Här är den lilla hallen i den 200 år gamla stugan. Golvet är fult, kallt o lutar störande. Jag vill öppna upp golvet, räta upp det, isolera, återanvända de gamla plankorna o täcka dem med linoleum, laminat eller klinkers. Har läst åtskilliga trådar om golvrenovering, men aldrig sett nåt bra tips om detta: När jag bryter opp golvet, hur skapar jag då, med minsta möjliga förstörelse, en startpunkt för det första angreppet med kofoten?

• Liten hall med trägolv i en gammal stuga, träplankor som ska rätas upp och återanvändas. En pall och brandsläckare syns i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Leta fram spikarna/spikskallarna, om de är synliga.
Du behöver även kolla upp om någon/flera av väggarna står på golvet.
Ligger planken en å en eller är det spontade?

Golvet på längden, då bjälkarna på tvären,bra. Hur ser det ut intill väggarna, närbilder bra. Sen är det mellanrum på golvet, kan du stoppa ner något smalt mellan brädorna.

Demmpa Demmpa skrev:
Leta fram spikarna/spikskallarna, om de är synliga.
Du behöver även kolla upp om någon/flera av väggarna står på golvet.
Ligger planken en å en eller är det spontade?
Inga spikskallar är synliga, tyvärr.
Alla väggar står på golvet. Man skulle dock komma åt sista plankan t h i bild, om man rev pärlspontpanelen, eller sågade bort nedersta decimeter från den. Inte så mkt åtkomst dock att man skulle få ner kofoten där. Med samma metod o m samma resultat skulle man kunna nå ändarna på några av plankorna vid bortresta väggen.
Samtliga plank är spottade, även den första o den sista!

J jonaserik skrev:
Golvet på längden, då bjälkarna på tvären,bra. Hur ser det ut intill väggarna, närbilder bra. Sen är det mellanrum på golvet, kan du stoppa ner något smalt mellan brädorna.
Det går inte att stoppa ner nåt mellan bröderna, alla är spontade!

Då med att ändarna inte syns, har du ett litet problem, samt att dom är spontafe. Säkert spikade i spontens not, den delen som sticks in i den första brädan. Det blir att försöka se från vilket håll det är lagt. Det med ändarna. Där blir det att kapa brädorna ca 5 - 10 cm från vägg, då finns en fästpunkt kvar, en bräda sätts på undersidan 125 X 22 och skruvas fast från ovan. Bra då att dra ihop med en tving. Då finns an ny fästpunkt när du lägger tillaka brädorna. Lite klurigt blir det att dra ut spiken,dom är säkert purrade ( inslagna med dorn ) lite snett och då går det inget bra att bryta rakt upp. Virket kommer att spricka sönder. Så kapa inte golvbrädorna jamns med väggen, då är du körd.
Hänger du med.

J jonaserik skrev:
Då med att ändarna inte syns, har du ett litet problem, samt att dom är spontafe. Säkert spikade i spontens not, den delen som sticks in i den första brädan. Det blir att försöka se från vilket håll det är lagt. Det med ändarna. Där blir det att kapa brädorna ca 5 - 10 cm från vägg, då finns en fästpunkt kvar, en bräda sätts på undersidan 125 X 22 och skruvas fast från ovan. Bra då att dra ihop med en tving. Då finns an ny fästpunkt när du lägger tillaka brädorna. Lite klurigt blir det att dra ut spiken,dom är säkert purrade ( inslagna med dorn ) lite snett och då går det inget bra att bryta rakt upp. Virket kommer att spricka sönder. Så kapa inte golvbrädorna jamns med väggen, då är du körd.
Hänger du med.
Tack; ser ut som ett bra tips inför stunden då brädorna ska läggas tillbaka!
Men fortfarande vet jag inte var kofoten ska komma åt inför första brytet?!

1 bräda måste du la kunna offra å köpa en ny om du ändå ska lägga något uppepå ,

Jo, absolut
R Rickard.lj skrev:
1 bräda måste du la kunna offra å köpa en ny om du ändå ska lägga något uppepå ,
, det har jag räknat med!

jonas kolthoff jonas kolthoff skrev:
Jo, absolut

, det har jag räknat med!
Och för att få loss den första. Ser som att på mitten av golver är det lite större springor. Där kan man med ett smalt stämjärn knäcka noten, då blir den brädan fri och sågas av ca 5- 10 cm från väggen.efter det blir det kofoten och den brädan blir kanske flisor av. Närden brädan är borta, så går det att från vilket håll det spikats. Dom brädor som är utmed långsidorna får du inte såga något i . Finns ingen genväg.

J jonaserik skrev:
Och för att få loss den första. Ser som att på mitten av golver är det lite större springor. Där kan man med ett smalt stämjärn knäcka noten, då blir den brädan fri och sågas av ca 5- 10 cm från väggen.efter det blir det kofoten och den brädan blir kanske flisor av. Närden brädan är borta, så går det att från vilket håll det spikats. Dom brädor som är utmed långsidorna får du inte såga något i . Finns ingen genväg.
Tack för stämjärnstipset! Hade själv tänkt frigöra brädan genom att med cirkelsåg lägga 2 snitt längs med brädan en liten bit från sponten, men detta låter elegantare.
..."från vilket håll det spikats": Brädan längst ut t h i bild, mot ytterväggen o entrédörren, är mkt smalare än övriga, vilket får mig att dra slutsatsen att man börjat spika golvet närmast innerväggen, alltså t v, o när man kommit t ytterväggen har man kluvit sista brädan till lagom bredd. Tänker jag rätt? I så fall vet vi hur spikarna sitter i sponten, o att det är önskvärt att börja bryta så nära ytterväggen som möjligt! Tänker jag rätt igen?

jonas kolthoff jonas kolthoff skrev:
Tack för stämjärnstipset! Hade själv tänkt frigöra brädan genom att med cirkelsåg lägga 2 snitt längs med brädan en liten bit från sponten, men detta låter elegantare.
..."från vilket håll det spikats": Brädan längst ut t h i bild, mot ytterväggen o entrédörren, är mkt smalare än övriga, vilket får mig att dra slutsatsen att man börjat spika golvet närmast innerväggen, alltså t v, o när man kommit t ytterväggen har man kluvit sista brädan till lagom bredd. Tänker jag rätt? I så fall vet vi hur spikarna sitter i sponten, o att det är önskvärt att börja bryta så nära ytterväggen som möjligt! Tänker jag rätt igen?
Troligen är det som du skriver och spikarna sitter då snett nertill vänster. Att såga spår, så kan det bli att såga i spik med, klinga med hårdnetallskär är nog ingen dum ide. Du kan kolla om det sitter spikar utmed väggen på den smala brädan, den kan bara inte sitta i sponten. Kan vara limmad sista vid vägg. Är det något ytskikt som tillkommit på yttervägen tro, då kan ev spikar vara dolda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.