8 932 läst ·
77 svar
9k läst
77 svar
Bör regelverket för elektriska installationer göras om?
Som jag ser det är problemet att reglerna är orimligt strikta. Detta gör att folk tycker att de är fåniga och därför kan man lika gärna bryta mot dem.
Som exempel: byta eluttag. Det är fullt lagligt att skruva isär, koppla ur och ta bort ett eluttag. Man får därefter borra nya hål i väggen för att montera dit ett nytt och koppla in det så länge det sitter på samma plats. Det är dock INTE tillåtet att kapa kabeln för samma eluttag en decimeter och flytta uttaget för att det blir mer praktiskt...då måste det till en behörig elektriker á X tusen kronor!
Detta är för mig helt orimligt. Arbetet som utförs är exakt samma med skillnaden att man behöver en lite kraftigare avbitare för att kunna kapa hela kabeln istället för bara de enskilda ledarna.
Statistiken för dödsfall som går att härleda till elbränder visar ju tydligt att problemet är försvinnande litet, trots den ofantliga mängd hemmapulande som förekommer, precis som pulpet skriver. Jag har inte hittat någon statistik över hur många som dör pga att de fått ström genom kroppen, vet inte ens om det finns någon sådan statistik, men om 13 dör per år pga av elbrand så har jag svårt att tro att det är fler än en handfull som dör av elchock (om ens någon). Då är det viktigt att inte räkna in sådana som dör vid större installationer eller byggen, det är hempulare vi diskuterar här.
Lagar måste ha stöd hos befolkningen och reglera sådant som verkligen är värt att reglera. Rödgubbe-lagen är ett bra exempel på en lag som togs bort på grund av att den inte var nödvändig och därför totalignorerades av befolkningen. Jag menar inte att det ska vara fritt fram för alla att dra all typ av el men reglerna ska inte dikteras av ett starkt skrå som skyddar sina medlemmars intressen och därför gör dem orimliga.
Som exempel: byta eluttag. Det är fullt lagligt att skruva isär, koppla ur och ta bort ett eluttag. Man får därefter borra nya hål i väggen för att montera dit ett nytt och koppla in det så länge det sitter på samma plats. Det är dock INTE tillåtet att kapa kabeln för samma eluttag en decimeter och flytta uttaget för att det blir mer praktiskt...då måste det till en behörig elektriker á X tusen kronor!
Detta är för mig helt orimligt. Arbetet som utförs är exakt samma med skillnaden att man behöver en lite kraftigare avbitare för att kunna kapa hela kabeln istället för bara de enskilda ledarna.
Statistiken för dödsfall som går att härleda till elbränder visar ju tydligt att problemet är försvinnande litet, trots den ofantliga mängd hemmapulande som förekommer, precis som pulpet skriver. Jag har inte hittat någon statistik över hur många som dör pga att de fått ström genom kroppen, vet inte ens om det finns någon sådan statistik, men om 13 dör per år pga av elbrand så har jag svårt att tro att det är fler än en handfull som dör av elchock (om ens någon). Då är det viktigt att inte räkna in sådana som dör vid större installationer eller byggen, det är hempulare vi diskuterar här.
Lagar måste ha stöd hos befolkningen och reglera sådant som verkligen är värt att reglera. Rödgubbe-lagen är ett bra exempel på en lag som togs bort på grund av att den inte var nödvändig och därför totalignorerades av befolkningen. Jag menar inte att det ska vara fritt fram för alla att dra all typ av el men reglerna ska inte dikteras av ett starkt skrå som skyddar sina medlemmars intressen och därför gör dem orimliga.
Det roliga är att i direktiven till utredningen som kommer tillsättas om 10 år för att ånyo utreda hur ett behörighetssystem bör vara utformat och hur lagarna ska vara utformade på området, kommer det att stå "att reglerna om elsäkerhet är över 100 år gamla och i huvudsak oförändrade."thomas33 skrev:
För denna utredning har ju inte förändrat något alls i grunden.
Namnet "elinstallatör" ska bytas till "auktoriserad elinstallatör", och företag verksamma inom elinstallation ska finnas i ett register.
Thats it folks ...
Det var vad 1,5 års utredande kom fram till.
Elsäkerhetsverket har en rapport om elsäkerhet, det var där jag tog grafen ifrån. Antalet döda i rena elolyckor är ett fåtal, kanske 2-5 st per år, och de flesta olyckor handlar om kontaktledningarna i järnvägsnätet. Det finns också några hundra elskador inom yrkeslivet som kräver sjukfrånvaro. När det gäller fritiden så saknas det dock underlag.
Elbränder kräver ungefär 3 ggr så många liv som elolyckor.
Elbränder kräver ungefär 3 ggr så många liv som elolyckor.
Om man gör ett "värstafallsantagande" av tillåtet hemmapuleri.
* Bränderna i elanläggningar dubbleras pga att okunniga lekmen konstaterar att det är nu är lagligt att pula.
* Elolyckorna i hemmet dubbleras pga okunnigt hemmapuleri.
Detta skulle isåfall leda till att 1-2 personer till per år dör i elbränder, och att en person till dör av elolyckor. Dvs struntkonsekvenser jämfört med andra samhällsproblem. T.ex. har vi omkring 2000 självmord per år.
Det kan ju också gå år andra hållet, dvs att hemmapularna fortsätter ha respekt för el och nu faktiskt också får tillgång till officiellt informationsmaterial och utbildningar varvid kvalitéten på den hemmapulade elen ökar och mängden bränder och olyckor minskar.
* Bränderna i elanläggningar dubbleras pga att okunniga lekmen konstaterar att det är nu är lagligt att pula.
* Elolyckorna i hemmet dubbleras pga okunnigt hemmapuleri.
Detta skulle isåfall leda till att 1-2 personer till per år dör i elbränder, och att en person till dör av elolyckor. Dvs struntkonsekvenser jämfört med andra samhällsproblem. T.ex. har vi omkring 2000 självmord per år.
Det kan ju också gå år andra hållet, dvs att hemmapularna fortsätter ha respekt för el och nu faktiskt också får tillgång till officiellt informationsmaterial och utbildningar varvid kvalitéten på den hemmapulade elen ökar och mängden bränder och olyckor minskar.
Ja ett helt frisläppt hemmapulande är faktiskt svårt att veta vilka konsekvenser det har.
Även om det mekas friskt i stugorna idag så vet vi inte vilka ytterligare som ger sig in i hempulande om det legaliseras.
Alltså, jag försöker inte på något vis måla fan på väggen, utan konstaterar bara torrt att vi inte riktigt vet vilken pandoras ask som skulle öppnas.
Själv tror jag på att en större frihet bör genomföras stegvis, troligen inkl vissa utbildningskrav och en hel del begränsningar, åtminstone till dess lättnaderna har fått chansen att utvärderas ordentligt efter ett flertal år har gått och ev statistik börjar slå igenom.
Det är bättre att ta det stegvis och kunna bromsa om man märker att det börjar gå snett, än att hålla på och gasa fullt och sen tvärnita om det verkar som att det hela var ett missgrepp.
Själv tror jag medelsvensson kan ta ett tillräckligt stort ansvar för att förändringar ska vara möjliga.
Avslutningsvis vill jag säga att hempularlicens eller fritt hempulare är inte det som denna tråd/artikel handlar om, utan egentligen om utredningen. Och utredningen har definitivt inte gått en enda mm åt detta håll. Snarare tvärtom i så fall.
Även om det mekas friskt i stugorna idag så vet vi inte vilka ytterligare som ger sig in i hempulande om det legaliseras.
Alltså, jag försöker inte på något vis måla fan på väggen, utan konstaterar bara torrt att vi inte riktigt vet vilken pandoras ask som skulle öppnas.
Själv tror jag på att en större frihet bör genomföras stegvis, troligen inkl vissa utbildningskrav och en hel del begränsningar, åtminstone till dess lättnaderna har fått chansen att utvärderas ordentligt efter ett flertal år har gått och ev statistik börjar slå igenom.
Det är bättre att ta det stegvis och kunna bromsa om man märker att det börjar gå snett, än att hålla på och gasa fullt och sen tvärnita om det verkar som att det hela var ett missgrepp.
Själv tror jag medelsvensson kan ta ett tillräckligt stort ansvar för att förändringar ska vara möjliga.
Avslutningsvis vill jag säga att hempularlicens eller fritt hempulare är inte det som denna tråd/artikel handlar om, utan egentligen om utredningen. Och utredningen har definitivt inte gått en enda mm åt detta håll. Snarare tvärtom i så fall.
Fast trådrubriken är ju: "Bör regelverket för elektriska installationer göras om?" då måste vi ju kunna resonera kring detta, och komma med för- och motargument till om regelverket bör göras om...Mikael_L skrev:
Ytterligare en jämförelse: gas och bensin. Det är fritt fram för folk att koppla gas till sina grillar och diverse förbrukare i båtar. Samma med bensininstallationer i båtar, där finns inga lagkrav alls. Visst, försäkringsbolagen har sina regler men några lagar finns inte. Ändå är både gas och bensin extremt explosivt och varje år stryker det med lite folk när båtarna flyger i luften.
Javisst. Sorry.Paxman skrev:
(Och jag bestämmer näppeligen över vad som avhandlas i trådar, sådeså ...
Dock handlar artikeln som denna kommentartråd är knuten till om den nyss överlämnade utredningen.
Och utredningens förslag innefattar dock inte ens en antydan om lättnader. I huvudsak är det ett 200-sidigt dokument som säger "Vi kör på som tidigare."
Men jag skriver gärna och glatt om hempularlicenser i alla dess former.
Redigerat:
Innan man utlokaliserade elsäkerhetsverket hade de alla elolycksfall som de fått rapporterade till sig på sin hemsida. De var uppdelade på yrkesverksamma och privatpersoner. På den privata sidan fanns det ett rätt stort mörkertal.
Tycker och att det borde gå att få göra jobbet själv efter en kurs och sedan få det inspekterat, kontrollmätt innan det får tas i bruk. Tror det skulle kunna skapa en marknad för rena besiktningsbolag.
Tycker och att det borde gå att få göra jobbet själv efter en kurs och sedan få det inspekterat, kontrollmätt innan det får tas i bruk. Tror det skulle kunna skapa en marknad för rena besiktningsbolag.
Den enda säkerhet som det nuvarande behörighetsystemet handlar om är säkerheten på båten som de behöriga sitter i.
Att det skulle handla om elsäkerhet är bara en rökridå så länge det inte krävs några formella kvalifikationer för den som faktiskt är ute på fältet och kopplar.
Att det skulle handla om elsäkerhet är bara en rökridå så länge det inte krävs några formella kvalifikationer för den som faktiskt är ute på fältet och kopplar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 135 inlägg
Nåja, branschen försöker se till att yrkesmännen har tillräcklig utbildning, och det fungerar nog på det stora också bra. Många arbetsmoment kräver heller inte speciellt mycket utbildning. Men att det skulle krävas ett företag och ett kontrollprogram i detta för att kunna hålla med yrkesmän kan man tycka går lite väl långt. Företag o fack får för stor plats här.cpalm skrev:
Ansvaret har jag inte läst något om, ifall företaget som tillhandahåller elektriker har ett ansvar vid fel. Elinstallatörens ansvar verkar ju helt oförändrat, eller? Så någon större skillnad i "säkerheten" hos de behöriga ser jag inte.
Ett problem som framförts mot det tidigare systemet är innehavarens kontroll att elektrikern är kompetent, t.ex mormor som får hem en elektriker som ska koppla in spisen. Undrar hur de tänker lösa det i det nya systemet.
Förvisso, men det är enligt min åsikt knappast behörighetssystemets förtjänst. Det finns många företag som är måna om att deras personal har rätt utbildning för det jobb de skall utföra.Bo.Siltberg skrev:
Antar att det är det nya förslaget du tänker på? Det var inte min avsikt att antyda att det nya förslaget skulle lösa några problem med nuvarande behörighetssystem. Har visserligen bara skummat förslaget men jag såg något om att man föreslår att ansvaret flyttas från behörig till företaget, vilket knappast löser något annat "problem" än den risk som den behörige idag utsätts för med sitt personliga ansvar.Många arbetsmoment kräver heller inte speciellt mycket utbildning. Men att det skulle krävas ett företag och ett kontrollprogram i detta för att kunna hålla med yrkesmän kan man tycka går lite väl långt. Företag o fack får för stor plats här.
Ansvaret har jag inte läst något om, ifall företaget som tillhandahåller elektriker har ett ansvar vid fel. Elinstallatörens ansvar verkar ju helt oförändrat, eller? Så någon större skillnad i "säkerheten" hos de behöriga ser jag inte.
Ett problem som framförts mot det tidigare systemet är innehavarens kontroll att elektrikern är kompetent, t.ex mormor som får hem en elektriker som ska koppla in spisen. Undrar hur de tänker lösa det i det nya systemet.
Nä, grundproblemet är och verkar förbli att det precis som med frimureriet krävs en Willy Wonka-biljett (tjänstgöringsintyg) från någon som redan är medlem i klubben, och dessa delas endast ut till väl utvalda.
Tycker att ett regelverk som inte har till syfte att skydda ett skrå utan som är modernt och relevant vore på sin plats.
Ett enkelt förslag är att lämna det oförändrat före jordfelsbrytaren för att sedan vara mycket mer moderat och anpassad till "den allmänna rättsuppfattningen"
Ett enkelt förslag är att lämna det oförändrat före jordfelsbrytaren för att sedan vara mycket mer moderat och anpassad till "den allmänna rättsuppfattningen"