Alfredo Alfredo skrev:
Någonstans där driftskostnaderna är lägre. Ett mindre billigare hus eller en lägenhet med lägre kostnader än vad det befintliga huset medför.
Det skulle isåfall vara ett sjuttiotalshus med mycket höga driftkostnader. Hyreslägenheter med lägre kostnader är milt sagt svårfunna.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej. Jag hävdar att hög ålder i sig är en negativ faktor om man söker lån. Givetvis innebär hög ålder kortare förväntad ”amorteringstidsförmåga”, vilket rimligen påverkar villkoren för låntagaren negativt.
Hög ålder är inte i sig en negativ faktor enligt Marginalen Bank utan som jag hävdat hela tiden att det är inkomsterna och utgifterna som styr.
Inte ålder!!

Låna pengar som pensionär​

Att ta ett lån innefattar inte bara lån av pengar, det ger även möjlighet till förverkligande av drömmar. Marginalen hjälper dig med finansiering oavsett vad du vill göra och när i livet du behöver pengarna.
Att låna pengar som pensionär skiljer sig egentligen inte så mycket från om någon i arbetsför ålder tar ett lån. Huvudsaken är att din ekonomi kommer att klara av de utgifter som ett lån medför. Som pensionär kan du alltså låna så mycket som din pension och budget klarar av.
Låna

P Peter321 skrev:
Jag och min sambo har under 50% belåningsgrad och amorterar för närvarande ändå 5000 per månad.

Jag känner spontant att detta är bra att göra men… är det verkligen det?

Om vi ser till 2024 så minskar vi alltså belåningen med 60000. Om vi låtsas att räntan kommer vara 4% resten av våra liv (40 år till) så har vi sparat 96000 i räntor under denna tid vilket ju förstås känns bra.

Å andra sidan så kommer ju inflationen under 40 år göra att både minskningen av lånet (60000) och ”avkastningen” genom sparad ränta är betydligt mindre.

Borde vi inte amortera..? Borde någon med ”lagom” belåningsgrad alls amortera?

Investera istället för att amortera​

Då du en av dem med en belåning under 50 procent! Överväg i så fall att sänka din amortering eller sluta amortera helt och investera pengarna på börsen istället. En amortering på 5 000 kronor per månad som istället investeras i en global indexfond resulterar i ungefär 900 000 kronor på tio år om börsen utvecklas som den har gjort historiskt (i genomsnitt 8 procent per år efter skatt). Om du skulle fortsätta att amortera skulle ditt bolån minska med 600 000 kronor på tio år, vilket skulle ge dig en lägre räntekostnad på 99 000 kronor under samma tid (med en ränta på 3 procent). Att investera på börsen istället för att amortera gör alltså din ekonomiska situation 201 000 kronor bättre på tio år.
Jag har gjort så att jag placerat allt jag äger och har plus amorteringssumman i en Nordamerikansk förvaltad Aktiefond vilket gett en avkastning på 25% i år.

Redigerat:
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Det är lögn att få låna som pensionär även om, som jag, som ensamstående, bara har ett fjuttlån (15% av marknadsvärdet) på fastigheten och planerar nytt tak inom ett antal år.
Inte alls. Men du behöver inkomst som är tillräcklig.

Var och en kan gå till t ex SBAB och kolla maxlån hos dom. Dom frågar efter ålder så det är med i kalkylen. Man kan även ange pensionär som sysselsättning.

Inga problem att låna t ex 3 miljoner där som pensionär. Men man behöver ju inkomst som räcker till räntor och amortering.

Är man inte en patologisk slösare så lär man ha sparat ihop en hel del vid 65. Eller 67. Och då behöver man kanske inte låna så mycket heller.

• Gilla
helenaa5 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
K kurlakarl skrev:
Kan man se sin privatekonomi lite som företagsekonomi? Ett företag tar in lån eller investerare för att köpa saker. Detta betalar man ränta på. Det man köpt ger dock värde och därför är det på sikt värt investeringen trots ränta. Hade du drivit företag på ditt sätt hade du haft svårt att lyckas eftersom dina fjuttiga slantar inte räcker till de nödvändiga investeringarna.
Jag väljer att ta lån för att köpa den bil jag behöver och vill ha, för att kunna behålla mina egna pengar att lägga på fonder med avkastning. Pengar som hamnar i nån annans plånbok kommer man aldrig kunna se växa. Betalar man en lägre ränta på ett lån än vad den förväntade avkastningen ger dig så är ett lån att föredra många gånger.
Nej, många företag investerar bara pengar som dom tjänat.

Ja, många företag har belånat sig så hårt att dom har svårt att få det att gå runt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn
Krilleman Krilleman skrev:

Ja, många företag har belånat sig så hårt att dom har svårt att få det att gå runt.
Hur många företag har varken verktyg/utrustning, fordon eller kontor/lager på hyresavtal?

Sen finns det så klart grader av risk och belåning.

Så fort räntan steg över 1% ökade konkurserna kraftigt för många bolag hade så dålig lönsamhet att de inte klarade den måttliga uppgången. Det kan väl kallas för en självsanering.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Krilleman
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur många företag har varken verktyg/utrustning, fordon eller kontor/lager på hyresavtal?
Jag kan inte svara för den kungliga Hufvudstaden. Där verkar allt gå i trender, lån som leasing.

Men kommer man lite längre bort utanför tullarna så är det vanligt enligt mig.

Jag jobbar på ett ställe nu som endast ligger med hyra för kontor/lager. Konstigt va?!

A Argastesnickaren skrev:
Hög ålder är inte i sig en negativ faktor enligt Marginalen Bank
Man ska nog inte köpa all marknadsföring okritiskt. 😉

• Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Man ska nog inte köpa all marknadsföring okritiskt. 😉
Då jag kommer vara färdig amorterad tills jag går i pension så har jag ställt frågan till min bank kvinna om det blir problem att låna pengar.
Hon vet om min förkärlek för bilar med mer hk än nödvändigt, dvs inte fordon från a till b.( Manliga leksaker är inte alltid billigt)
Jag har fått det bekräftat gällande mig att det är inga som helst problem att när som helst låna mer pengar även efter min pension.
Du kommer med såna kommentarer som att man är tröttsam utan att hänvisa till något som stödjer din teori om att det inte går att låna pengar efter pension.
Jag med flera hävdar bestämt att har du ekonomi till det så är det inga problem.
För min del som har en förhållandevis bra pension ((faktiskt större än min inkomst från mitt ordinarie arbete då jag har både deltidsarbete inom räddningstjänsten och ett privat pensionssparande) så är det inga som helst problem och jag är inte ensam om att sitta i denna sits.
Så återigen varför skulle dom neka att låna ut pengar till någon med bra inkomster, gott om obelånade tillgångar som alltid skött sig ekonomiskt?

A Argastesnickaren skrev:
något som stödjer din teori om att det inte går att låna pengar efter pension.
Jag har absolut ingen sådan teori. Vad har du fått det ifrån? Jag har däremot skrivit:
Alfredo Alfredo skrev:
Jag hävdar att hög ålder i sig är en negativ faktor om man söker lån.

• Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
A
Unikt namn Unikt namn skrev:

Sen finns det så klart grader av risk och belåning.
Man får hoppas på många. De som belånar allt eller hyr för mycket brukar vara snabbt övergående. Sällanprylar hyr man på sällanjobben?

Min arbetsplats har inga lån överhuvudtaget, äger byggnaderna och exakt varenda pinal innanför och utanför väggarna =)

Det kan i för sig var lite ovanligt att inte ha lån på en byggnad värd xx miljoner.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn
Jag kan inte svara för den kungliga Hufvudstaden. Där verkar allt gå i trender, lån som leasing.

Men kommer man lite längre bort utanför tullarna så är det vanligt enligt mig.

Jag jobbar på ett ställe nu som endast ligger med hyra för kontor/lager. Konstigt va?!
Det är ju precis min poäng.
Företaget hyr ett utrymme istället för att köpa det.

Med ett utrymme för kontor kan fler sättas i arbete istället för att det ska vara en 1man-show som utgår från hemmet.

Skulle grundaren av företaget själv vara tvungen att gneta ihop summan att bygga/köpa en lagerlokal skulle han få gneta bra länge innan det kunde realiseras.

Det går snabbare att expandera verksamheten med hyra/lån.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Fortsätt amortera och spara ännu mer med bra avkastning.

Lever man till 80 år finns det en garanti att man kan vara helt skuldfri, några miljoner på banken och ändå unnat sig saker i livet om man gör sunda prioriteringar efter myndig ålder.

B
P Pligg85 skrev:
Fortsätt amortera och spara ännu mer med bra avkastning.

Lever man till 80 år finns det en garanti att man kan vara helt skuldfri, några miljoner på banken och ändå unnat sig saker i livet om man gör sunda prioriteringar efter myndig ålder.
Varför vill du vara skuldfri om skulder kan ge dig större tillgångar?

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.