, vill man tjäna pengar på bankverksamhet ska man ha andelar i banken och inte tillhöra lånekunderna.

Du behöver inte amortera om du inte köper bostad eller annat på kredit och istället bor i hyreslägenhet, du betalar iofs varenda månad för att nån annan ska utföra arbeten som du kunde gjort själv skattefritt på fritiden och har förmodligen inte nått av värde att lämna efter dig till dina barn den dagen du trillar av pinn.
Självklart ska man inte rakt av betala av sina skulder.

Varför tänker du så smalt? Varför sätter du allt värde till en enda sak, en fastighet? Fråga dig själv hur du bäst får avkastning för dina medel som är i omlopp, om det är genom amortering i just ditt fall, absolut. Nu råkar det vara en mer eller mindre spridd uppfattning, utom kanske just på detta forum, att amortering inte är direkt lönsamt i längden. Inflation äter upp lån, du får göra ränteavdrag och medel till amortering kan användas för investeringar som ger högre utveckling än den insparade räntekostnaden efter amortering.

• Gilla
elloffo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.