Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Det krävs garanterat bygglov för en veranda om den ändrar fasadens utseende (och det gör den) samt utökar byggnadens byggarea.
nej det gör det inte om det är mindre än 12 kvm, kvm kanske är olika

Kemiläraren Kemiläraren skrev:
Frågan om vem som vinner och vem som förlorar är fortfarande relevant. Nej, för mindre förseelser hade jag inte anmält. Men om jag vet att någon tjänar pengar (försörjer sig?) på att lura stat och

Och Nej, sneddar aldrig i deklarationen. Och inte bara för att jag vet att jag redan blivit granskad :)
så det jag tycker är viktigt i moral tycker inte du o tvärt om. Och så kan man ju gömma sig bakom moral när man är lite feg. Men grannens Wiskey som han köpt av en kompis visar sig ofta vara smuggelsprit i stor skala och det är inte det enda de smugglar. Och ägaren av grävmaskin tycker det är förskräckligt när hans diesel blir stulen samtidigt som han gräver svart o lurar stjäl från stat o lurar den han gräver åt. Köra för fort o utsätta andra för livsfara o gnälla på felparkerare.

• Gilla
Skapa
  • Laddar…
M
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Hur resonerar ni? Agerar ni ”polis”? Skiter ni i vilket?
Vi har väl alla olika nivåer av moral/ärlighet. Vad som är en skitsak för någon är världens värsta enligt nån annan. Det är väl upp till dig att avgöra själv vad du anser. Hur du än väljer att agera så kommer en mängd kommentarer säga att du gör fel, och en mängd säga att du gör rätt. Vi kan i detta fall bara utgå från oss själva, hur högt/lågt våran moralnivå ligger.

Personligen så tycker jag att det man gör på sin egna fastighet struntar jag i så länge det inte blir en olägenhet för en annan. Den inställningen tror jag 95% kan hålla med om. Gränsen för mig går när nån tar kommunal mark i anspråk, typ att en del av fastigheten gränsar mot allmän mark och man anlägger gräsmatta som en förlängning av sin egna, man bygger ett trädäck ett par meter ut på kommunal mark. Då känner jag lite att ”hallå”, speciellt om tomtpriserna ligger på 3-5000kr/m2.

• Gilla
hyo57
  • Laddar…
E ekehäll skrev:
För invändig renovering behövs väl inget bygglov.
Jo det kan behövas bygglov eller i alla fall en anmälan om...

Du behöver skicka in en anmälan om du:
  • ska göra en ändring i bärande konstruktion/vägg.
  • ska göra stora förändringar i byggnadens vatten- och avloppsinstallationer.
  • ska göra större förändringar i byggnadens ventilationssystem.
  • ändrar i bjälklag genom håltagning.
  • gör stora förändringar i planlösningen.
  • ska ändra en fastighet med ett särskilt bevarande värde.
  • ska sätta in en innerdörr i bärande eller brandklassad vägg.
  • ska sätta in en ny trappa i din bostad.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
K kortis skrev:
så det jag tycker är viktigt i moral tycker inte du o tvärt om. Och så kan man ju gömma sig bakom moral när man är lite feg. Men grannens Wiskey som han köpt av en kompis visar sig ofta vara smuggelsprit i stor skala och det är inte det enda de smugglar. Och ägaren av grävmaskin tycker det är förskräckligt när hans diesel blir stulen samtidigt som han gräver svart o lurar stjäl från stat o lurar den han gräver åt. Köra för fort o utsätta andra för livsfara o gnälla på felparkerare.
Hej
Jag är glad att du vill tolka mig och mina intentioner och åsikter. Jag förmodar att det är okej att jag pekar ut dina misstag, eftersom det är mig du försöker analysera?

Jag vet inget om grannens smuggelsprit, jag brukar stå för alkoholen och den kommer från systemet.

Jag känner nog ingen grävmaskinist som gräver svart, men ärligt talat har jag inte frågat dem. Lika lite som jag frågar om nästan något annat som har med deras jobb att göra.

Jag tycker inte om folk som parkerar fel och blockerar trafiken. Men om du tror att jag därför stöttar folk som kör för fort har du inte bara fel, det är dessutom helt obegripligt för mig hur du drar slutsatsen.

Och om du tror att jag behöver gömma mig bakom moral för att säga när jag tycker att någon gjort fel har du helt helt fel. Dels för att jag inte behöver gömma mig bakom något, och dels för att jag inte tror på moral som argument. Moral är en subjektiv åsikt. Jag är inte egocentrerad nog för att tro att alla i världen ska göra som JAG vill. Däremot pekar jag gärna på lagar och regler. Det är de som betyder något för mig. Bryter du inte mot en lag men jag tycker att det är farligt eller fel försöker jag ändra lagen. Jag kan be dig sluta men jag säger absolut inte till dig att göra det. Du får göra det om det är lagligt.

I detta fall handlade det såvitt jag förstått om människor som försörjer sig på att lura och stjäla från privatpersoner och staten. Jag vet inte varför det skulle vara okej. Det är inte bara omoraliskt utan direkt olagligt och farligt. Potentiellt livsfarligt. Har de dragit elen korrekt? Naturligtvis måste sådant anmälas. Det hade varit läge att anmäla även om det varit lagligt, ingen normal människa kan med gott samvete låta en annan människa utsättas för livsfaran det kan innebära. Hur förlåter man sig själv om man låter sin grannfamilj brinna inne och man kunde ha förhindrat det...

Så.. olagliga farliga saker. Berätta istället varför du tycker att man ska ignorera det?

• Gilla
frawer
  • Laddar…
Hej
Jag är glad att du vill tolka mig och mina intentioner och åsikter. Jag förmodar att det är okej att jag pekar ut dina misstag, eftersom det är mig du försöker analysera?

Jag vet inget om grannens smuggelsprit, jag brukar stå för alkoholen och den kommer från systemet.

Jag känner nog ingen grävmaskinist som gräver svart, men ärligt talat har jag inte frågat dem. Lika lite som jag frågar om nästan något annat som har med deras jobb att göra.

Jag tycker inte om folk som parkerar fel och blockerar trafiken. Men om du tror att jag därför stöttar folk som kör för fort har du inte bara fel, det är dessutom helt obegripligt för mig hur du drar slutsatsen.

Och om du tror att jag behöver gömma mig bakom moral för att säga när jag tycker att någon gjort fel har du helt helt fel. Dels för att jag inte behöver gömma mig bakom något, och dels för att jag inte tror på moral som argument. Moral är en subjektiv åsikt. Jag är inte egocentrerad nog för att tro att alla i världen ska göra som JAG vill. Däremot pekar jag gärna på lagar och regler. Det är de som betyder något för mig. Bryter du inte mot en lag men jag tycker att det är farligt eller fel försöker jag ändra lagen. Jag kan be dig sluta men jag säger absolut inte till dig att göra det. Du får göra det om det är lagligt.

I detta fall handlade det såvitt jag förstått om människor som försörjer sig på att lura och stjäla från privatpersoner och staten. Jag vet inte varför det skulle vara okej. Det är inte bara omoraliskt utan direkt olagligt och farligt. Potentiellt livsfarligt. Har de dragit elen korrekt? Naturligtvis måste sådant anmälas. Det hade varit läge att anmäla även om det varit lagligt, ingen normal människa kan med gott samvete låta en annan människa utsättas för livsfaran det kan innebära. Hur förlåter man sig själv om man låter sin grannfamilj brinna inne och man kunde ha förhindrat det...

Så.. olagliga farliga saker. Berätta istället varför du tycker att man ska ignorera det?
Är jag snurrig eller har jag missat något?
Hur och när blev tråden en fråga om dragning av el?? Har TS sagt något om att elen är dragen av icke-certifierad elektriker?

Jag kanske missat något men jag trodde att tråden handlade om det moraliska dilemmat om man ska anmäla utbyggnad som saknar bygglov/bygganmälan, OCH som ska säljas till en köpare som troligtvis ej vet detta.

TT4F TT4F skrev:
Hur och när blev tråden en fråga om dragning av el?? Har TS sagt något om att elen är dragen av icke-certifierad elektriker?

Jag kanske missat något men jag trodde att tråden handlade om det moraliska dilemmat om man ska anmäla utbyggnad som saknar bygglov/bygganmälan, OCH som ska säljas till en köpare som troligtvis ej vet detta.
Välkommen till ett öppet forum på Internet.....

• Gilla
TT4F
  • Laddar…
Då måste ju jag fråga dej, vart o hur har du dragit slutsatsen att detta handlade om någon som försöker lura eller stjäla från nån annan.
Tråden handlade om en liten utbyggnad som en granne dragit sina egna slutsatser om.
o sen har det helt plötsligt blivit rena maffian som far runt o lurar alla, orent livsfarligt bygger dom också ..

Jag är företagare, om jag hade haft dåligt med jobb hade jag absolut kunna tänka köpa fastigheter, repa upp dom lite o försöka få ut en vinst för dom man måste ju hålla sig flytande på något sätt,
Det ser inte jag nåt fel på.

• Gilla
hyo57 och 1 till
  • Laddar…
TT4F TT4F skrev:

Han började prata om fortkörare, jag antog att han ville prata om något väldigt hypotetiskt. Det lät inte som att fastigheten skulle ha kört för fort, så...

(Edit fel pronomen)

Redigerat:
Du började prata om fortkörare, jag antog att du ville prata om något väldigt hypotetiskt. Det lät inte som att fastigheten skulle ha kört för fort, så...
????? Jag har inte sagt ett ljud om fortkörning. Vore bra om du kollar vem som sagt vad innan du skriver massa strunt

A aunnr1 skrev:
Då måste ju jag fråga dej, vart o hur har du dragit slutsatsen att detta handlade om någon som försöker lura eller stjäla från nån annan.
Tråden handlade om en liten utbyggnad som en granne dragit sina egna slutsatser om.
o sen har det helt plötsligt blivit rena maffian som far runt o lurar alla, orent livsfarligt bygger dom också ..

Jag är företagare, om jag hade haft dåligt med jobb hade jag absolut kunna tänka köpa fastigheter, repa upp dom lite o försöka få ut en vinst för dom man måste ju hålla sig flytande på något sätt,
Det ser inte jag nåt fel på.
Det handlar inte om en företagare som på laglig väg köper och renoverar fastigheter.

Det handlar om huruvida man ska anmäla att någon gjort byllovspliktiga renoveringar utan bygglov och utan att informera köparen.

Jag hamnade i en diskussion med någon som pratar om fortkörning och moral, jag försöker förklara att jag är mest intresserad av lagar och regler och att det ska vara säkert.

En svartrenovering kan vara hur omfattande och hur farlig som helst. Det är också fullt möjligt att allt är gjort till branschstandard och att man bara glömt bygglov. Jag vet inte. Men jag hade inte velat ta risken att låta min granne åka på smällen.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
TT4F TT4F skrev:
????? Jag har inte sagt ett ljud om fortkörning. Vore bra om du kollar vem som sagt vad innan du skriver massa strunt
Du har så rätt.

• Gilla
TT4F
  • Laddar…
TT4F TT4F skrev:
Är du kortis? Du kanske ska kolla själv...

K Kirre2 skrev:
Är du kortis? Du kanske ska kolla själv...
Förstår inte din kommentar. Vad menar du med att jag är kortis?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.