Hej! Bor i en fastighet där enda vägen in och ut är genom en smal uppfart som gränsas av en häck på ena sidan och grannens hus på andra. De har servitut för att ha huset ut mot uppfarten som på bilden. Allt detta var ju givetvis glasklart för oss redan vid visning och jag är inte sugen på att driva konflikt indenna fråga. Däremot måste jag gå där med våra små barn flera gånger dagligen och nu har snön börjat rasa från många tak. Borde det inte sitta snörasskydd där vi måste passera? Är det en rimlig förfrågan att ställa till grannen? Vad tror ni en sådan åtgärd kostar?

• Smal uppfart med snö, omgiven av häck och rött hus, bil syns delvis i förgrunden, grå himmel och snöiga tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vrana Vrana skrev:
Hej! Bor i en fastighet där enda vägen in och ut är genom en smal uppfart som gränsas av en häck på ena sidan och grannens hus på andra. De har servitut för att ha huset ut mot uppfarten som på bilden. Allt detta var ju givetvis glasklart för oss redan vid visning och jag är inte sugen på att driva konflikt indenna fråga. Däremot måste jag gå där med våra små barn flera gånger dagligen och nu har snön börjat rasa från många tak. Borde det inte sitta snörasskydd där vi måste passera? Är det en rimlig förfrågan att ställa till grannen? Vad tror ni en sådan åtgärd kostar?
Även med servitut osv så har fastighetsägaren ett ansvar att se till att snö och is inte rasar ned från taket och kan skada andra
https://www.fastighetsagarna.se/fak...-fastighetsagaren-for-sno-och-isras-fran-tak/

Sen om ett snörasskydd är bästa lösningen är en annan sak, eller om dom skall skotta taket varje morgon, skaffa elslingor osv, men ni bör ju iaf diskutera med dom vad man kan göra för det är inte meningen att ni skall få snö på er och när det blir tö/isväder kan det ju i värsta fall vara farligt och inte bara obehagligt.

• Gilla
Vrana
  • Laddar…
Mats-S
Vrana Vrana skrev:
Borde det inte sitta snörasskydd där vi måste passera?
Det finns ju god marginal att gå till vänster utan risk för snöras. Skotta snön mot huset istället så är problemet löst :)
Om det dessutom är betongpannor på det taket med relativ låg lutning så blir det inget ras, möjligen några drops rakt ner, och går man då till vänster så är det 0% chans att någon snö hamnar på er.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Eller så går ni längs väggen om ni är oroliga. Om det INTE är ett bevisat problem och det ändå är en stark fråga för dig så tänker jag att du nog borde stå för kostnaden att införskaffa och montera dessa, annars lär grannen nog bli purken.
Om det är ett plåttak där hela sidan kommer åkande på en gång då bör nog grannen lösa problemet.

Är uppfarten på din eller grannens fastighet?

Min!
(Det var helt okontroversiellt med snörasskydd)

• Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
Vrana Vrana skrev:
...
(Det var helt okontroversiellt med snörasskydd)
Uppfattar det som att du pratat med grannen och dom kommer sätta upp ett snörasskydd ?
Låter som en bra lösning :)

• Gilla
Vrana
  • Laddar…
Snörasskydd behövs säkert också i grannhuset ?
I synnerhet med barn i knutarna.
Snö täcker taket på ett hus med svart takpannor, omgiven av träd och buskar, föreslår behovet av snörasskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
SC Aero och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.